Gå til innhold
  • Bli medlem

Hytte til Hytte i Sylane, påsken?


Anbefalte innlegg

Hei,

er det noen som har noen forslag til rundtur i Sylane i påsken? Vi hadde tenkt å gå ca 5-7 dager, og er ikkje særlig raske på ski.

Eg har lett etter turforslag etc men har ikkje funne noko bra.

Er det forresten noen problemer med overnatting i påsken? Fullt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei,

er det noen som har noen forslag til rundtur i Sylane i påsken? Vi hadde tenkt å gå ca 5-7 dager, og er ikkje særlig raske på ski.

Eg har lett etter turforslag etc men har ikkje funne noko bra.

Jeg har gått sylene på kryss og tvers og det er mange muligheter, spesielt hvis du regner med svensk side også. Er tansporten inn med privatbil slik at du trenger å komme tilbake til samme sted, eller er det med offentlig kommunikasjon?

Et eksempel kan være tog til Storlien og så

Storlien-Blåhammaren-Sylstasjonen-Nedalshytta-Storerikvollen-Ås i Tydal og buss hjem.

Du kan også ta buss til Selbuskoge og så gå

Selbuskogen-Kvitfjellhytta-Prestøyhytta-Schultzhytta-Ramsjøhytta-Storerikvollen-Ås i Tydal.

Ikke glem Sveride, med hytter som Helags og Stendalsstugan som er verdt et besøk også (sistnevnte med vedfyrt badstu), men det avhenger som sagt av bil eller buss/tog hva som er praktiskt.

En laaang tur er Bydalen-Anarisstugan-Lunddørsstugan-Vålåstugorna-Stendalsstugan-Gåsen-Sylstationen-Storerikvollen-Ramsjøhytta-Schultzhytta-Perstøyhytta-Kvitfjellhytta-Selbuskogen... den står på ønskelisten min :D (Enkelte av strekkene er så korte at man godt kan ta 2 pr. dag hvis vær/form tillater det).

Er det forresten noen problemer med overnatting i påsken? Fullt?

Ja, hvis du treffer på TT sin fellestur. Det har jeg gjort 2 ganger. Mener å huske de overnatter på Storerikvollen mandag og Nedalshytta på tirsdag. Sjekk TT sine sider for å unngå å overnatte på samme hytte som de. Det bruker bli desperat fullt med folk sovende overalt, f.eks. på flatseng i dusjen etc... 8)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1984 var jeg i Sylarne i påsken (på den svenske side af grænsen - derfor bruger jeg det svenske navn Sylarne med r i midten). Vi kørte med nattog fra København fredag aften før palmesøndag og stod af toget på Enafors station lørdag midt på dagen. Taxi et stykke ind mod Storulvån, derefter på ski det sidste stykke til Storulvån. Palmesøndag gik det til Sylarne Fjällstation, mandag til Gåsenstugan, tirsdag til Helags, onsdag igen til Sylarne Fjällstation, skærtorsdag til Blåhammaren, langfredag til Storulvån, og påskelørdag på ski helt ned til Enafors - lidt dårligt med sne det sidste stykke. Det var korte og relativt lette dagsetaper, så det skulle være muligt, selv om man langt fra er verdensmester i fjeldskiløb.

Den norske del af Sylane (uden r) har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har nettopp kommet hjem fra Sylan. Dvs. nærmere bestemt Storulvån Fjellstation. Dro fra Trondheim med bil tirsdag ettermiddag, og kom frem til Storlulvån i 17 tida tirsdag. Planen var å gå "triangeln". Dvs Storulvån - Sylstatioen-Blåhammarstugan-Storulvån. (Som er en flott tur, så lenge været er ok.)

