Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til multifuelbrenner


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal skaffe meg en multifuelbrenner, men ønsker tips og anbefalinger fra forsamlingen før jeg handler.

Brenneren kommer til å bli brukt hele året, og jeg ønsker en brenner som tar det aller meste av drivstoff. Hittil har jeg vurdert følgende brennere:

— Primus Omnifuel

— Optimus Nova + (tar dessverre ikke gass)

— Primus Gravity MF

Det er altså ikke et krav at det blir en av ovennevnte, så tips om andre brennere mottas med stor takk.

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dei brennerene rundegutt123 selge og anbefale, ser jo grævla kjekke ut. Coleman trur eg dei hette i farten. Selv har eg ein omnifuel. Blir kun brukt på bensin, det som eg synest fungere best. Til gass har eg ein primus gassbrenner, ein billig sak du skrur fast oppå gassboksen. Men som sagt, bruke som regelt bensin året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har selv Nova (ikke +) og er vel fornøyd med den. Har forøvrig laget gassadapter, og det funker det. var mest for å prøve.

Multifuel.... vel, vel, de fleste er beregnet for et drivstoff, og takler andre.

Jeg syntes Novan er bra både på bensin, parafin (les tennvæske) og gass, men andre har andre erfaringer. Det eneste jeg har lært å være nøye med er betjeningen av hurtig-koblinga.

Runegutt er Coleman - fan, her er min erfaring at coleman er bensinbrenner, og uansett hva de selger det som så er det bensin det funker best på.

Hva er behovene skal du kunne reguler ned til svak varme?

Har du egentlig behov for å bruke ulike drivstoff på samme turen.

Vekt?

Vindskjerming?

Støy???? (Nova er ikke akkurat lydløs)

Innebygget rensenål?

Ulik dyse for ulikt brensel?

Som alternativ til Nova + vindskjerm bruker jeg Trangia med gassbrenner på sommeren.

Da er mine behov dekket.

MSR Har jo velrenomerte modeller. (MSRCORP.COM)

Ellers har det kommet noen billige modeller på markedet, som kan virke bra, uten at jeg har testet.

http://norsel.no/ har jo en til ca 900, MSR simmerlite (ren bensinbrenner) koster 1600 hos

http://www.gamletorvetsport.no/?side=vis&kat=47&id=538

COOP pleier forresten å ha greie priser, men skjelden snøring på hva de selger.

Kjøp noe du føler deg komfortable med, og med unntak av coleman 550B http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=550B725&categoryid=2005 Så har alle jeg har prøvet hatt behov for en viss øvelse for å funke greit.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna Primus Gravity MF. Denne har jeg følgende dårlige erfaringer med:

- Komplisert konstruksjon i den forstand at den er vrien å sette sammen. Gjør f.eks dyseskifte svært til en stor jobb, som kun kan anbefales å gjøre hjemme og i kontrollerte former.

- Den har en hurtigkopling mellom slange og pumpe som i begynnelsen virker svært kjekk. Etter litt bruk ser du at o-ringen blir slitt istykker etter 3-4 koplinger. En kompis som har denne primusen oppdaget dettte og gikk til forhandleren for å kjøpe inn o-ringer for å ha i reserve. Disse kostet kr 15,- per stk ...

- Virker ikke spesielt solid

- Anbefaler kun bruk av bensin på denne (ikke parafin)

I rettferdighetens navn så skal det også nevnes:

- Den er stillegående

- God fordeling av flamme/varme gjør den egnet for matlaging..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting til i forbindelse med valg av primus:

Ikke legg for mye vekt på om den går på gass. Når du blir vant til å bruke den med f.eks bensin så gidder du nok ikke bruke gass alikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrer mig at ingen fremfører MSR brænderne.

Har i mange år brugt deres whisper lite 600 int. Nærmest uopslidelig. Indbygget rensenål, ryst blot brænderen og dysen er for det meste renset. Nemt at skærme for vinden, og brænderen er særdeles effektfuld.

