Gå til innhold
  • Bli medlem

"40 fjell på 5 dager"


Roger

Anbefalte innlegg

Ikke nettopp for at de kommer i avisa Roger, men å "selge skinnet før bjørnen er skutt". Ja det syns jeg for min del smaker som rein PR-kåthet.

Så jeg står på hva jeg har sagt tidligere i tråden;)

........ Ahh,- det der er jo noen alle kan gjøre,- sa kritikerene. "Ja,- sa Columbus, men HVEM gjorde det!! :lol: ...

Nettopp Atomsilda, derfor syns jeg en flott turrapport i VG etter gjennomført tur hadde smakt mye bedre.

Større ekspedisjoner trenger å bruke media for alt det er verdt i forkant av turen, i håp om å skaffe, evt tilfredsstille sponsorer.

Håper inderlig deltagerne her ikke trenger sponsorer for denne turen :-)

Dessuten vet veldig mange bla her inne, som også de selv nevnte, hvor væravhengige en slik sprek 5 dagers tur er. Sannsynligheten for å mislykkes pga været er ganske stor.

Uansett håper jeg selvfølgelig de lykkes med uka si.

Men å sammenligne med turrapporter her inne, det blir drøyt etter mitt syn. Jeg kan ikke huske å ha lest en eneste tråd hvor ambisjoner har blitt lagt ut på forhånd. Derimot har jeg hatt svært stor glede av mange og flotte turrapporter. Håper dere fortsetter med det :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Enig i det Håvard, men det kan jo tenkes at de ikke har så mye med dette å gjøre selv da. Turen er jo en DNT-tur og det er vel der VG henter "friluftsturstoffet" sitt fra.... Ikke vet jeg...

Kunne tenkt meg å vært med på dette selv jeg, uten mediadekning selvsagt :-) Og ville vel heller ikke betalt 6000,- slik som deltagerne her gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nettopp for at de kommer i avisa Roger, men å "selge skinnet før bjørnen er skutt". Ja det syns jeg for min del smaker som rein PR-kåthet.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som er gale med denne type reportasjer, annet at det henter fram det som er bunnsolid forankret i den Norske tankemåten. Jante. Her får de bred og positivt ladet forhåndsomtale i landets største avis, skulle de kjøpt reklameplass for å oppnå samme markedsføringsverdi måtte de betalt uhorvelig mye penger. Er ikke det motiv nok?? Skulle tro det... risikoen er selvfølgelig at folk som leser og ser reportasjen kjenner misunnelsen smyge seg oppetter ryggen, og i det følelsen når øverste del av sentralnervesystemet har det blitt til "rein PR-kåthet". Den ser jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de bred og positivt ladet forhåndsomtale i landets største avis, skulle de kjøpt reklameplass for å oppnå samme markedsføringsverdi måtte de betalt uhorvelig mye penger. Er ikke det motiv nok??

Hvorfor trenger de egentlig omtale? Såvidt jeg forstår av teksten er turdeltakerne allerede klare?

Prosjektet er helt greit det, men som vanlig er medias vinkling på slike prosjekter ganske pussig. Det skal alltid være et rekordjag, som ofte er høyst uoffisielt, og så skal det alltid være et tv-tryne med på turene.

Hadde de skrevet om dette dersom ikke "Lotto-Asle" hadde vært turleder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når "Lotto-Asle" klarer å få et slikt oppslag i Norges største avis, har han gjort noe riktig. Han har klart å få svært god og positiv reklame verdt store penger. En drømmesituasjon.

Når det gjelder å "skryte" av bragder så beklager jeg å måtte si at du stiller i fremste rekke her på fjellforum, vel og merke etter at turene er gjennomført. Du kaller det dokumentasjon som kan hjelpe andre når de er på tur, det er ikke noe annerledes enn her - altså skryt og pr-kåthet iflg deg selv. Som en parallell til det du skriver skal fjellet være mystisk og oppleves der og da, det skal ikke være så gjennomdokumentert at hver en stein er kommentert og beskrevet.

Dette har ikke noe med verken deg som person å gjøre eller at folk verdsetter å leve seg inn i tekstene dine. Prinsipielt er det ingen forskjell her. Lotto-Asle skryter av en tur de skal ha, du skryter av en tur du har hatt. Begge deler er helt ok. Skryt er ikke farlig, det som ikke er så greit er å dømme folk, sette de i bås basert på egne subjektive oppfatninger. Og verst av alt, prøve å fortelle omverdenen at slik er det...