For å ta den korte versjonen, (skal legge ut full rapport fra turen i løpet av morgendagen), så vil jeg enkelt og greit anbefale at du ikke planlegger så alt for mye. For min del ble jeg på onsdag stoppa av scooter, ca 4km fra Sylstationen, pga av været. Hadde da gått ca 12km fra Storulvån, og de siste 3-4km i stiv kuling. Følte selv at jeg fortsat hadde kontroll på både meg selv, hunden, og retning osv, men ble mer eller mindre beordret til å sitte på scooteren tilbake til Storulvån. Begrunnelsen var selvfølgelig været. Merkestakene på 2meter vra snødd ned, og man hadde liten sikt. da jeg gikk fra Spåime, et vindskydd halveis mellom Storulvån og Sylarna, var det frisk bris, og god sikt, men i løpet av 10-15 min, endret det hele seg.

tilbake på Storulvån, var jeg fastlåst hele torsdag, med stiv kuling og snø, og null sikt, og vegen ut derfra var også stengt pga av snø. Fredag morgen våknet jeg til strålende sol, og mer eller mindre vindstille. Gikk en fin tur til Sylstationen, men måtte tilbake til Storulvån samme dag, pga av at jeg måtte hjem på fredag kveld. Tilbake på Storelulvån, ca 17:00, med ca 32km på ski bak meg i løpe av dagen, ble skuffelsen gedigen da vegen derfra fortsatt ikke var åpen.

I dag, lørdag, var det nok en strålende dag, men vegen ble ikke åpnet før ca 17, og da var vi ca 10-15 biler som kjøret derfra etter å ha vært værfaset siden onsdag.

Dvs: Mitt tips er at du i allefall ikke kjører helt inn til Stolrulvån, om dette er et utgangspunkt for turen. Og ja, det blir fullt i påska. Jeg har også gått en del fra Rundhøgen, som er ca 2-3km fra Storlien. Det er en parekringsplass som er et godt utgangspunkt for turer inn til Sylan, og fjellene i Jamtland. Derfra er det ca 10km til Blåhammarstugan, som jeg vil tippe allerede begynner å bli fullbooket for påska. Turen går stort sett oppover, men er til gjengjeld en behagelig avslutning når man skal hjem. Ulempen med Blåhammstugan er at det er utrolig værutsatt. På torsdag blåste bokstavelig talt vindmåleren bort, og dvs at det var rimelig luftig der.

Storlulvån er et fint sted hvis været blir dårlig. der er det mange muligheter for aktiviteter rett utenfor "rommet", både for voksne og barn, og til tross for tøffe værforhold, kan man få seg en fin tur.

Sylarna er jo en magisk plass, og så lenge værgudene er med, er det et must å besøke Sylstationen. Fra Storulvån er det 16km, og fra Blåhammastugen er det ca 18km. Fra Storulvån går det stort sett slakt oppover hele tiden, med unntak av de siste 2-3km, som er litt brattere. Turen tilbake derfra tilStorulvån, kan man gjøre unna på kort tid, så lenge man har god glid.

Sjekk : http://www.stfturist.se/ , Svenske Turistforeningen sine sider. der er det en del info ang hytter, ruter osv.

Sylan er et fantastisk flott område, men også utrolig værutsatt, og det skifter fort. Så derfor anbefaler jeg dere å ikke planlegge for mye, men heller ta det litt som været tilllater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takker for svar.

eg hadde nok tenkt meg til Sylarna og ikkje til Sylene, siden landskapet ser litt meir spennende ut der.

Hadde tenkt å kjøre opp, men kanskje bruke buss for å komme meg tilbake til startpkt.

Nå har eg somlet med å få tak i kart, og begynnt planleggingen, så eg regner med det blir tungt å få booket rom - men værmeldingen melder i alle fall ikkje om for mye vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bernt skrev:

Det bruker bli desperat fullt med folk sovende overalt, f.eks. på flatseng i dusjen etc...

Det er ikke bare på de norske hyttene det kan bli fullt; Har overnattet i dusjen på Blåhammaren ei helg etter påske. Gikk greit det, men var ikke like trivelig for han som lå under ei kran som lakk. Og kl 0600 ble varmekablene i gulvet slått på - ikke mye søvn etter det nei ;)

Ellers er det på svensk side temmelig stor trafikk også etter påske så det blir fort fullt på hyttene i helgene.

Ha en riktig god påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det på svensk side temmelig stor trafikk også etter påske så det blir fort fullt på hyttene i helgene.

Ha en riktig god påske!

Skærtorsdag er arbeidsdag i Sverige. Dermed blir både uken før og etter påskehelgen like lange, og mange skoler har fri uken etter påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.