Vedligehold er rimelig nemt, og kræver ikke den store ingeniøreksamen. Benzin kan fåes overalt, næsten, og med et forbrug på omk 26 ml pr liter kogende vand, incl forvarmning, er den ikke sulten.

Kender godt anklagepkt om at brænderen er svær at regulere. Det er den også, men det er ret sjældent jeg skal simre i længere tid, og med lavt tryk i flasken og lidt øvelse er det ikke umuligt.

Selvom konstruktionen er gammel, mener jeg bestemt den holder vand.

En anden fordel er selvklart prisen. Kan pt erhverves for 699 d. kr, incl pumpe, læskærm i staniol og opbevaringspose. Læg dertil brændstofflaske i prisniveau 100 til 130 kr, og du er forsynet med brænder i meget lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problemer med å støtte opp om anbefalingen av MSR Whisperlite:

+ stillegående

+ bra effekt

+ enkel konstruksjon

+ solid

- regulering av effekt

- Oppbevaringsposen kunne hatt en lomme med glidelås for oppbevaring av det lille verktøyet som følger med. Dette kan høres ut som en banal sak, men den lille dingsen kan det faktisk være svært nytting å ha kontroll på ut i felten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minuset til MSR, er pumpa. For mange år siden var pumpa gul, og fungerte udmerket.

Så kom ei grønn, deretter ei grå pumpe, som pluttselig knekker eller lekker. (Gøy når man fyrer i telt.)

I dag er pumpa rød, bedre enn grå og grønn, men helplast.

Brennerne derimot er kjempegode. Har måde whisperlite og XGK. Supre brennere, bare så synd med pumper som ikke holder.

Optimus har bra pumpe, men ei kobling jeg ikke liker (sikkert jeg som er sær)

Primus synes jeg ser ok ut.

Coleman har noen bra brennere.

Sist men ikke minst, hva med gode gamle 111T

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale primus omnifuel, jeg har selv denne brenneren og er svært fornøyd. Den er hverken lettest eller den som lager minst støy, men jeg har ikke hatt et eneste problemer med min.

Dersom du har mulighet ville jeg kjøpt den på Coop obs på lade i tronheim eller xxl samme sted. Her er det en liten priskrig på den brenneren og den ligger på uder 1000 lappen (980-990 kr). Den koster til sammenligning 1899kr på oslosportslager.no.

lykke til med valg av brenner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke genkende de pumpeproblemer som Runegutt123 hævder MSR har, kender rigtig mange Whisper lite brugere, og med en enkelt undtagelse har der ikke været problemer.

Har for en sikkerhedsskyld, lavet en beskyttelses"kop" af bunden fra en engangsplastflaske. Holdes på plads af en gammel krympet sok, der er blevet forsynet med en stump snor i en løbegang. Effektivt og vægten er ikke noget at skrive hjem om.

vh

Fjeldbumsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svært mange gode svar så langt! :D

Ser at det oppstår noen nye spørsmål som følger av svarene, og det er veldig bra.

Hva er behovene skal du kunne reguler ned til svak varme?

Ideelt sett, men det er ikke kritisk.

Har du egentlig behov for å bruke ulike drivstoff på samme turen.

Neppe. Det er mer kjekt å ha hvis vi er flere på tur med forskjellige typer drivstoff.

Vekt?

Vekt er selvfølgelig et tema, men jeg har ikke inntrykk av at det er store forskjeller mellom de gode brennerne, eller?

Vindskjerming?

Er en stor fordel, gitt at løsningen er praktisk.

Støy?

Ikke kritisk, men det bør / må være mulig å benytte brenneren uten å bli rar i hodet.

Innebygget rensenål?

Definitivt et pluss. Bør det være et krav?

Ulik dyse for ulikt brensel?