Til sammenligning må du f.eks kalle Morten og Julia pr-kåte når de prøver å få oppslag og omtale av bøker de skriver, noe som selvfølgelig blir helt feil. Det handler om en ting: Omtale, å gjøre noe kjent, markedsføring! Så får heller noen brekke seg hvis det blir for mye av det gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsipielt er det ingen forskjell her. Lotto-Asle skryter av en tur de skal ha, du skryter av en tur du har hatt. Begge deler er helt ok. Skryt er ikke farlig, det som ikke er så greit er å dømme folk, sette de i bås basert på egne subjektive oppfatninger. Og verst av alt, prøve å fortelle omverdenen at slik er det...

Jeg for min del syns det absolutt er en prinsipiell forskjell på å, som du sier, "skryte" av en tur før og etter. Dog, den uenigheten lever vi nok godt med begge :shock:

Nå var det Larsen som trakk frem navn.

Syns kanskje sak er viktigere enn person jeg. Dette er en tur i DNT-regi, og de selger jammen "bestemor si for ei krone" såfremt de kan......

I dette tilfellet syns jeg "bestemor har gått for 50 øre" :lol:

Derfor er vel heller organisasjon enn person isåfall satt i bås.

Men for all del, saken skaper blest om fjellet, og er artikkelen med på å få flere i fysisk aktivitet så kjæmpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener fortsatt at oppslaget blir "feil".

Forskjellen mellom turrapportene på Fjellforum og PR-stuntet via VG er at sistnevnte prøver å få folk til å tro at de skal sette en Norgesrekord - altså gjøre noe stort som fortjener oppslag i Norges største avis. Turrapporter på FF pleier normalt ikke pretendere verken den ene eller andre rekorden.

Det er også tvilsomt om dette er/vil være en rekord. Det er sikkert stort for de som er med, hvis ikke de føler seg pinlig berørt over all at turen er "oversolgt" i VG.

Noen annet er at her definerer man selv kriteriene for hva rekorden skal gå ut på, og dette er også MEGET snevre kriterier (Hvem klarer å bestige (1) fleste mulig 2000meter (2) vinterstid/på ski og (3) på 5 dager). Hvis man selv skal definere kriteriene kan hver av sette vår egne Norgesrekorder i Jotunheimen. Men ville alt det snodige folk gjør i Jotunheimen rettferdiggjøre et oppslag i VG? Neppe.

Janteloven? Jepp, jeg er skyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener fortsatt at oppslaget blir "feil".

Forskjellen mellom turrapportene på Fjellforum og PR-stuntet via VG er at sistnevnte prøver å få folk til å tro at de skal sette en Norgesrekord - altså gjøre noe stort som fortjener oppslag i Norges største avis. Turrapporter på FF pleier normalt ikke pretendere verken den ene eller andre rekorden.

Ta det for hva det er, det framgår at den uoffisielle rekorden er 25 topper og ble satt i fjor.

Føler noen seg kallet så er det bare å rafse over flere topper enn disse gjør på 5 dager og sende rapporten til VG. Siden det gjøres ETTER at turen er gjennomført, går jeg ut fra at det verken er kvalmt/patetisk. Og etter stemningen her inne, sikkert mye kjekkere å lese om også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har klart å få svært god og positiv reklame verdt store penger. En drømmesituasjon.

Det handler om en ting: Omtale, å gjøre noe kjent, markedsføring!

Nix.

Det er nettopp det fjellet ikke handler om.

Herregud da mann, hva slags verdinormer er du har? :shock:

"Store penger... drømmesituasjon..." - my ass!

Når store penger er inne i bildet handler det oftest om rasering av et felleseie og en naturarv.

Min beveggrunn for å ferdes i fjellet er så definitivt ikke-kommersiell. Det handler om noe helt annet.

Det er den urørte naturs sanne opplevelsesverdi det handler om.

Om respekt for liv og landskap, uten grådig å skulle tvære alt ut i kapital, selvtekt og ødeleggelse.

Det handler om ikke å forsøple/forsimple verdinormeringen av en uskjendet natur og et intakt økosystem,

men om virkelig å se verdien av ekthet og opprinnelighet i fjellandskapet.

