Gå til innhold
  • Bli medlem

Søre Smørstabbtinden og Gravdalstinden fra Sognefjellet


Gjest christer.gundersen@runbox

Anbefalte innlegg

Gjest christer.gundersen@runbox

Tenkte å gå Søre Smørstabbtinden og Gravdalstinden fra Sognefjellet i påsken.

Jeg har lest forskjellige steder at dette er en tur som anbefales sent på våren(april/mai), er det noen som har gått i dette området i mars evt. med tips om hvordan jeg burde legge opp turen for å få med alle 6 toppene rundt?

Mvh Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott tur det, og kan anbefales. Rutevalg er gjerne litt avhengig av hvor på Sognefjellet du går fra, f.eks. Krossbu eller Sognefjellshytta. ar gått til de toppene, riktignok tidlig i april. En fin, litt drøy tur inn på Smørstabbreeen og sørover mot toppene. Særlig Gravadalstinden tar seg fint ut med flott utsikt. Retur f.eks. via Leirbreen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å gå Søre Smørstabbtinden og Gravdalstinden fra Sognefjellet i påsken.

Jeg har lest forskjellige steder at dette er en tur som anbefales sent på våren(april/mai), er det noen som har gått i dette området i mars evt. med tips om hvordan jeg burde legge opp turen for å få med alle 6 toppene rundt?

Mvh Christer

Kan anbefale fra Krossbu inn på Smørstabbsbrean (kvisterute mot Leirvasssbu) start på Sør-Austre Smørstabbtind (lettest opp fra skar sørfra), avhengig av snøforhold følg ryggen sørover eller gå litt vest for ryggen og ta opp i ett av flere mulige skar for å nå Øst for Søre Smørstabbtind, så litt snøbasking/kliving rett før Søre Smørstabbtind. Deretter Vesle Gravdalstind og Gravdalstind. Samme vei tilbake, så opp fra skar mot Sørvestre Snørstabbtind. Skli så ned fra skaret mot Smørstabbreen og til Krossbu igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest christer.gundersen@runbox

Takker for gode innspill, nå er det bare å håpe at sola viser seg på Sognefjellet i Påsken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette ei rute som kan gås uten bruk av stegjern?

Er det ikkje kortere å gå fra sognefjellshytta? Har sett meg ut ei rutepå kartet og eg syns det ser lettest ut å gå opp langs sørsida av Smøstabbbreen. Ein sparar vel også eit par høgdemeter på å gå fra Sognefjellet.

post-2148-133474518566_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette ei rute som kan gås uten bruk av stegjern?

Er det ikkje kortere å gå fra sognefjellshytta? Har sett meg ut ei rutepå kartet og eg syns det ser lettest ut å gå opp langs sørsida av Smøstabbbreen. Ein sparar vel også eit par høgdemeter på å gå fra Sognefjellet.

Regner med at du tenker vårskitur, eller?

Ruta di ser fin ut den, bortsett fra en viktig ting: Du bør for all del unngå den delen av Smørstabbreen som kalles Bøverbrean. Det er den lille fliken lengst mot vest, som din øvre rette strek krysser. Bøverbrean er veldig oppsprukket!

Du skal vanligvis ikke behøve stegjern til disse toppene, men det kan selvsagt være veldig hardt og isete etter en kald natt. Du kan jo høre med Krossbu eller Sognefjellhytta på forhånd om de vet noe om forholdene.

Stemmer det at du sparer noen høydemeter fra Sognefjellet. Blir mer bortovertur og mindre nedkjøring da enn fra Krossbu. Selv har jeg også gått fra Sognefjellhytta til disse toppene på våren (1. juni 1996), og gikk omtrent samme rute som du har skissert, bortsett fra den øverste streken som går over Smørstabbreen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte de er vedlig oppsprukke der, men eg trekte berre streken over dit før eg hadde høyrd meg om. Ser det på kartet at breen "stuper" ut.

Forøvrig stod det ein bra beskrivelse i boka til Julia og Morten Helgesen (Norske fjelltopper over 2000m). Men er det safe å trekke den linja rett ned vest for Sørvestre smørstabtind, eller bør ein følge ryggen tilbake og ned i skaret mellom sv og S1. Har aldri gått på den breen, kun når eg har gått på storebjørn og då går en på smørstabbreen og ikkje bøverbreen.

Turen er planlagd første eller andre helga i mai.

post-2148-1334745186_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det safe å trekke den linja rett ned vest for Sørvestre smørstabtind, eller bør ein følge ryggen tilbake og ned i skaret mellom sv og S1.

Ditt siste ruteforslag ser bra ut. Å gå øverst på Smørstabbreen skulle ikke utgjøre noen fare i mai. Du kan fint runde Sørvestre Smørstabbtind (2045) på nordsiden og så ta inn på "fast fjell" igjen ved høyde 1834.

Håper jeg forsto hva du mente... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt siste ruteforslag ser bra ut. Å gå øverst på Smørstabbreen skulle ikke utgjøre noen fare i mai. Du kan fint runde Sørvestre Smørstabbtind (2045) på nordsiden og så ta inn på "fast fjell" igjen ved høyde 1834.

Håper jeg forsto hva du mente... :)

Må vi bruke stegjern for å ta alle toppene, eller går det greitt uten?

Viss vi går fra Krossbu, er det greitt å gå rett over breen og runde oppunder Kalven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vi bruke stegjern for å ta alle toppene, eller går det greitt uten?

Viss vi går fra Krossbu, er det greitt å gå rett over breen og runde oppunder Kalven?

Det skal normalt gå helt greit uten stegjern på disse toppene. Da jeg gikk på disse toppene (såpass sent som 01.06.1997) hadde det blitt noe hardt etter en kjølig natt, men jeg var ikke i nærheten av å trenge stegjern. Sola tok godt da og myknet snøen fort, men holdt seg hard i skyggepartier en stund utpå formiddagen. Skulle jeg gått denne runden igjen, ville jeg ha droppet stegjern da også, så sant det ikke hadde vært stor fare for steinhard snø med liten sjanse for opptining utover dagen. Så vidt jeg husker var det kun bakken opp mot Gravdalstind som kunne ha vært smålei på isete underlag.

Å runde oppunder Kalven går helt fint. Starter dere fra Krossbu, følg ”strømmen” opp mot Leirbreen, sett kursen rett mot sør og passér rett vest for Kalven. Så er det bare å sikte rett mot målene for dagen. :)

post-42-133474520512_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.