Gå til innhold
  • Bli medlem

75mm eller BC?


sonja89

Anbefalte innlegg

Jeg har fischer E99 fjellski, men er i tvil ifh. til binding og sko, BC eller 75mm. Har prøvd crispi sydpolen (75mm) og denne satt bra.

Jeg skal blant annet gå jostedalsbreen på langs og hytte til hytte tur ved Finse og gjeterygghtta etter påske. Jeg vet ikke helt hvordan det er der med skispor eller om det blir mye vandring utenfor, noen som har noen tips?blir til at jeg skal gå med stor sekk på begge turene. :wink:

Jeg har også 60mm feller til disse skiene, er de for brede burde jeg kappe de til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!! Dette har jo vært diskutert mye her på Fjellforum og meningene er delte. Hadde samme problemer med valget selv. Så vidt jeg skjønner har du også kjøpt deg nye Rossignolski. Dette vil vel si at du skal bruke Fiscerskia dine kanskje i løyper, fra hytte til hytte f.eks. Da hadde jeg vel ikke vært i tvil. Ville valgt BC! Selv havnet jeg på Fischer E109 med Rottefella 75mm Super Telemark m/vidje og er veldig fornøyd med denne kombinasjonen. Jeg skal bruke disse til toppturer og synes de fungerer helt topp! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det stemmer, jeg har også kjøpt telemarkski, :wink: disse vil bli brukt til topptur. men jeg vet ikke hvordan terrenget er rundt Finse og Josten, i tillegg har jeg fått et godt tilbud på 75mm sko og binding noe som er viktig når du er student!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!! Uansett ingen dårlig løsning med 75mm binding og støvler. Dette har jo eksistert siden "tidenes morgen" og fungert fint til de fleste forhold....kanskje ikke helt topp i såkalte "trikkeskinner", men det er det vel sjelden på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler 75 mm. Jeg har selv E99 med BC-binding og E109 med 75 mm RIVA3-bindinger. Til E109-skiene har jeg også Crispi sydpolen og er meget fornøyd med det oppsettet.

Jeg synes at RIVA-bindingen gjør det mye lettere å svinge. Et annet viktig argument for 75 mm er at bindingen er svært enkel og driftssikker. Det er spesielt viktig hvis du går på tur langt unna allfarvei og hytter. Hvis bindingen skulle bli ødelagt er den enkel å fikse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal gå, så kjør BC. ikke hør på de som sier att de fryser. kjøp manuell og ta vare på de så er det ikke noe problem.

blir brukt over grønland etc.. fungerer FINT!

skal du opp og ned igjen, så velg 75mm. Mer tverrstivt og mulighet for wire- for bøyemotstand, så det går ann og svinge med selvtilliten i behold. MEN, og ett stort men. Ikke kjøp Super Telemark, bindingen mangler liksom det som er på poenget med

75mm. (nesten like kjip og kjøre som bc). ST finnes med en sånn wire-til-og-putte-i-sekken, og det er absolutt verdt mellomlegget.

(evt riva eller chili, men er bedre å gå uten bøyemotstanden)

Personlige meninger, men sånn er det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at Bc blir brukt over Grønnland sier ikke så mye! Der er det stort sett konstant kuldegrader, og ting fryser ikke fordi de ikke blir fuktig! Ting smelter aldri! Alle mine ski har 75mm. Både Super Telemark, på Madshus voss og riva 3 på E109 og noen gamle Tua ski. Jeg har gjort mine dårlige erfaringer på BC:

- De fryser: Går du fra nullføre i dalen og opp på fjellet så er det bittert å måtte stå ute mens de andre er inne i hytta og spiser fordi du ikke får av deg skia!

- De er kompliserte: Med Riva 3, SuperTelemark trenger du sportstape og litt ståltråd. Går de istykker så kan man reparere! Det er viktig midt på Hardangervidda!

- Både SuperTelemark og Riva 3 er mye bedre å svinge/kjøre nedover med! En helt annen stabilitet/følelse!

Men det er klart at alt avhenger av bruken! Skal du tråkke innover lysløypa en og annen kveld eller på en liten dagstur i skogen så er BC tingen. Skal du derimot på langtur, tyngre lastet, mye opp og ned så er jeg ikke i tvil: 75mm!

Jeg har også montert på 10 mm plater under! Da passer de i sporene, blir geniale åkjøre nedover meg, og lettere å gå sidelengs i hellninger med hard snø/skare. Kombinerer dette med Fischer BCX6 75 mm (fjellskisko) eller scarpa t2 til toppturer (om det ikke er pudderplanker og alpine trekker)

Mvh Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at Bc blir brukt over Grønnland sier ikke så mye! Der er det stort sett konstant kuldegrader, og ting fryser ikke fordi de ikke blir fuktig! Ting smelter aldri!