For der inne kjennes det faktisk stort å bare kunne føle seg liten.

En følelse de fleste vil ha godt av å oppleve, for å se livet i det sanne perspektiv, for å se egoet i riktig målestokk.

Og slike verdier trenger hverken PR eller reklame.

Når det gjelder å "skryte" av bragder så beklager jeg å måtte si at du stiller i fremste rekke her på fjellforum...

Synd du tolker det slik. Men jeg håper (og tror) at dette ikke er regelen for flertallet av andre forumbrukere.

Å dele opplevelser med åndsbrødre slik det gjøres på FF klarer jeg ikke å se på som skryt.

Kunne ikke falle meg inn engang. Jeg setter selv umåtelig pris på å lese andres turrapporter,

slikt gir liv og nytteverdi til forumet, synes jeg. Det gir god info, oppdatering, inspirasjon og fellesfølelse.

Kun positivt altså. Og jeg prøver derfor også å bidra litt selv.

Hvis du presterer å tolke slikt som skryt, ja da bør du i særdeleshet slutte å referere til Jante-loven slik du pleier.

Du kaller det dokumentasjon som kan hjelpe andre når de er på tur, det er ikke noe annerledes enn her - altså skryt og pr-kåthet iflg deg selv. Som en parallell til det du skriver skal fjellet være mystisk og oppleves der og da, det skal ikke være så gjennomdokumentert at hver en stein er kommentert og beskrevet.

Info er noe man frivillig søker.

Vil du ikke ha det, så er det bare å velge det bort. Valget er ditt.

Info og dokumentasjon er objektivt, og nyttig for den som mener å trenge det.

Så hva har (også) dette med pr-kåthet og skryt å gjøre?

Dette har ikke noe med verken deg som person å gjøre eller at folk verdsetter å leve seg inn i tekstene dine. Prinsipielt er det ingen forskjell her. Lotto-Asle skryter av en tur de skal ha, du skryter av en tur du har hatt.

"Tekstene mine"?

Du snakker som om jeg prediker på vegne av en slags sekt eller noe, for nærmest å indoktrinere en flokk med

naive og stupide etterdiltere, som ikke innser at de blir bedratt med kvalmende selvskryt og brautende egodyrkelse.

Jeg forteller kun om en og annen fjelltur, om dens innhold og opplevelser, for de som gidder lese slikt. Punktum.

Get it?

Ta deg en tur ut nå.

Lytt litt på fjellsøget - og kjenn hvor liten du egentlig er.

Og glem penger og PR for en stakket stund, er du snill... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være lov å forsøke seg på slike prestasjoner uten å bli kritisert. Noen går landet på langs eller tvers, noen samler på topper over en viss høyde, noen samler på høyeste fjell i regioner av ulik størrelse som kommuner, land og verdensdeler osv, mens andre samler på gradgryss, der lengdegrader og breddegrader møtes. Om noen vil samle flest mulig av slike innenfor et tidsintervall må da det være helt fint, det er jo en idrettsprestasjon uansett, og en mye mer variert opplevlse enn til dømes å løpe den samme runden x antall ganger på kortest mulig tid.

Personlig liker jeg litt av hvert, og går både koseturer og gampeturer over flere dager. Smaken er som baken - den er delt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler noen seg kallet så er det bare å rafse over flere topper enn disse gjør på 5 dager og sende rapporten til VG. Siden det gjøres ETTER at turen er gjennomført, går jeg ut fra at det verken er kvalmt/patetisk. Og etter stemningen her inne, sikkert mye kjekkere å lese om også.

Jeg for min del føler meg ikke kallet. Jeg foretrekker å bruke fjellheimen til annet enn en konkurransearena der rekorder skal settes med påfølgende berømmelse i VG. Det er opplevelsen som står i sentrum, ikke å slå en pretendert Norgesrekord oppfunnet på en DNT-tur, og ihvertfall ikke å stå frem i VG og late som om dette er noe som virkelig fortjener spalteplass.

Når det er sagt er jeg sikker på at deltagerne har det morsomt på turen.

(I tilfelle noen måtte ha misforstått: Jeg synes ikke oppslaget er kvalmt/patetisk, kun feil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix.

Det er nettopp det fjellet ikke handler om.

Herregud da mann, hva slags verdinormer er du har? :D

"Store penger... drømmesituasjon..." - my ass!

