Gå til innhold
  • Bli medlem

Drømmelett sekk på sommeren


Aalstad

Anbefalte innlegg

Annonse

Godt forslag å bytte ut brenneren, men scenarioet i denne tråden er 5 dagers tur i høyfjellet og der kan det være fint lite å brenne på.

Dessuten går det ikke ann å bruke brenneren inne i teltet hvis det skulle bli skikkelig møkkavær ute. Så jeg tror vi beholder brenneren.

Millet XP med en vekt på 450 gram tar vi med. Den har hette, og som du nevner 250 gram dun med 700 spenst.

(EN?) komfort ned til 3 grader, og som nevnt tidligere kan man bruke Liv genseren og undertøyet hvis man blir litt frysen.

45 gram til spart.

Vekt uten mat er på 3050 gram!!! Tre kilo og femti gram utstyr for 5 dagers tur i fjellet. Jeg har hatt mer i sidelomma på buksa :!:

Hvis man da vil utvide eller korte inn turen, kan man legge til/trekke fra mat og gass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag Mayhassen!

Spare 900? Jeg skjønner ikke helt hvordan du regnet ut det når teltet vårt veier 760 :wink: (1 pund og 5 unser er 595 g. Da sparer vi i så fall 165 gram..)

Men jeg tror nok det blir litt for spinkelt ja. Teltet - eller tarpen - krever to teloskopstaver (evt tilpassede trepinner) for å kunne settes opp, siden vi telter over tregrensa og ikke kan henge det opp i trær. Og da øker vekten betraktelig. Jeg har også tvil på hva den tåler av vind. Det er heller ikke teltbunn, og siden vi har med dunpose, er det en større risikofor at posen havner utenfor underlaget og blir våt - evt at vind blåser vann inn under teltduken.

Sikkerhetsmessig er det viktig at teltet tåler vind og er i stand til å holde dunposen og dungenseren tørt..

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Bringer tråden til topp nok en gang.

Plukket opp et Artiach Light Plus liggeunderlag på Coop Obs. Tror det det kostet 279 kroner men husker ikke helt.

Aalstad:

Det ble ikke Prophet på meg. Den var borte fra siden til MLD når jeg skulle bestille så jeg bestillte en Golite Jam 2 i stedet.

Nytt utstyr for sommerbruk er i hus (untatt gassbrenner):

Terra Nova Photon (telt): 0,79kg

GoLite Jam 2 (sekk): 0,62kg

Mont Bell Super Stretch Down Hugger #3 (sovepose -1): 0,635kg

Artiach Light Plus (underlag): 0,17kg

Snow Peak - Trek 900 (kjele/stekepanne): 0,165kg

Snow Peak - Lite Max (primus): 0,054kg (på vei fra REI)

Totalt: 2,434kg (vekter fra produsent)

Veide den gamle McKinley sekken min på en fiskevekt for morro skyld: 2,45 kg - TOM!

Var på en kort tur i forrige uke og hadde det nye utstyret med meg, selv med bensin primus, mat og fiskeutstyr i tillegg veide sekken min mindre en den gedigne fiskeveska til han ene som var med. :)

Får jeg råd skal jeg kjøpe en Alpackaraft (båt - 3 kg komplett med åre og pumpe) som jeg kan bære med meg der kano er uaktuelt.

Den nye sekken min blir lettere med båt en den gamle var uten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke dradd på 5 dagers tur med bare 85 g førstehjelp. Jeg ville heller ikke satset på en så lett kniv. Og plusset på litt mer reparasjonssaker. (10-20 g for ei lita tube lynlim..)

Når man nærmer seg marginene sånn som her er sikkerhetsutstyr enda mer viktig enn ellers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har tråden ligget i dvale i noen uker, og folk har hatt god tid til å finne bedre og lettere ting å ha med på tur!

Hadde vært gøy om noen her på forumet vant i lotto og kjøpte alt stæsjet for å prøve det ut :)

Jeg oppdaterer lista med utstyret vi ønsker oss i skrivende stund. Det er noen hekto siden sist og resultatet sees nedenfor:

Sekk: (Mountain Laurel Super Prophet), 255 g, 155 USD

Underlag: (Artiach Light Plus) 170g, 280 NOK

Sovepose: (Millet XP 500), 450g

Telt: (Terra Nova Laser Photon) 760 g, 270 £

Brenner (Primus MicronStove) 69 g, 630 NOK

Kjele: (FireLite SUL-900 Titanium Cookpot) 79 g, 70 USD

Drivstoff (100g gassboks) 198 g, 60 NOK

Bestikk (spork), 9 g, 30 NOK

Mat (real til middag/lunch, gryn til frokost, 0,399 kg pr dag) 1995 g, 650 NOK

Reserveproviant (SL-9) 230 g (??? NOK)

Drikkeflaske/pose (Platypus 1 L pose). 30 g, 300 NOK

Lett dunjakke (Klättermusen Liv) 290 g, 2000 NOK

Ulllongs/netting (Nettingbukse) 140 g, 320 NOK

Hansker/vanter (Arcteryc ullhansker) 30 g, 200 NOK

Lue (Devold ullbalaclava) 40 g, 200 NOK

Ekstra sokker (Bridgedale trekking ull) 80 g, 200 NOK

Kniv: (Spyderco Lightweight Knife) 16g, 35 USD

Tape (Scotch) 50 g, 150 NOK

Tau (til bardun/skolisse/div rep) 30 g, 50 NOK

Fyrstikker 10 g, 20 NOK

Kart og kompass 80 g, 120 NOK + 150 NOK

1. hjelp 85 g, 11 USD

Pakkpose (Tatonka) 75 g, 230 NOK

Hodelykt (Petzl E-Lite) 27 g, 300 NOK

Dasspapir 20 g, Knæbb litt fra rullen hjemme!

