Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekstremt vonde sko


sigveo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har scarpa T2X telemarksko, som gjør at jeg får ekstremt vondt på utsiden av foten. Jeg klarer bare å stå en tur i trekket før jeg må inn i varmestua for å få av meg skoene. Etter en topptur uten mulighet for å få av skoa, klarte jeg ikke å gå på en halvtime! Jeg sørger for at skoa ikke er stramme, men får alikevel vondt (EKSTREMT vondt hvis jeg strammer de til).

Er det noen andre som har lignende erfaringer, og ikke minst er det noen som har forslag til løsning? Jeg har ikke gjort noe med skoene (tilpasninger) etter at jeg kjøpte dem. Har hørt rykter om at en skal varme innerskoen i ovnen og noe greier, men jeg heiv eska med instruksjonen, og vet derfor ikke hvordan en gjør det. Håpte plagene ville forsvinne etterhvert, men har nå kjørt med dem i to år, og har samme problem. Frustrerende når det er så flott føre som i år.

Jeg har rottefella binding og Rossignol Powderbird ski.

Jeg setter STOR pris på alle innspill her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du bør absolutt prøve å varme innerskoene, ja. men hvis du har kjøpt "riktig" størrelse og du har en bred fot kan det hende att de rett og slett er for smale til å være behagelige (scarpa har ganske smale lester i telemarkssko)

Varm de, bytt ut pappsålen som følger med med en med litt oppbygning til fotbuen, så blir det nok en helt annen opplevelse.

Det finnes masse info om thermofitting på nettet, og mange gode tips til hvordan man lager ekstra plass til tær osv..

les litt om det først, du er du veldig usikker så kan du få info om skoene dine (temperatur etc) fra scarpa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Høres ut som om skoene er for smale!! Da blir føttene skikkelig vonde efter en stund! Kutt ikke noe av innerstøvlen før allt annet er prøvd ut! Overvarm den ikke heller!

Er de kjøpt i en seriøs sportbutik kan de selv eller henvise til noen, som kan utvide plastskallen og forme den!

Dette er muligt med varme og "skoblokkere" Flere seriøse butikker må ha utstyr dertil!!

Dette er muligt å gjøre selv og, men med stor forsiktighet! Da må en mjykne plasten med infrarød varmelampe eller forsiktigt - forsiktigt med varmeblåser - men det er meget lett å få svidd plasten!!!

Da kan en utvide forsiktig med en runn form fx tykt runnt skaft på syl elle skrutrekker. Men prøv butikken først, for det er altfor lett å svi plasten eller overvarme den slik den blir sprø.

OK, jeg har gjort dette par ganger for meg selv og for en kompis med knastete føttter - med sukces!!.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.