Gå til innhold
  • Bli medlem

Drømmelett sekk på sommeren


Aalstad

Anbefalte innlegg

Der er bare å slenge ut forslag til nytt utstyr!!

En Spork er et godt produkt! At man sparer 1 gram er kanskje ikke det helt store :roll:

http://www.etac.no/External/Page____4892.aspx

Jeg lurer litt på matmengdene du har satt opp. Om man tar med en Real frokostblanding, en Real Lapskaus til Lunch og en Real Storfegryte til middag havner man på 399 gram. Men er det nok energi for en hel dag i fjellet? Jeg har produktdatabladene deres et eller annet sted... Men med denne vekten kan man spe på med 100 gram sjokolade eller nøtter per dag (eller 3 x 30 gram smørpakninger til å blande inn i maten), og da bedres energimengden uten å øke vekten.

Er det noen som har erfaringer med bare Real turmat som kan si om dette er nok energi i praksis?

Tillegg:

Dersom det er nok næring i de tre Real Turmat pakkene kan du trekke fra 101 gram pr dag i forhold til de 500 g du har satt opp = en reduksjon på 505 gram! Da er du under 6 kg 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg og madammen ble det for stusselig med frokosten fra Real Turmat. Selv om vi brukte to poser, og vi er av den moderate typen og bærer lett. Vi blander egne frokoster tilpasset turene (fra 100-140 gram tørrvekt) og bruker en havrepose med nøtter og litt sjokolade etc om det kniper før lunsj (ofte ørret). Middagene er helt OK energimessig, synes vi.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd! Har aldri brydd meg noe særlig om vekten på utstyret, men fra nå av kommer jeg til å tenke litt mer på det når jeg skal handle nytt. Gram blir fort kilo. Mange kilo....

Er det noen som har erfaringer med bare Real turmat som kan si om dette er nok energi i praksis?

Du kan leve på bare Real, men etter noen dager blir det kjedelig, alt smaker likt og magen begynner å buldre en del....

Tre rasjoner om dagen er sikkert nok til noen, men ikke meg :wink:

PS! Frokostblandingen blir mye bedre hvis du putter noen sjokoladebiter i den. Firkløver eller Fruktnøtt er min favoritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I militæret spiste vi tre real turmat om dagen pluss 2-3 sjokoladeplater à 75 gram(tror jeg)

Det holdt og vi bærte attpåtil full oppakning(35-45 kg noen bærte mer) og trakk pulk i 9 dager.

Og det var ikke korte dager. Men skit lei blir man av maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk Bergans Powerframe 4, 900 kg

Sovepose Helsport Lom 0, 950 kg

Multibrenner OmniFuel 0, 441 kg

Telt Ringstind 2 ca 2, 000 kg

Mat diverse ca 2, 500 kg

Fiskeutstyr diverse ca 1, 500 kg

Kaserolle gammel alu tja, 0, 250 kg

Bensin ca. 1, 000 kg

ekstra klær ca 2, 000 kg

= 15,541 kg

Dæven....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd :roll:

Er opptatt av vekt

og at ALT som blir med på tur skal brukes på tur.

havner som regel på 15+ kg og det er helt OK :wink: Da jeg har midt på treet lette produkter.

Det vi fleste har å spare vekt på er de tre tyngste tingene, telt+sovepose+sekk :wink:

Vil anbefale turer med kano og kajakk. her kan man ta med seg masse luxsus, fiske hele dagen, og være lenge på tur :D

God tur 2008

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Morsom tråd! Man kan spare mye vekt med billig utstyr også. Har f.eks laget en god rødspritbrenner av ølbokser og kokekar av fiskebolleboks etter oppskrift her: http://www.andersj.se/

Jeg kan ikke dra på tur uten fiskeutstyr. Vekten av dette oppveies av at jeg trenger å bære mindre mat, så det er et nullregnskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noted!!

Noen som har erfaring med Didriksons Zero jakke/bukse. Så den nettopp på villmarksliv.no

Kombinasjonen skal veie under 500g, og membranen har 10.000mm vannsøyle (samme som goretex)

Den hydrostatiske vannsøylen til Gore-Tex Paclite ligger på 28 000 mm..

Men derimot (stoffet) Gore Windstopper har en vannsøyle som ligger rett over 10 000!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hydrostatiske vannsøylen til Gore-Tex Paclite ligger på 28 000 mm..

Men derimot (stoffet) Gore Windstopper har en vannsøyle som ligger rett over 10 000!

Packlite holder 100% på vannet, men den puster ikke. Det er rett og slett regntøy. J@%# godt regntøy, riktig nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har surfet litt på lettvektsutstyr i det siste og bringer denne tråden til topp igjen.

