Gå til innhold
  • Bli medlem

Drømmelett sekk på sommeren


Aalstad

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

;) Hmm..... joa!

Har gådd på fjellet med sånne "gram og gru" folk.

Sjelden er det så mye mas om å låne ditt og låne datt som når en har sånne med.

På den annen side er det nesten så en får dårlig samvittighet, når en selv spiser snurring eller annet snop, en pils eller to og turkameraten sitter der uten noe annet enn nøye tilmålte minirasjoner.

Blir det kaldt og grisevær har de ikke klær med seg heller.

Kan spare meg for sånne luringer, gramjegere imponerer ikke meg på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kan spare meg for sånne luringer, gramjegere imponerer ikke meg på tur.

Det er nesten så en skulle ønske du kunne spare deg i slik grad at du lar være å komme med dine personlige, irrelevante meninger i en tråd som åpenbart ikke er for deg.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Det er nesten så en skulle ønske du kunne spare deg i slik grad at du lar være å komme med dine personlige, irrelevante meninger i en tråd som åpenbart ikke er for deg.

Trond Erik

Og krinat? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra vi er forskjellige her i landet. Det hadde jo vært nitrist om vi alltid var enige.

Personlig er jeg ingen gramjeger, og sekken min på en 5-dagers tur veier nok det dobbelte av det vi har kommet frem til her.

Men det er heller ikke misjonen i denne tråden å gjøre alle turgåere til gramjegere.

Meningen med denne tråden var å se hvor lett det er mulig å dra på en 5-dagers tur uten å gå på akkord med sikkerhet. Utstyret må holde mål, og gjøre turen til en fornøyelig opplevelse. Hva er da i veien for å velge utstyr som veier lite? (Nei, du trenger ikke svare - det er et retorisk spørsmål)

Denne tråden er laget av og for folk som synes vekt er et kriterie når man skal vandre lenge med sekk. Hvis man allikevel sitter inne med en hel masse frustrasjon og personlige meninger om mennesker som synes det er verdt å bære mindre i sekken - så lag nå for fanden en egen tråd for dette hvor man kan diskutere fillene av seg uten å ødelegge denne tråden med en masse innlegg som ikke har noe her å gjøre.

Andreras A Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget med denne tråden, som er å finne ut hvor lett det er mulig å få en sekk med utstyr....

Men jeg er også litt enig med srx, min sekk veier tre ganger dette når jeg er på tur.

liker å kose meg og gidder ikke bruke mange tusen på å spare noen gramm.

Da bruker jeg heller kronene og goodwillen hos kona til å dra oftere på tur ;)

Håper alle har gode turer på sine egne premisser.

Spennende å se hvor lett sekken blir til slutt---------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp tråd dette!

Det å vandre med en lett sekk er en deilig følelse. Opp fjell og bakker - lett på foten. Ikke minst sparer man knærene for belastning.

I snitt varer fjellturene 3-4 dager, og da pakker jeg lettest mulig.

Utgangspunktet er: Klærene jeg går i, samt sove under åpen himmel. Hvorpå jeg fyller på med utstyr, til jeg føler at turen blir komfortabel.

Dermed ble utstyrslista som følger - med litt bakrunnsforklaring:

Nb. Dette er for høst/vår. Ikke heiteste sommeren. (håper det går greit på dennet tråden)

TELT: Hilleberg Unna 2 kg.

Det er romselig inni, men har ingen fortelt. Det gjør at når man har døra oppe, ser man nesten rett opp på himmelen, og får følelsen av nesten å ligge under åpen himmel.

Det er selvstående - man kan flytte teltet lett rundt i leiren, f.eks. nærme bålet for å sitte i le - som en gaphauk..

Kuppeltelt er kjent for å være litt korte på lengden. Jeg er 190 cm høy, så jeg må ligge på diogonalen, med fotenden av soveposen inntil teltduken. Trer regntrekket til sekken, over fotenden på soveposen for å unngå fukt fra duken. Da får jeg god plass og luft rundt hodet.

SEKK: Granite Gear Vapor Trail 60 liters. 0,9 kg.

Godt fornøyd med bærekomforten og hoftebeltet. Savner ikke topplokk. Har med regntrekk til sekken.

LIGGEUNDERLAG: Bamse Ekstreme 0,6 kg. Noen ekstra gram her, mens syntes det isolerer bra, og det er komfortabelt å ligge på. Det er og svært robust. Bruker det som "stol" i sammenrullet tilstand.