Mvh Håvard

Kuttet mye av ditt innlegg havardix, men:

Tullprat Håvard...

Skal love deg at ting fryser no så inn i h.... i den villeste vinteren der òg (mars/april med 30-45 kalde)!

Hilsen Håvard :roll:

S. Mørdre m Hvitserk har vel i mange år satt kùn ett utstyrskriterie mtp krysninger over isen, og det er meg bekjent støvler og bindinger!

Skarvet Bc + manuel binding.

På deres sommerkrysninger er det slettes ikke bare grisekulde, men overvann +++.

Sonja89:

En fordel ved å velge 75mm for din del, som ikke er nevnt her såvidt jeg kan se, er muligheten til å benytte disse oppover mens plaststøvlene er i sekken.

Bytt til plaststøvler på toppen og storkos deg både oppover og nedover.

God tur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S. Mørdre m Hvitserk har vel i mange år satt kùn ett utstyrskriterie mtp krysninger over isen, og det er meg bekjent støvler og bindinger!

Skarvet Bc + manuel binding.

Sjur Mørdre er aksjeeier i A-sport, som produserer Alfa Skarvet. Skal ikke se bort i fra at hans interesser i selskapet har skyld i Hvitserks harde markedsføring av Alfa Skarvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjur har vel ikke vært det i 12-15 år?... omtrent samme antall ganger han har krysset G.land med "kunder".

Tar du fjellgal, el jeg, med oss folk på en laaaang tur og samtidig stålsetter kundene på spesifikt utstyr uten kompetanse/erfaring???...

Og får med nye fornøyde kunder år etter år!!

NOT!

Hilsen èn som har lite til overs for intetsigende markedsføring (les bla pulsklokker..), men erfaring nòk til å skille mellom rett og gærnt :roll:

Hva er dine erfaringer med nevnte utstyr da fjellgal, utover kùn å sette spørsmål ved integritet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv 75mm og Varg Morgedal. Har aldri selv brukt BC (har prøvd Skarvet i sportsbutikk), men har turkamerater som bruker Skarvet. Har ikke, som jeg kan huske, hørt de nevnt at skoen har frosset fast, men jeg har flere ganger hørt bannig om morgenen etter at bindingen har stått åpen om natta. Forøvrig så har jeg ingen problemer med å se at Skarvet har noen fordeler foran 75mm. Skarvet er bedre egnet til å bevege seg raskt framover og ikke minst er de mye lettere å gå inn enn 75mm-støvler (romslig lest med mykt skinn). Det er nok det siste punktet som er prioritert av Hvitserk. Neppe driftssikkerheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av en eller annen grunn forventer folk at bindinger av nnn typer fritatt fra alt vedlikehold.

hvis de faktisk fryser er de vasket rene innvendig, og litt smøring holder fuktighet ute fra vitale deler, som gjør at mekanismen ikke fryser. Derfor fryser de aldri når de er nye, men når de er gamle blir det problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
av en eller annen grunn forventer folk at bindinger av nnn typer fritatt fra alt vedlikehold.

hvis de faktisk fryser er de vasket rene innvendig, og litt smøring holder fuktighet ute fra vitale deler, som gjør at mekanismen ikke fryser. Derfor fryser de aldri når de er nye, men når de er gamle blir det problem

Mine frøs fast etter bare å vært brukt et par ganger..

Aldri mer BC for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine frøs fast etter bare å vært brukt et par ganger..

Aldri mer BC for min del!

prøvde du å smøre de? :)

ett par som har ligget i butikkhylla kan være ganske tørre..

jeg personlig ser både fordeler og ulemper med begge systemene og synes det er veldig greit med BC hvis man bare skal GÅ på ski.

skal man kjøre er 75mm overlegent, men og komme med sånt svada som at man i 2008 ikke klarer å holde en bindingsmekanisme fra og

fryse må man lenger ut på isen med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde du å smøre de? :)

ett par som har ligget i butikkhylla kan være ganske tørre..

jeg personlig ser både fordeler og ulemper med begge systemene og synes det er veldig greit med BC hvis man bare skal GÅ på ski.

skal man kjøre er 75mm overlegent, men og komme med sånt svada som at man i 2008 ikke klarer å holde en bindingsmekanisme fra og

fryse må man lenger ut på isen med..