Aalstad:

Hvis du ikke skal ha med noe særlig mer en det du har listet opp kan du jo vurdere å bytte ut sekken og spare noen hundre gram til.

Sjekk foreksempel sekkene til Mountain Laurel Design, www.mountainlaureldesigns.com

Vurderer selv Super Prophet: (155$/255gram/47ltr volum/16kg maks last)

Og Zip: (165$/310gram/47ltr volum/13,5kg maks last)

Gear Guiden på http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/gear_guide_index.html har fine tabeller med utstyr fra forskjellige produsenter som du kan sortere på pris, vekt, str. etc.

Bytter du GoLite'n med Propheten sparer du 365 gram.

Da kan du enten rusle avsted med en sekk under 6 kg, ha med mat til enda en dag. Eller "veksle" inn vekten i et tomanns telt (se tabellene på BPL) og invitere en frøken med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mor 10: Jeg så ikke det du skrev om maten før nå! 101 gram lettere pr dag er jo kjempemye (i denne sammenhengen)!!

Og sporken tar vi også med:) Da sparer vi 506 gram på det!

Villminken: Godt funn på sekken! Jeg aner ikke hvordan den er å bære, men det skal litt til før en sekk på under 6 kilo føles vond på ryggen, så vi kliner til med Mountain Laurel Super Prophet. Du kan jo evt komme tilbake med erfaringer dersom du kjøper den...

365 g spart på det!

Altså :

Sekk: (Mountain Laurel Super Prophet), 255 g, 155 USD

Underlag: (Ajungilak Rib Light, Fasongklippet), 256 g, 300 NOK

Sovepose: (Sir Joseph Koteka 290), 495 g, 3000 NOK

Telt: Terra Nova Laser Photon 760 g, 270 £

Brenner (Primus MicronStove), 69 g, 630 NOK

Kjele (MSR Titan Kjelesett) 118 g, 800 NOK

Drivstoff (100g gassboks) 198 g, 60 NOK

Bestikk (spork), 9 g, 30 NOK

Mat (real til middag/lunch, gryn til frokost, 0,399 kg pr dag) 1995 g, 650 NOK

Reserveproviant (SL-9) 230 g (??? NOK)

Drikkeflaske/pose (Platypus 1 L pose). 30 g, 300 NOK

Lett dunjakke (Klättermusen Liv) 290 g, 2000 NOK

Ulllongs/netting (Nettingbukse) 140 g, 320 NOK

Hansker/vanter (Arcteryc ullhansker) 30 g, 200 NOK

Lue (Devold ullbalaclava) 40 g, 200 NOK

Ekstra sokker (Bridgedale trekking ull) 80 g, 200 NOK

ADC Puma Lightweight Knife (31 gram), 8,9 USD

Tape (Scotch) 80 g, 150 NOK

Tau (til bardun/skolisse/div rep) 30 g, 50 NOK

Fyrstikker 10 g, 20 NOK

Kart og kompass 80 g, 120 NOK + 150 NOK

1. hjelp 85 g, 11 USD

Pakkpose fra tatonka 75 g, 230 NOK

Hodelykt Petzl E-Lite 27 g, 300 NOK

Dasspapir 20 g, Knæbb litt fra rullen hjemme!

Toalettsaker (Tannbørste, tannkrem, såpe, zalo) 43 g

Ny Totalvekt: 5,476 kg!!!

Nå begynner det å bli sinnsykt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aalstad:

Ja nå begynner det å bli rått. Skal komme tilbake med erfaringer hvis jeg kjøper Propheten.

Hvis pakkposen veier 75 gram så kan du spare enda litt til der.

MLD har pakkposer i Spinntex.97 fra 5,6L/9gram til 42L/16gram og Spectralite.60 fra 5,6L/6gram til 42L/11gram.

Aner ikke hva slags materialer det er snakk om. Eller om det er vanntett og sterkt, men det er kanskje verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lett dunjakke (Klättermusen Liv) 290 g, 2000 NOK

Ulllongs/netting (Nettingbukse) 140 g, 320 NOK

Hansker/vanter (Arcteryc ullhansker) 30 g, 200 NOK

Lue (Devold ullbalaclava) 40 g, 200 NOK

Ekstra sokker (Bridgedale trekking ull) 80 g, 200 NOK

Klättermusen Liv er ikke en jakke men en genser og bør brukes som det. Riktig nok er den vindtett og fungerer best uten jakke utenpå (den blir lett klemt sammen) men den kan ikke erstatt en jakke. Et utmerket produkt er det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villminken: Det begynte å bli pirkete da vi sparte 1 - ett - gram på å bytte bestikk :D så ny brenner for å spare 15 gram skal selvfølgelig være med!