Når store penger er inne i bildet handler det oftest om rasering av et felleseie og en naturarv.

Min beveggrunn for å ferdes i fjellet er så definitivt ikke-kommersiell. Det handler om noe helt annet.

Det er den urørte naturs sanne opplevelsesverdi det handler om.

Om respekt for liv og landskap, uten grådig å skulle tvære alt ut i kapital, selvtekt og ødeleggelse.

Det handler om ikke å forsøple/forsimple verdinormeringen av en uskjendet natur og et intakt økosystem,

men om virkelig å se verdien av ekthet og opprinnelighet i fjellandskapet.

For der inne kjennes det faktisk stort å bare kunne føle seg liten.

En følelse de fleste vil ha godt av å oppleve, for å se livet i det sanne perspektiv, for å se egoet i riktig målestokk.

Og slike verdier trenger hverken PR eller reklame.

Synd du tolker det slik. Men jeg håper (og tror) at dette ikke er regelen for flertallet av andre forumbrukere.

Å dele opplevelser med åndsbrødre slik det gjøres på FF klarer jeg ikke å se på som skryt.

Kunne ikke falle meg inn engang. Jeg setter selv umåtelig pris på å lese andres turrapporter,

slikt gir liv og nytteverdi til forumet, synes jeg. Det gir god info, oppdatering, inspirasjon og fellesfølelse.

Kun positivt altså. Og jeg prøver derfor også å bidra litt selv.

Hvis du presterer å tolke slikt som skryt, ja da bør du i særdeleshet slutte å referere til Jante-loven slik du pleier.

Info er noe man frivillig søker.

Vil du ikke ha det, så er det bare å velge det bort. Valget er ditt.

Info og dokumentasjon er objektivt, og nyttig for den som mener å trenge det.

Så hva har (også) dette med pr-kåthet og skryt å gjøre?

"Tekstene mine"?

Du snakker som om jeg prediker på vegne av en slags sekt eller noe, for nærmest å indoktrinere en flokk med

naive og stupide etterdiltere, som ikke innser at de blir bedratt med kvalmende selvskryt og brautende egodyrkelse.

Jeg forteller kun om en og annen fjelltur, om dens innhold og opplevelser, for de som gidder lese slikt. Punktum.

Get it?

Ta deg en tur ut nå.

Lytt litt på fjellsøget - og kjenn hvor liten du egentlig er.

Og glem penger og PR for en stakket stund, er du snill... :lol:

Det slo ikke ned som en bombe at du tilter og drar ting langt oppi nesen når det er noe som er et snev av kritikk av det du gjør og skriver. Det regnet jeg med, og har ventet på dette innlegget her :lol:

Den "oppvakte" leser ser at jeg trekker paralleller og gjør sammenligninger. Jeg tar ikke innlegget ditt seriøst, det er så virkelighetsfjernt som det går an. Hvis du leser så skrev jeg at det er helt ok at du skriver tekstene, men det siterte du meg ikke på. Kanskje du ikke såg det?

"Tekstene mine"?

Du snakker som om jeg prediker på vegne av en slags sekt eller noe, for nærmest å indoktrinere en flokk med

naive og stupide etterdiltere, som ikke innser at de blir bedratt med kvalmende selvskryt og brautende egodyrkelse.

Jeg forteller kun om en og annen fjelltur, om dens innhold og opplevelser, for de som gidder lese slikt. Punktum.

Get it?

Bruk av ordet "tekst" var en honnør, forfattere omtaler gjerne verkene sine som tekster. Som et eksempel på hvor langt ut på Hardangervidda du er. Ta deg en piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slo ikke ned som en bombe at du tilter og drar ting langt oppi nesen når det er noe som er et snev av kritikk av det du gjør og skriver. Det regnet jeg med, og har ventet på dette innlegget her

Tilter? :lol:

Tror ikke det gitt.

Nå var det vel ikke hva jeg gjør og skriver som var temaet heller,

men jeg argumenterer altså imot en del av dine holdninger og standpunkter her.

Og det er neppe det samme som å tilte. Blir litt barnslig å komme med slike tomme tilsvar.

Hold deg heller til saklige argumenter med litt innhold. Tar seg bedre ut det.