SOVEPOSE: McKinley X-Treme Light 1000 0,9 kg. Comfort +1 grader. Sover med fleeceklær.

KJØKKENET: Primus Gravity EF 0,2 kg + liten gassbeholder 0,2 kg. 1 stk. titangryte 2 ltr. Plastbestikk.

TING & TANG:

Leatherman Squirt P4, 55 gram.

Brusletto Fiskeren, lett kniv, skaft i kork, flyter.

Frisport-saga, sammenleggbar, 260 gram.

Kamera. Canon Ixus 860 is, vidvinkel, 200 gram.

Vannpose, 10 ltr. fra Frisport, 41 gram.

Vannflaske. Vanlig 0,5 ltr Olden med tut, som selges i butikker. Lett og billig flaske!

Liten neglsaks.

Kompass. Silva JET Explorer, med ekstra stort forstørrelses glass, 52 gram.

Kart og plastik kartmappe.

GPS. Garmin Legend cx + 4 stk. reservebaterier.

Mobiltelefon.

Lighter med langt skaft + en stk reserve lighter.

Tennbriketter, 8 stk. små og lette. (ja ja, legger stoltheten på hylla ;)

Dorull.

Sportstape.

Solbriller.

Tannbørste og liten tube tannkrem.

Hodelykt. Mammut LucidoTX Lite, 72 gram.

NødPoncho, alu-folie, 74 gram.

EKSTRA KLÆR I SEKKEN:

Fleece bukse, tynn, lett.

Fleece genser med hette. Lunt og varmt i nakken..

Ekstra sett tykke ullsokker.

Balaclava.

SUMMERT: ca. 9 kg. +-

Mat kommer i tillegg. Kan nok pakke lettere, men ønsker ikke gi avkall på mer komfort.

BEKLEDNING:

Bergans Istind jakke m. jervpels på hette.

Bergans Rask bukse.

Devold Multisport ullundertøy.

Ullsokker.

Crispi Besseggen fjellstøvler.

Lette hansker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd dette, med en ekstrem sekk. Forstår godt at noen synes det virker litt psyko. Selv skal jeg klatre noen harde fjellruter og da er jeg opptatt av lett sekk av naturlige grunner.

Jeg planlegger å kjøpe meg en Bivuakk for å unngå telt. Den beste jeg har funnet til nå veier 665 gram og er i materialet Gore-Tex® Respiration Positive™

http://www.outdoorresearch.com/site/aurora_bivy.html

For flere modeller gå til backcountry.com og søk etter bivy

Jeg trenger også tips til soveposer som tåler et par kuldegrader, men ikke er i dun (krise hvis bløtt) og er kjempelette. Ønsker å komme mot kiloen ihvertfall.

post-4135-133474518227_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del tar jeg stor glede i å planlegge en tur. Jeg startet veldig med det etter at jeg kom hjem med mat for 3 dager etter en 4 dagers tur. Det å lykkes i planleggingen er jo veldig gøy, og ikke minst viktig erfaringer man kan ta med seg videre. Om man f.eks skal på 30-50 dagers tur eller lignende, nytter det jo ikke å dra med seg alskens rask. MEN....om man skal på en liten helgtur, så har ikke jeg noe mot å pakke sekken full med godsaker, det er jo ikke noe problem å gå med 25kg sekk å leve luksuslivet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt fra noen gramjeger, men å få ned oppakningen noen kilo er alltid bra! Rekkevidde og tempo øker i tillegg til at energiforbruket går ned - turen blir mer fornøyelig. At man velger produktet som veier bare noen titalls gram mindre enn et annet er sett for seg selv poengløst, men om man er litt konsekvent på dette, så vil man over tid ha spart inn ganske mye!

Et av poengene er jo også nettopp at det ikke skal gå utover verken sikkerhet eller kvalitet, og det synes jeg så absolutt følges opp her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hodelykt vil jeg anbefale Black Diamond Eos på 30g (til telt og kartlesning i "mørket").

Du mener kanskje Black Diamond Ion? (http://www.trailspace.com/gear/black-diamond/ion/)

Jeg har en sånn hodelykt. Det dummeste med den er at batteriet ikke er helt standard. Fant en fotobutikk som bestilte et for meg og tok en avskyelig sum penger for det.

