Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge-Sitasjaure 14.dager


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer en lengre tur med padling og fisking.

Tenker meg utgangspunkt Ofotfjorden inn ved Storvatnet.

Her må man visst bære 3,5km opp til Isvatnet...???

For så å padle Geitvatnet-Langvatnet mot svenskegrensa.

Noen med erfaring her.

Eller er det bedre å padle Gautlivatnet/Vannaksvatnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra Storvannet opp til Isvannet er det en høydeforskjell på 700 m. Det virker på meg som en svært anstrengende start på en 14 dagers kanotur. Hvis du har bil vil jeg heller anbefale anleggsveien opp fra Skjomen. På Gautelis kan du padle inn til Haukajure på Svensk side men lite eller ingen bæring. Det er også en fin avstikker opp til nedre og øvre Tjårvejaure med korte bæringer. I løpet av ei uke skulle du rekke over alt dette hvis du ikke er alt for opptatt av fiske.

Fra Haukajure er det mulig med mye bæring (1 mil?) å komme seg over til Kaitumsjøerna og derifra ned til Kaitum. Denne turen krever imidlertid mye kunnskap om elvepaddling og lining for at den ikke skal bli for anstrengede.

Alternativt (eller i tillegg til Gautelisturen) kan du via Rarkajaure og noen hundre meters bæring komme deg til Sitasjaure, evt. bruke tralle 3 km fra bommen ved Kjårdajavvre over til Sitasjaure. Fra Sitas kan du via Martijaure komme deg opp til Paurojaure på norsk side med til sammen under 2 km bæring. Evt. kan du avslutte turen fra Sitas via Geitvannet/Isvannet ned til Storvannet når du har spist det mest av provianten og har mindre å bære på. Jeg har padlet fra Sitas opp til Geitvannet og retur en gang, og det meste av elvene mellom vannene må bæres uansett med/motstrøm. Naturen rundt Frostisen er fantastisk og kan forsvare anstrengelsene med denne turen. Vær ops på at isen på Pauro og Isvannet ofte ligger til langt ut i juli/august.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg sitter også og planlegger tur i de samme traktene. Først vurderte jeg Kaitumvassdraget fra Padje Kaitumjaure - Lietiksavo - Kaitum, se turbeskrivelse: http://www.kanotguiden.se/lappn/index.htm, tur "Kaitumälven I"

Men sånn rent teoretisk ser dette for meg ut som en drømmerute forutsatt riktig planlegging:

Etappe 1: Padling fra Sitasjaure fra norsk side - Autajaure - Teusajaure

Etappe 2: Bæring fra Teusajaure over til første/øverste Kaitumsjø

Etappe 3: Padling ned hele Kaitumvassdraget til Kaitum

Er ennå på et tidlig stadium i planleggingen, men har tenkt noe sånt som 10 dager ++ på en slik tur.

Ref. din uttalelse:

Fra Haukajure er det mulig med mye bæring (1 mil?) å komme seg over til Kaitumsjøerna og derifra ned til Kaitum. Denne turen krever imidlertid mye kunnskap om elvepaddling og lining for at den ikke skal bli for anstrengede.

Ser for meg ut som det er mye lengre enn 1 mil fra Haukajaure til Kaitumsjøene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det blir vel mellom 1,2 og 1,5 mil. :-)

Jeg vurderte sjøl den samme turen for noen år tilbake, fant da ut at ruta gjennom Cuhchavaggi fra Huvkijavri var den som innbar minst bæring. Jeg har gått denne strekningen, bortsett fra Tjaktajåkka nedenfor Singistugorna, og det meste av elvene kan padles eller lines. Jeg leste en beskrivelse av den ruta du tenker på på et svensk forum for elvepadlere (kajakk), og her virket det som om elvene var krevende å padle. Når jeg nå ser på flybilder på http://kartor.eniro.se/ , ser jeg at elva ned mot Teausajure har lange stille partier avbrutt av korte, kraftig fall. Det kan derfor virke som om disse to rutene har omtrent like mye bæring, likevel er vel sannsynligvis ”din” rute raskest. Men dette kan du jo selv vurdere.

Jeg slo fra meg tanken på denne turen pga. all bæringen, som ikke var forenelig med mine krav til komfort på kanotur. Jeg vil likevel i høyeste grad anbefale deg å gjennomføre dine planer, hvis du har ork til å bære.

I 2004 gjennomførte jeg en tur fra Kaitum og helt inn til øverste Kaitumjaure. Brukt en Ally 17 fot og en 2 hk Honda. Måtte vade og dra kanoen ca 1,5 mil + 3 korte lempinger, nedover slapp jeg unna med bare lininig. Fantastisk natur og fiske! Har lagt ut noen bilder her: http://s222.photobucket.com/albums/dd174/higesund/Kaitum2004/

Jeg har en padleguide for Kaitumelven, send en PM om du er interessert.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.