Jeg glemte å legge til at dette er lenge siden, tror det var begynnelsen av nittitallet. BC var vel en ganske ny binding den gangen, og jeg regner med utviklingen har kommet et stykke lenger siden den gang. Jeg kan ikke huske om jeg smurte de før bruk, men tviler på det. (med mindre de i butikken anbefalte det, da ville jeg nok gjort det) Den gangen bindingen frøs var på en telttur, men jeg hadde heldighvis mulighet til å tine de opp igjen.. Uansett var det en dårlig erfaring med ny binding, som førte til at jeg gikk tilbake til 75mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er ikke alene om erfaringen, og de aller aller fleste gjør ALDRI noenting med BC bindingene sine, selv om de opplever att de fryser.

veldig få som får tipset i butikk også. tipper att dette var step-in (auto) bindinger også?

som sagt, jeg skjønner godt att noen velger 75mm over BC, men att bc bindingen kan fryse er ikke ett av de bedre argumentene;)

ikke ment som kritikk av noen pga valg, men prøver bare å slå ett slag for att til bortovergåing er BC ett godt alternativ da sko og binding er mer egnet til gåing enn 75mm systemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er ikke alene om erfaringen, og de aller aller fleste gjør ALDRI noenting med BC bindingene sine, selv om de opplever att de fryser.

veldig få som får tipset i butikk også. tipper att dette var step-in (auto) bindinger også?

som sagt, jeg skjønner godt att noen velger 75mm over BC, men att bc bindingen kan fryse er ikke ett av de bedre argumentene;)

ikke ment som kritikk av noen pga valg, men prøver bare å slå ett slag for att til bortovergåing er BC ett godt alternativ da sko og binding er mer egnet til gåing enn 75mm systemet..

Det var vel auto-bindinger, så vidt jeg kan huske. (er det slike man trakker rett oppi?)

Og det siste argumentet ditt har jeg faktisk ikke tenkt på, men det stemmer jo at 75mm-bindinger kan ha en tendens til å knirke litt når man går bortover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt bc-magnum manuell og skarvet i tre år nå.aldri problem med ising på den men har opplevd det som et stort problem med auto-versjonen.men det er sant at de krever litt vedlikehold.Før lengre turer lar jeg skiene stå inne om natta før,og påfører litt låsespray inne i bindingen.dette forhindrer frysing.Jeg har alltid med meg låsespray i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra svar. :P

Jeg endte opp med 75mm binding og crispi sydpolen støvler, jeg fikke en fin pris på dette kontra BC binding og støvel. Jeg skal jo også bære fullpakket vintersekk for 5-10 dager og syns det var mest fornuftig med 75mm. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 3 år siden fikk jeg omsider kjøpt meg fjellski, E99 med manuell BC. Det var helt konge på turene med oppakning i forhold de racingskia jeg alltid har gått med (bra til sitt bruk selvsagt).

Tidligere har jeg køla noe fryktelig med forskjellige bindinger til kona og kalvene her himme, det er utrolig mye av dagens moderne og kostbare bindinger som overhodet ikke holder mål, det går i stykker etter en viss tid. De innfrir overhodet ikke til forventningene. Og da er det ned på sport'n og klage (puhhh) atter en gang.

Bl.a. problemene med ising, dette har hjulpet efterhvert som jeg har begyndt iblandt å ta inn skia over natta og smøre dem dagen derpå. Forsåvidt helt greit, det kan jeg ordne selv.

MEN dette har jeg ennå ikke gjordt med mine manuelle BC bindinger ennå. Og dem fungerer like bra som når dem var nye. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at jeg er helt imponert over kvaliteten på disse manuelle BC bindingene. Dem har vært med på mange vinternetter og har ennå ikke sviktet. Det er jo slik kvalitet vi trenger, gutta på skauen ;-)

Dersom en leverandør kunne love meg tilsvarende kvalitet på bindinger for racingskia så hadde det ikke vært tvil om hva jeg hadde kjøpt ved neste korsvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Sjur Mørdre er aksjeeier i A-sport, som produserer Alfa Skarvet. Skal ikke se bort i fra at hans interesser i selskapet har skyld i Hvitserks harde markedsføring av Alfa Skarvet.

Ser at dette er en gammel tråd, men det er likevel på sin plass med en korigering. Sjur Mørdre er IKKE aksjeeier i A-Sport. Han har vært med å utvikle Mødre pro støvelen i sammarbeid med Alfa. Støvelen selges for øvrig kun hos sportsnett. Butikken var eid av Sjur Mødre frem til nå nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.