Den "oppvakte" leser ser at jeg trekker paralleller og gjør sammenligninger. Jeg tar ikke innlegget ditt seriøst, det er så virkelighetsfjernt som det går an. Hvis du leser så skrev jeg at det er helt ok at du skriver tekstene, men det siterte du meg ikke på. Kanskje du ikke såg det?

Virker som du forsøker å framstå som storsinnet og tolerant ved å si det slik,

men du sier jo samtidig at det hele bare er skryt og pr-kåthet.

Jeg er bent fram uenig med deg, og det er ikke virkelighetsfjernt i det hele tatt.

Den uenigheten må du tåle. Et standpunkt annerledes enn ditt er like gyldig som ditt eget.

Å forsøke å sope det hele vekk med anklagelser som "tiltet" og "virkelighetsfjernt" tyder på at

du ikke har mer substans å argumentere med.

Eller kanskje du ikke ser det?

Bruk av ordet "tekst" var en honnør, forfattere omtaler gjerne verkene sine som tekster. Som et eksempel på hvor langt ut på Hardangervidda du er. Ta deg en piller.

Du, vi snakker kun om noen skarve turrapporter her.

Hvorfor drar du fram ord som "tekster" og "verker"?

Virker igjen som du litt overlegent vil spre et inntrykk av at dette er pompøst og selvskrytende.

Jeg skjønner deg ikke - men ok, jeg vet hvor jeg har deg.

Men jeg forbeholder meg fortsatt retten til å være uenig. Og folk som er uenige med deg er i sannhet ikke på vidda!

Og hva er "en piller" forresten?

Du har kanskje en å gi bort du..? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilter? :!:

Tror ikke det gitt.

Nå var det vel ikke hva jeg gjør og skriver som var temaet heller,

men jeg argumenterer altså imot en del av dine holdninger og standpunkter her.

Og det er neppe det samme som å tilte. Blir litt barnslig å komme med slike tomme tilsvar.

Hold deg heller til saklige argumenter med litt innhold. Tar seg bedre ut det.

Erik, lengden på innlegget taler mot din argumentasjon. Og reaksjonen var svært ventet, du er ganske forutsigbar. Det har skjedd flere ganger før. Du gjør aldri noe gale, aldri noe feil og når du leser noe som du TROR er kritikk tilter du fullstendig og skriver slike innlegg som dette der du går rett i strupen.

Jeg har argumentert saklig lenger opp i tråden, og innlegget der jeg svarte deg var også saklig der jeg dro paralleller til andre som også må karakteriseres som pr-kåte, hvis jeg skulle bruke din argumentasjon. Bl.a kaller du Morten og Julia pr-kåte bare fordi de ønsker omtale om bøker om fjell, altså reklame om fjell. Og det vil du jo ikke ha noe av...

Virker som du forsøker å framstå som storsinnet og tolerant ved å si det slik,

men du sier jo samtidig at det hele bare er skryt og pr-kåthet.

Jeg er bent fram uenig med deg, og det er ikke virkelighetsfjernt i det hele tatt.

Den uenigheten må du tåle. Et standpunkt annerledes enn ditt er like gyldig som ditt eget.

Å forsøke å sope det hele vekk med anklagelser som "tiltet" og "virkelighetsfjernt" tyder på at

du ikke har mer substans å argumentere med.

Eller kanskje du ikke ser det?

Jeg sa IKKE at det var skryt og pr-kåthet, jeg sa det var skryt og pr-kåthet ifølge din egen retorikk (les innlegget mitt en gang til).

Du, vi snakker kun om noen skarve turrapporter her.

Hvorfor drar du fram ord som "tekster" og "verker"?

Virker igjen som du litt overlegent vil spre et inntrykk av at dette er pompøst og selvskrytende.

Jeg skjønner deg ikke - men ok, jeg vet hvor jeg har deg.

Men jeg forbeholder meg fortsatt retten til å være uenig. Og folk som er uenige med deg er i sannhet ikke på vidda!

Og hva er "en piller" forresten?

Du har kanskje en å gi bort du..? :?:

Når jeg opplever å se at en turrapport blir finpusset på med mer enn 100 endringer, så kaller jeg det ikke en skarve turrapport. Da legger en sjela si i å gjøre en god jobb. Og det gjør du, selv om jeg ikke er den som gidder å lese hele teksten. For ja, det er en tekst. Jeg skjønner ikke hva som er gale med å bruke dette ordet.