Kardang: Min feil å si jakke til klatremusens Liv. Bruksområde den skal dekke er nettopp genser, så det gjør ingen verdens ting at den er lett og forholdsvis tynn. Det dreier seg tross alt om en sommertur, så de virkelig lave temperaturene møter vi ikke.

La oss si at worst case scenario er ca null grader og regn/sludd. I så fall holder det med goretex og ull mens man går. Når teltet er oppe kan man trekke på seg Liv'en, lue, hansker og netting under buksa. Hvis man fortsatt fryser, kan man bytte ut goretex jakke/bukse med soveposen...

Red: Godt forslag til ny pose, men jeg har imidlertid en liten skeptisk følelse til ME Xero 150, først og fremst fordi den kun har 150 gram 700 dun, og at det ser ut som at den mangler hette. Hvis man må ligge med hodet utenfor tapes mye varme.

Jeg tror de 45 grammene ekstra det koster for Sir Joseph posen (290 gram 800 dun)er verdt det mtp sikkerhet. Den skal ifølge sommerposetesten til friluftsliv.no holde seg komfortabel ned mot frysepunktet.

Det er fort gjort at det blir under de 10 komfortgradene til Xero 150..

Noen som evt har noen erfaringer med ME Xero 150?

Foreløpig ny total: 5461 gram

Mvh Andreas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spart på det meste her ja, så noen hette er det ikke....så du vil nok tape en del varme ut her......

Mulig at Xero 250 er et bedre alternativ enn Xero 150, men da øker du i vekt :D Så det er nok en dårlig ide....hehe

Har ikke prøvd den selv, men er fristet til å prøve.

Hadde vært spennende å hørt andre sine erfaringer ja! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Marmot Atom sovepose vært nevnt tidligere?

Den veier 40g mindre enn sir Josef-posen, men har en nedre grense på 5C.

Litt mindre varme enn sir Josef altså, men det burde vel holde i massevis det hvis man sover med lue, undertøy og i værste fall dungenseren...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo utrolig teit at den har gått opp i vekt da :D

Men hvis vi fortsatt er interessert i å spare 15g veier mountain harware phantom 45 480g

Hvis ikke den også har gått opp i vekt nylig.

7C burde også holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig ny total: 5461 gram

Jeg skal ikke ødelegge gleden ved å jage vekt, jeg synes det er moro selv, men har noen forsøkt å finne den reelle vekten på utstyret som omtales?

Selv hadde jeg en runde med vekten og utstyret mitt i vinter. Resultatet var mer enn oppsiktsvekkende. Først sjekket jeg produsentens oppgitte vekt, før jeg veide det med kjøkkenvekten. I snitt var det store avvik i feil retning, det vil si at utstyret veide alt fra noen få gram ekstra, helt opp til 90 % feil! Nå er ikke kjøkkenvekten et vitenskapelig måleinstrument, men jeg sjekket vekten på en liter vann, og den bommet med noen få gram.

Ellers takk for en interessant tråd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng!

Det er mulig sekken veier mer enn vi tror, men vi har vel strengt tatt ikke så mye annet å forholde oss til..

Vi får heller rette det opp når noen faktisk får slengt utstyret på vekta.

Vi vet nøyaktig vekt på dette:

Sovepose

Drivstoff

Mat

Drikkeflaske/pose

Ulllongs/netting

Hansker/vanter

Lue

Ekstra sokker

Tape

Tau

Fyrstikker

Kart og kompass

Dasspapir

Toalettsaker

Underlag

Men dette er produsentvekt:

Sekk

Telt

Brenner

Kjele

Bestikk

Reserveproviant

Lett dunjakke

Kniv

1. hjelp

Pakkpose

Hodelykt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyderco Ladybug Lightweight Knife er en kniv som veier 16 gram og har et 4,5 cm langt blad. Da sparer vi 15 gram på det.

Snow Peak Mini Solo Cookset Titanium veier 108 gram inkludert lokk og holder litt over 8 dl. 10 gram til spart!

Tviler på at vi trenger hele 80 gram tape. Vi skreller den ned til 50g.

Det finnes garantert lettere ullsokker enn de vi har nå. Noen som har forslag?

Det blir jo fisefint som juling å renske gram for gram, men verdens letteste sekk er jo verdens letteste... Kanskje vi kommer i guinnes rekordbok :lol:

post-3614-133474542801_thumb.jpg

post-3614-133474542808_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.