Har du noen tips om hvor det er greit å kjøpe batteri til denne lykten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener kanskje Black Diamond Ion? (http://www.trailspace.com/gear/black-diamond/ion/)

Jeg har en sånn hodelykt. Det dummeste med den er at batteriet ikke er helt standard. Fant en fotobutikk som bestilte et for meg og tok en avskyelig sum penger for det.

Har du noen tips om hvor det er greit å kjøpe batteri til denne lykten ?

Vet du hva batteriet heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi nå har lagt til endel ting til lista siden den sist ble oppdatert, er det på tide med en ny liste med vekt og pris:

Sekk: (Golite Jam 2), 620 g, 100 USD

Underlag: (Ajungilak Rib Light, Fasongklippet), 256 g, 300 NOK

Sovepose: (Sir Joseph Koteka 290), 495 g, 3000 NOK

Telt: Terra Nova Laser Competition 910 g, 190 £

Brenner (Primus MicronStove), 69 g, 630 NOK

Kjele (MSR Titan Kjelesett) 118 g, 800 NOK

Drivstoff (100g gassboks) 198 g, 60 NOK

Bestikk (skje i plast), 10 g, 30 NOK

Mat (real til middag/lunch, gryn til frokost, 0,500 kg pr dag) 2500 g, 650 NOK

Reserveproviant (SL-9) 230 g (??? NOK)

Drikkeflaske/pose (Platypus 1 L pose). 30 g, 300 NOK

Lett dunjakke (Klättermusen Liv) 290 g, 2000 NOK

Ulllongs/netting (Nettingbukse) 140 g, 320 NOK

Hansker/vanter (Arcteryc ullhansker) 30 g, 200 NOK

Lue (Devold ullbalaclava) 40 g, 200 NOK

Ekstra sokker (Bridgedale trekking ull) 80 g, 200 NOK

ADC Puma Lightweight Knife (31 gram), 8,9 USD

Tape (Scotch) 80 g, 150 NOK

Tau (til bardun/skolisse/div rep) 30 g, 50 NOK

Fyrstikker 10 g, 20 NOK

Kart og kompass 80 g, 120 NOK + 150 NOK

1. hjelp 85 g, 11 USD

Pakkpose fra tatonka 75 g, 230 NOK

Hodelykt Petzl E-Lite 27 g, 300 NOK

Dasspapir 20 g, Knæbb litt fra rullen hjemme!

Total vekt: 6454 g

Total pris: ca 12400 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takker for en fin tråd. Det hadde vært fint med linker til hvor det kan kjøpes billigst i Norge evnt utlandet.

Er selv 194 cm lang, ca 96 kg og breiskuldra str 58/60, og XL er ikke hva det var lenger.

Fant ut at denne posen finnes i flere størrelser helt ned i 470 gram for en til personlengde 170 cm.

Største 200 cm veier 550 gram!

se http://www.sirjoseph.cz/produkty/koteka-290.htm

Norsk forhandler er http://www.fjellutstyr.no/index.htm

ingen priser er oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kommentar til SRX og andre som ikke ser poenget i å velge utstyr så en får lett sekk. Slik tenkte jeg også første gang jeg så noen knekke av tannbørsteskaftet...

Du nevner at du har hatt problemer med "slike" som oss, men min erfaring er helt omvendt. Ettersom jeg har lett sekk i utgangspunktet kan jeg uten særlig besvær ha med litt ekstra kos som vin, øl og ekstra snackmat. "Takken" for dette har vært at jeg må dele med de som ikke har et bevisst forhold til hva de har med seg og til overmål har jeg ofte måttet hjelpe de med å bære "fordi jeg bærer så lett og de så tungt"...

Kunne sikkert ha utbrodert mitt forhold til lett sekk i det uendelige, men oppsummèrt har min jakt på overflødig vekt resultert at vekten på en gjernnomsnittstur er resusert med ikke mindre enn 20 kg, eller 20.000 gram! Det har frigjort plass til ting jeg aldri kunne ha med med før og gir meg en helt utrolig komfort og glede på turene mine.

-

Det finnes mange som må redusere friuluftslivet sitt til et absulutt minimum etter å ha slitt ut knær, hofter, rygg og/eller armer så tidlig som i slutten av trettiårene. For disse er lett sekk i kombinasjon med staver rett og slett et nytt liv og en av de få måtene de kan utøve et fullverdig friluftsliv på.