Helst ikke, men kan være aktuelt dersom det er svært enkelt å bytte i felten.

Styr unna Primus Gravity MF. Denne har jeg følgende dårlige erfaringer med

Skal ærlig innrømme at jeg synes konstruksjonen så litt skrøpelig ut, i tillegg til at utformingen ikke ser optimal ut. Årsaken til at jeg tok den med var en anbefaling fra en selger.

Ikke legg for mye vekt på om den går på gass. Når du blir vant til å bruke den med f.eks bensin så gidder du nok ikke bruke gass alikevel...

Det er for så vidt et godt poeng som jeg kjøper fullt ut, men er det ikke slik at gass veier mindre for samme brennetid, eller er det jeg som har blitt feilinformert?

Undrer mig at ingen fremfører MSR brænderne.

MSR Whisperlite ser ut som et bra produkt. Jeg har skrevet det på lista, sammen med kommentarene her. Samme med XGK og Coleman 400.

Igjen, takk for alle tilbakemeldinger så langt! 8)

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan seie meg einig om Primus Omnifuel. Kjøpte den på i Trondheim, på Lade XXL for 980kroner nyleg. Eit røvarkjøp!

Optimus Nova+ som er den nye, der ein vrir på slangen for å justere gassen verkar ikkje like solid. Trur nok det er større rom for lekkasje der, noko eg fekk bekrefta då eg gjekk for å kjøpe ein ny Primus Omnifuel. Stod ein fyr der som hadde prøvd nova+, og "vri på slangekonseptet" hadde nettopp gjeve lekkasje på fjellet. Hadde vore ei kald jaktveke:) Han skulle kjøpe seg Primus Omnifuel.

Kjøpte derfor Primus Omnifuel. Mykje av grunnen er at eg har hatt den gamle typen i 7år, men måtte kjøpe ny pumpe. Tenkte det var like greit å kjøpe flunka ny, då den er kommen i mykje betre versjon, med to justeringmulighetar, samt enklare dyseskifte. Smatidig stemte det bra med ca 1min til 1min30sek til den slukka når vendt på OFF. Blei imponert!! Primus Omnifuel verkar meir solid enn Nova, Nova+ i materialer og utførelse. Subjektiv meining, men prøv den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin

Det ser ut som om du har resonert grundig ut i fra innleggene.

Vindskjerming er definitivt lettest å få til med slangeprimus, men alt i et stykke har jo fordelen at du unngår slanger og koblinger som må demonteres.

Primusser med innebygget rensenål begrenser vel utvalget til Coleman, MSR og Optimus.

Når det gjelder Coleman så er de så og si å betrakte som rene bensinbrennere, jeg har både 400 og 550, og mener at 550 er ekstremt mye lettere å betjene, ikke minst å fyre opp. Er det varmegrader så er det bare å pumpe trykk (hvis det ikke er trykk fra før), og tenne på som en gassbrenner. Den brenner rent og fint etter 15-30 sekunder. 400 trenger litt forvarming.

Coleman er relativt stillegående også.

MSR har jo alle varianter fra XGK som er ekspedisjonsvinneren (multifuell), til de lette bensinbrennerene som f.eks. simmerlite.

Selv holder jeg en knapp på Novaen, selv om jeg har både Coleman 400, 550 og Optimus 111.

(111 er for tung) men jeg vet at enkelte har hatt dårlige erfarringer med også denne.

Forresten heter det seg at Coleman-face kjennetegnes av manglende hårvekst så???

Når det gjelder brennverdi pr vekt så er vel diesel best, bensin og gass litt dårligere, men jeg tviler på at du kan registrere forskjellen uten vitenskaplige målinger.

Jeg kunne nok godt tenke meg både en Coleman Denali http://www.colemancanada.ca/Catalog/STOVES.EXPONENT.en.products og en MSR: http://www.msrgear.com/stoves/simmerlite.asp

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange har hatt gode erfaringer med Primus Omnifuel.