Sleivspark kan du! Jeg gidder ikke å kommentere

Å ta en piller er godt sunnmørsk for ”ro deg ned”. Og det rådet står fortsatt ved lag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eaa og essem, kan dere vær så snill å ta deres private disputt på pm eller i andre tråder??

Utgangspunktet mitt med å starte denne tråden var om det faktisk blir norgesrekord om de klarer å gå 40 "fjell" på 5 dager i Jotunheimen, ikke om dette er pr-kåthet eller ikke. Mulig innlegget mitt var noe uklart. Jeg har ingenting mot at det parallelt føres en diskusjon om markedsføringen også, men er det noen av forumdeltagerne her, eller om dere vet om noen andre, som kan "skryte av" å ha gått på flere topper enn det her legges opp til i løpet av 5 dager?

Når det gjelder selve artikkelserien så kan ikke jeg heller skjønne at det skal være så ille. Jeg syns det er morsomt å lese om fjellturer i avisen, (nesten) like mye som det er morsomt å lese det her. Om "lotto-Asle" gjør det for å skryte, så værsågod. Jeg tar det for en artikkel om Jotunheimen og toppturer, og ikke selvskryt.

Ser at jeg også beveger meg utenfor opprinnelig tema ganske raskt :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

private disputt

Jeg har ingen disputt med Eaa, han kan ta den bebudede turen "over kjølen" så kan vi slå av en prat på vei mot en topp eller tre...

Utgangspunktet mitt med å starte denne tråden var om det faktisk blir norgesrekord om de klarer å gå 40 "fjell" på 5 dager i Jotunheimen, ikke om dette er pr-kåthet eller ikke. Mulig innlegget mitt var noe uklart. Jeg har ingenting mot at det parallelt føres en diskusjon om markedsføringen også, men er det noen av forumdeltagerne her, eller om dere vet om noen andre, som kan "skryte av" å ha gått på flere topper enn det her legges opp til i løpet av 5 dager?

At de prøver å gå på 40 fjelltopper er en ting, avhengig av definisjonen av fjelltopp, men 40 fjell går de ikke på. Jeg mener en må ta dette for hva det er, et pr-stunt for å skape blest, omtale og reklame. Hvem hadde ikke ønsket å få et stort, positivt ladet oppslag i landets største avis på denne måten hvis de drev en virksomhet?

At noen mener at dette er skryt og pr-kåthet får bare være, det sier i grunn mer om de enn om de oppslaget handler om. Hadde man diskutert og kritisert navngitte personer på en slik måte som dette i andre "seriøse" forum, hadde det garantert kommet reaksjoner. Navngitte personer skal ikke kritiseres på en slik måte uten at de får anledning til å forsvare seg (nyansere bildet, komme med supplerende opplysninger osv). Når anonyme kritiserer bør terskelen også være lavere.

(Nei, jeg sier ikke at fjellforum er useriøst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, beste tråden på lenge. God underholdning. Skal si det går an å trekke seg opp av en skarve avisartikkel :!:

Slike rekorder blir uansett høyst uoffisielle. Finnes mange sprekinger som går på tur i det stille.......

Av nysjerrighet tok jeg en kikk på "turloggen" min. Nærmeste jeg kom var 26 topper på 5 dager, resten får jeg spare til avisene kommer :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og reaksjonen var svært ventet, du er ganske forutsigbar.

Gjesp...

Kan bare si likseså.

Synd å si det, men sjelden å se noe positivt ladet fra deg. Blir liksom den samme kveruleringa mot alt og alle...

Bl.a kaller du Morten og Julia pr-kåte bare fordi de ønsker omtale om bøker om fjell, altså reklame om fjell. Og det vil du jo ikke ha noe av...

Å? Hvor kaller jeg dem det?

Jeg er ikke imot omtale av fjell (i motsetning til egodyrkelse)! Himmel, hvor tar du slikt fra? :?:

Produkter som inspirerer og ansporer til bruk av fjellet er bare av det gode.

Men når selvskryt, selvtekt, eller grådighet som medfører unødige inngrep i fjellet tar overhånd,

ja da tar jeg til motmæle. Gidder ikke mer av dette, du får finne deg noen andre å hakke på nå. Hvilket jeg vet du klarer.