Toalettsaker (Tannbørste, tannkrem, såpe, zalo) 43 g

Ny Totalvekt er................5261g

Klarer vi å komme oss under 5 kg?

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget meg en liten deo. Tok en tom lypsyl, som jeg vasket. Kuttet en ølboks i to. Kuttet litt av en fast deo, la dette oppi ølboksen varmet sakte opp med vann i en kjele, slik at det smeltet. Fylte så opp den tomme lypsylen. Da hadde jeg en liten deo for turbruk. Veide den til 12 gram. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier og bruke grønn Yoga matte fra jysk. 5 mm tykk (Tynn?) billig 40 kr og veier bare 126 gram. Tåler ikke allverden, men holder fint i en uke. Blåser fort bort - så det er lurt og legge noe på det når du reiser deg og ligger utendørs.

Har handlet mye på lista - men tidligere versjoner

Sekk: (Golite Jam 2), 620 g, 100 USD

Underlag: Jysk , 126 g, 40 NOK

Sovepose: (Sir Joseph Koteka 290 lang), 550 g

Telt: Hilleberg Rajd 970 g,

Brenner (Primus MicronStove), 69 g,

Kjele (MSR Titan Kjelesett) 118 g, 800 NOK

Drivstoff (100g gassboks) 198 g, 60 NOK

Bestikk (spork), 9 g, 30 NOK

Mat (real til middag/lunch, gryn til frokost, 0,399 kg pr dag) 1995 g, 650 NOK

Drikkeflaske/pose (Platypus 1 L pose). 30 g,

Lett fleecejakke 340 g,

Ulllongs/netting (Nettingbukse) 180 g, 320 NOK

Hansker/vanter (fleece) 30 g, 200 NOK

Lue (Devold ullbalaclava) 40 g, 200 NOK

Ekstra sokker (Bridgedale trekking ull) 80 g, 200 NOK

Gerber Lightweight Knife (34 gram),

Tape (Scotch) 80 g, 150 NOK

Tau (til bardun/skolisse/div rep) 30 g, 50 NOK

Fyrstikker 10 g, 20 NOK

Kart og kompass 80 g, 120 NOK + 150 NOK

1. hjelp 85 g, 11 USD

Pakkpose fra sea to summit 100 g, 230 NOK

Hodelykt Petzl E-Lite 27 g, 300 NOK

Dasspapir 20 g, Knæbb litt fra rullen hjemme!

Toalettsaker (Tannbørste, tannkrem, MSR packsoap) 43 g

Min vekt etter dette oppsettet blir 5,784 kg!

Har brukt utstyret på flere turer, den lengste 6 dager i Jotunheimen. Det virket bra. Bruker liggeunderlaget som vindskjerm. (Har bare brent hull i et så langt ) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

jangk: Sekken veier faktisk mer enn den vi har for øyeblikket. 13 oz = 404g.

talars1: For meg er dasspapir noe som ikke blir liggende hjemme. Av hygieniske årsaker blir den fremdeles med:) Og jeg har selv glemt hansker på sommertur og angret på det! Lue bør alltid være med på fjelltur. Det er sikkerhetsutstyr som også utvider komfortsonen til soveposen.

Teip kan tette rifter i teltet, sekken, soveposen og drikkeposen. Som nevnt tidligere i tråden så er det ekstra viktig med førstehjelp og reputstyr når de tingene vi har med er så skjøre som de vi har valgt. Det er ingen tvil om at stoffet på sekken ikke tåler å bli kastet nedover steinrøysa.

Jakka (MontBell Ultralight Thermawrap Jacket) tar vi også med. 44g spart.

Jysk underlag tar vi også med. 44 g til spart.

Så da er vi nede på totalt 5173g

Det går saktere og saktere nedover nå (naturligvis) Men det hadde vært gøy å komme under fem kg!

Uten proviant: 3178g!

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Angående maten, her kan man spare noen gram ved at man trimmer real-posen endel på toppen. Tilsammen burde dette utgjøre noen gram :)

Apropos, en fyr jeg kjenner tok drillen fatt. Med et lite bor gikk han løs på alt som kunne gjennomhulles i jakten på grammene. Til og med tannbørsteskaftet fikk gjennomgå. :-)

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg funnet en lettere og ikke minst coolere spork.

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/bpl_titanium_spork_sul.html

spork-sul-M.jpg

Og du sparer 0,8 gram :)

Skal du ta den helt ut kan du jo gå for en skje!

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/bpl_short_handled_titanium_spoon_sul.html

bpl-sul-short-handled-spoon-M.jpg

Da sparer vi hele 2 gram :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.