For egen del gjør det at jeg nyter jeg turene mer nå enn før. Sekken min veier totalt langt under halvparten av det den gjorde for 15 år siden, men jeg har både mer og bedre utstyr med meg. Dessuten er ikke sekken pakket til bristepunktet, men gir meg muligheten til å ta med jaktutbytte, fisk, bær og annet uten å få plassproblemer i min 60 ltr sekk. Men, det viktigste er at når jeg har et bevisst forhold til hva jeg har med meg frigjør det herlig plass til luksus og orden. Det setter også min bedre halvdel stor pris på.

For rundt 20 år siden begynte jeg å notere forskjellig fra turene mine og laget pakklister for ulike typer turer. Det var rett og slett for ikke å glemme noe, men det avslørte helt opplagte ting som at jeg dro med meg den samme 250 ml myggoljen (over en 1/4 kg!!!) år etter år. Eller at jeg hadde Leatherman multi tool, fiskekniv, spikkekniv, Victorinox, Strømeng 9", øks og "fandens gamle oldemor". I det hele tatt hadde jeg med meg ubegripelig mye tull som inneholdt et helt arsenal av "kjekt og ha" (men dumt å drasse på).

Osv., osv....

Det er litt å tenke på, men det anbefales på det sterkeste!

Mvh og ønske om fine turer!

:wink:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin tråd, AAlstad! :)

For egen del ser jeg umiddelbart endel småting jeg ville savne (om jeg ikke har oversett dem på tråden). Nevner håndklede, tannkrem, tannbørste og såpe. Personlig har jeg med meg tanntråd, tannstikkere, såpe, zalo og litt lett førstehjelpsutstyr. Zalo er fyldt på en øyedråpeflaske og veier så vidt jeg husker under 3 gram (huske en dråpe er nok :wink: )

Dessuten gjør jeg alltid en eller flere av følgende ting på tur, - fisker, jakter, fotograferer, maler eller tegner. Det er helt åpenbart at disse gjøremål bidrar til noen gram i seg selv, men jeg nevner allikevel litt mer perifere forhold som krydder til fisken, smør og folie om en ønsker en litt annerledes tilberedning. Og hva med noen poser til å oppbevare fisk fra turen? Eller bær? Sopp? Osv...

Skal gjennomgå egne lister og se om jeg kan bidra med noe.

En liten digresjon til Andreas, jeg gikk på Alstad skole på 60-tallet og vokste opp et steinkast fra jekta Anna Karoline...

Mvh :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
En kommentar til SRX og andre som ikke ser poenget i å velge utstyr så en får lett sekk. Slik tenkte jeg også første gang jeg så noen knekke av tannbørsteskaftet...

Du nevner at du har hatt problemer med "slike" som oss, men min erfaring er helt omvendt. Ettersom jeg har lett sekk i utgangspunktet kan jeg uten særlig besvær ha med litt ekstra kos som vin, øl og ekstra snackmat. "Takken" for dette har vært at jeg må dele med de som ikke har et bevisst forhold til hva de har med seg og til overmål har jeg ofte måttet hjelpe de med å bære "fordi jeg bærer så lett og de så tungt"...

Forsåvidt ikke uenig med deg kroppen, men når det går hysteri og mote i å ha lettest mulig ultra utstyr så blir det fjernt for meg. Får direkte avsmak av det utstyrsjaget som samfunnet legger opp til, og dere biter på.

Ingen har enda lettet meg for kilo, pleier som oftest å være andre veien. Men ja, skjønner deg også.

Pakklister tror jeg enda jeg har til gode å lage.....men drar sjelden på lengre turer enn maks en uke.

Teorien med svakere/skrøpeligere kropp når en blir eldre den kjøper jeg, har prøvd staver men de var mest bare i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget var som sagt en kommentar og ment for å belyse at lett sekk ikke nødvendigvis hadde sin bakgrunn i noen form for hysteri. Desuten gir lett sekk en annen mulighet, nemlig å ha med seg MER, stikk i strid med det en lett kunne få seg til å tro.

Jeg anbefaler deg å lage noen pakklister, SRX. De gjorde slutt på "sikkert være kjekt å ha med...", til tross for at jeg aldri brukte dem og jeg savner absolutt ikke å ha med det jeg aldri hadde bruk for.