Selv hadde jeg en hvor "staget" som fester "brennerhodet" til resten av konstruksjonene brakk (vet ikke hvordan jeg skal forklare dette bedre) etter kort tids bruk. Grunnen til dette var trolig at hvis man stenger ventilen (den på primusen, ikke på slangen) når brenner er varm vil gjengene sette seg når den avkjøles og dermed kreves mer kraft for å åpne ventilen igjen ved neste bruk.

Dette var jo mildt sagt kjedelig, ettersom det skjedde på dag 1 av fjordårets store begivenhet, nemlig en 5 dagers tur i Rondane...

Er forsovet et enkelt problem som løses ved å åpne ventilen litt etter at brenneren er slukket. Kan være noe å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke genkende de pumpeproblemer som Runegutt123 hævder MSR har, kender rigtig mange Whisper lite brugere, og med en enkelt undtagelse har der ikke været problemer.

Har for en sikkerhedsskyld, lavet en beskyttelses"kop" af bunden fra en engangsplastflaske. Holdes på plads af en gammel krympet sok, der er blevet forsynet med en stump snor i en løbegang. Effektivt og vægten er ikke noget at skrive hjem om.

vh

Fjeldbumsen

Du kan sjekke forumet http://www.spiritburner.com

Dette er den største møteplassen for primusbrukere og samlere.

Doc vil kunne gi deg lange utredninger om pumpa til MSR.

Selv har jeg bare hatt trøbbel med den grå pumpa.

Ressultatet av dette var: Svidde øyenbryn, og mangelfull behåring av en arm.

Takk og lov at dette ikke var inni et telt.

Den nye røde pumpa ser ok ut.

Den eldste pumpetypen (gul) burde vært lage fremdeles. Den er kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400 trenger litt forvarming.

Dag Ståle her er noe galt som ike er rett, eller var det omvendt.

400 trenger da ikke forvarming noe mer enn 550B

Feilsøking:

Ikke nok trykk under oppfyringa?

Gjenngrodd generator?

Kondens på tanken?

Det er forresten nesten umulig å få tak i nye 400. Den er tatt ut av produksjon, og erstatta av 442.

Stort sett er det fargen som er forskjellig+ noen ekstra "luftehull" i brennern

Det siste gir litt penere lyd.

Jeg er helfrelst bruker av 400/442 og 508/533

Som endel et, har jeg primuser nok å velge i. Coleman er det jeg bruker når turen dreier seg om noe annet enn en rein "primusprøvetur"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Ikke legg for mye vekt på om den går på gass. Når du blir vant til å bruke den med f.eks bensin så gidder du nok ikke bruke gass alikevel...

Det er for så vidt et godt poeng som jeg kjøper fullt ut, men er det ikke slik at gass veier mindre for samme brennetid, eller er det jeg som har blitt feilinformert?

Ser du ikke er veldig opphengt i de små vektforskjellene her, og uten å gå vitenskapelig tilverks så er det slik at 1 dl flytende gass gir omtrent samme brennverdi som 1 dl flytende

Tror det koker ned til at du står mellom Primus Omnifuel og MSR Whisperlite. Hvis vi nå sammenlikner disse:

Omnifuel:

+ god mulighet for å regulere effekt

+ enkelt dyseskifte (også ute i felten) gir mulighet for optimal tilpassing til brensel om du må bytte iløpet av turen

+ Går på gass (personlig tillegger jeg ikke dette noen vekt)

- Støy

Whisperlite:

+ stillegående

- regulering av effekt

Jeg har ikke hatt negative opplevelser med pumpen på min MSR, men jeg har ikke hatt den lenge. Skal derfor ikke bestride runegutts påstander om denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også i startgropa med kjøp av multifuel brenner, men har allerede bestemt meg for Primus Omnifuel, pga., at jeg har brukt flere produkter fra Primus opp gjennom årene og stoler på det merket.