End of story.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å "skryte" av bragder så beklager jeg å måtte si at du stiller i fremste rekke her på fjellforum, vel og merke etter at turene er gjennomført. Du kaller det dokumentasjon som kan hjelpe andre når de er på tur, det er ikke noe annerledes enn her - altså skryt og pr-kåthet iflg deg selv. Som en parallell til det du skriver skal fjellet være mystisk og oppleves der og da, det skal ikke være så gjennomdokumentert at hver en stein er kommentert og beskrevet.

Make til surt oppstøt skal man da lete lenge etter :!:

Eaa er en av de største bidragsytere her på forum, og turbeskrivelser hans hører til det beste det skrives her på forum.

Veldig flotte bilder og engasjerende skildringer fra fine turer har gitt mange 'blod på tannen' til nye og fine ture på fjellet.

Skal det nå være å "skryte" at legge fram tur beskrivelser her på Fjellforum :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eaa, at du GIDDER. Maken til idioti skal du lete lenge etter, du drar ei fjør ut i søtten høns og går i tillegg direkte til personangrep på meg og sier at det er JEG som hakker på deg????

Bjarne, les innlegget mitt engang til. Jeg skrev at det var HELT OK at Eaa skriver turrapportene sine. Jeg skrev også at dette ikke gjaldt ham som person, det var en prinsipiell parallell. OG at skryt ikke er farlig, jeg syns det er helt greit at folk forteller hva de har gjort (som pr definisjon er skryt).

Faen altså, hvor tar dere det fra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det noen av forumdeltagerne her, eller om dere vet om noen andre, som kan "skryte av" å ha gått på flere topper enn det her legges opp til i løpet av 5 dager?

Tja, den jeg kan komme på i farta må være Mayhassen da, som skrev 55 topper på 6 dager, men hvor 2 dager var hvile. Blir bra snitt det på få dager, men det ”diskvalifiseres” vel pga hviledagene? :) Blir vel en rekord det også på linje med den som artikkelen i VG omhandler. Men så er det dette da, hva er en topp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Eaa har moderert og endret litt i sitt siste innlegg, hvor det står

Produkter som inspirerer og ansporer til bruk av fjellet er bare av det gode.

Hvilket må gjelde også det omdiskuterte oppslaget i VG. Dette var jo god reklame for bl.a Glitterheim, DNT og Jotunheimen. Så tipper jeg at disse førerne har fått eller kommer til å få forespørsler på tilsvarende turer i senere år. Og "prdoduktet" inngår i den samlede informasjonsflyten som får flere til å benytte seg av fjellet. Altså til det bedre.

Rent prinsipielt undrer jeg meg til stadighet over denne smale og egentlig sære tankemåten knyttet til bruk av fjellet. Jeg tipper at 9 av 10 fjellbrukere ikke kommer inn under en slik bruk som "kritikerne" i denne tråden bebuder som "det riktige". Hvorfor ikke akseptere at noen vil løpe Spiterstulen-Galdhøpiggen på 1 time og andre vil så langt vekk at de ikke ser en kjeft på en måned? Er det noe som er sikkert, så er det at spennvidden av hvordan folk nyter fjell og natur er stor. Og alle koser seg garantert akkurat like mye. På SIN måte!!

Nils, den turen til Mayhassen er nok "uoffisiell" Norgesrekord over 4+2 dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har på 5 dager 38 eller 39 topper med pf 10 da. Det er samme turen jeg tenker på og det blir det samme om man ser på de 5 første eller 5 siste dagene.

Er noen usikre faktorer her;

Vestre Tverråtind kvalifiserer vel neppe som en egen topp så da er vi nede i 38, men så har man vel en kandidat vest for nordaustre Bukkeholstinden. Det er kanskje en annen kandidat også, men uansett så går det vel ikke så bra for dem og de har allerede kutta ned på antall så da får de nok ingen rekord, men for all del, lykke til neste år og med resten av turen. Jeg vet også at tinderanglerne tok 52 topper på ei uke i fjor, hvor mange dem har på 5 dager vet jeg ikke. Uansett så blir dette slått til sommeren, dere kan lese om det i VG på forhånd...

:edit:

Skjønner ikke at folk kan se forskjellen på å skryte av ting etter man har gjort det kontra og skryte av ting man skal gjøre.

Ellers er jeg enig i det siste innlegget ditt essem, selv om det var noe kjedelig i forhold til dine tidligere inlegg i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.