Det vi er ute etter er vel ikke akkurat de enkelte grammene vi sparer, men summen av dem og alle fordeler det gir. Jeg kan ikke helt se hensikten i å drasse med seg 10-20 kg en ikke har eller kan få bruk for og dessverre ser en jo litt for ofte at det ble litt tungt til enkelte hardhauser også som legger igjen søppel de ikke klarte å dra med tilbake. Jeg nevner fra siste sommertur tomme rødvin og whiskeyflasker, sikkert en halvkilo hver og ikke akkurat kjennetegnende for lett-sekk-folk... :wink: (ta ikke den for bokstavelig eller personlig).

Når det er sagt, følger jeg deg når det kommer ned på et hysterisk nivå og i den anledning nevner jeg at jeg baker både "brød", kjeks, blander frokostblandinger og steker pannekaker o.l på tur, så jeg er ikke i nærheten av å være minimalistisk på noen annen måte enn å være bevisst og dessuten bygge på tidligere efaringer.

Føler slett ikke at jeg bidrar til noe utstyrsjag. AAlstad presiserte for det første at dette skulle være en drømmeliste, for det andre er mitt inntrykk at folk som virkelig ønsker lett sekk er temmelig kreative når det gjelder å lage ting selv. Og der er jeg intet unntak, tvert imot. Jeg er enig i at det er helt tøvete å kjøpe et telt til f.eks 3000 for å spare 400 gram, men skal en allikevel ha nytt telt er det vel ingenting i veien for å velge det letteste under ellers like forhold?

Mvh :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SF-9 nødrasjon koster 15kr for en pakke. (må riktignok bestille en eske med ca 30stk i, prisen inkluderer frakt også. Bestilles direkte fra produsenten søfteland as)

Er sikkert mulig å kjøpe en enkelt pakke til en helt annen pris i en butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide, men vi må jo regne med "packed" weight, som innebærer pakkposer og plugger (940 g). Men vi kan kaste pakkposene, som sikkert veier rundt 30g.

Jeg fører 910g opp i regnskapet! - 190g spart!

Ny tot: 6842 g! Og vekta minker med en halv kilo per dag som går!

Vekt for helgetur (fredag ettermiddag til søndag kveld) blir 5542 g (uten frokost og lunch på fredagen)

Andreas

Andreas, dette er en kjempetråd! At ikke alle synes det er et poeng er ikke uventet, og det gjør jo ikke noe at det er ulike oppfatninger. Og det er opp til hver og en om en vil følge opp dette og kjøpe utstyret.

Jeg kommer tilbake til teltet, der har det nå kommet en ny modell TERRA NOVA LASER PHOTON 2008, med en oppgitt packed weight på 790 g, dette er en vektreduksjon på 150 gram - jeg forutsetter at du fremdeles legger igjen pakkeposen hjemme. Men vektreduksjonen koster, det nye teltet oppgis å koste GBP 270, men pundet koster nå under 10 kr, så der sparer vi litt vi som kan handle i norske kroner.

Det skal bli spennede å se hvor lavt ned du kommer i vekt! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koppen:

Enig i at toalettsaker har gått litt i glemmeboken, men jeg fører kun opp det mest nødvendige, så kan jo folk eventuelt legge til sine egne preferanser selv.

Tannbørste, og en liten "reisetube" med tannkrem veier ca 30 gram. Et lite såpestykke stjålet fra et vilkårlig hotell eller liknende :10 g. Og en øyeflaske med zalo 3 g.

Dette koster så lite at jeg ikke gidder å legge det til i prislista, da den er litt kvasi-nøyaktig allerede.

43 gram mer i sekken

Jeg pleier også å ha med meg mer enn kun det basale når jeg drar på tur. Fiskeutstyr, krydder, god mat osv, men dette varierer så mye fra person til person at man nok må legge til dette selv. Denne sekken blir en slags mal på det mest nødvendige man er nødt til å ha med seg på tur så om en er fisker, jeger, bærplukker, fotograf, vandrer, fjellklatrer eller grottevandrer må ekstrautstyret beregnes utenom.

mor10:

Kjempebra! Nytt og lettere telt fra Terra Nova blir med på lista.

150 gram spart, men som du sier blir det 80 £ dyrere. (men drømmesekk er drømmesekk, så pris kommer laaangt ned på prioriteringslista :roll: )

Så med bedre hygiene og lettere telt kan vi labbe avgårde med 107 gram lettere sekk

Kjempehyggelig at så mange følger tråden og kommer med gode inspill!

Ny total: 6347 gram

Ny pris:13200

Der er bare å slenge ut forslag til nytt utstyr!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.