Men som flere andre nevner, så er det store prisforskjeller på ett og samme produkt!! hos XXL`s nettbutikk koster omnifuel nå 1199 og i min lokale G-sport butikk 1769.- Det får da være grenser, er det noe rart folk flest handler hos XXL????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedre brennverdi på Butan er 46,4 MJ/kg

Nedre brennverdi på Parafin er 43,3 MJ/kg

Nedre brennverdi på Bensin er 44,5 MJ/kg

I tillegg bør vi jo regne inn vekt på embalasje, og evt pumpe hvis grammene teller.

Ser vi på Dufas konklusjon og ditt ønske om innebygget rensenål så kan du velge på MSR.

Jeg vet ikke helt hvor det ble av Nova'n og Coleman på veien da.

Et moment til er jo tigjengelighet på deler, da er det vel bare Primus og Optimus som er utbredt, på den annen side så har jeg aldri vært helt nødt til å skifte noe på en tur, det er rimelig driftsikre greier hvis de blir sjekka godt før turen.

Jeg deler forresten skepsisen til de fleste her m.h.p "Nova +" som reguleres med å vri på slangen. Den vanlige Novaen har vært favoritt i 6 år nå, så det er jo på tide at det kommer noe nytt og bedre?

111 med bråkebrenner er fortsatt best etter 60 år???, den er bare så tung å bære...

Skriver jeg mer nå så øker vel bare forvirringin, så lykke til.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Må igjenn komme med ett stikk her.

Skjønner ikke hvorfor ikke Coleman har kommet bedre ut her.

Er det fordi den ikke er så vanlig?? Eller er alle så låst fast i sine egne erfaringer med Nova og Primus... og multifuel....

Etter at jeg fikk min så er det flere som ønsker seg Coleman, er en som kjøper nå i disse dager.

Han kjøper en Coleman 442 til under tusenlappen.

680 gram med effekt på 3kw

Den er idiotsikker og mer eller mindre vedlikeholdsfri.

Ingen slangestyr ingen mulige slangelekkasjer eller noe.

Pump... tenn på..... pump....kok i vei.

Infanterisikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også i startgropa med kjøp av multifuel brenner, men har allerede bestemt meg for Primus Omnifuel, pga., at jeg har brukt flere produkter fra Primus opp gjennom årene og stoler på det merket.

Men som flere andre nevner, så er det store prisforskjeller på ett og samme produkt!! hos XXL`s nettbutikk koster omnifuel nå 1199 og i min lokale G-sport butikk 1769.- Det får da være grenser, er det noe rart folk flest handler hos XXL????

Jeg klare jo ikke å hulde meg unna, men gremlins argument om å stole på produktet er jo viktig, føler du deg usikker så blir det neppe noen god opplevelse. Det burde jo egentlig gå å prøvekjøre en slik sak før man kjøper den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også i startgropa med kjøp av multifuel brenner, men har allerede bestemt meg for Primus Omnifuel, pga., at jeg har brukt flere produkter fra Primus opp gjennom årene og stoler på det merket.

Men som flere andre nevner, så er det store prisforskjeller på ett og samme produkt!! hos XXL`s nettbutikk koster omnifuel nå 1199 og i min lokale G-sport butikk 1769.- Det får da være grenser, er det noe rart folk flest handler hos XXL????

Omnifuelen er faktisk nede i 980,- på xxl for tiden. fikk min for det for noen uker siden.

edit: Det står fortsatt 1199,- på nett, men på xxl i trondheim står det 980.

pokker, var det 980 eller 890..? og hvor gjorde jeg av kvitteringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte meg en Omnifuel fra Steggen Villmarkssenter i dag. 1460 kr inkl flaske og frakt er helt ok. Fatter bare ikke at G-sport og MXsport her i Bergen kan selge den for 1750 uten flaske når den ligger ute på XXL til 1199. 550 kr er jo penger det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.