Gå til innhold
  • Bli medlem

skifeller til topptur


sonja89

Anbefalte innlegg

Hei. :D

Har nettopp kjøpt meg nye telemarkski som jeg skal bruke både til topptur og bakke-kjøring. Kjøpte et par Rossignol bandit B78 etter mye om og men, er veldig fornøyd med disse :)

Jeg trenger nå feller til disse skiene, målene er 116(forran).78(midten).110(bak) (116.78.110).

Jeg har sett på de på oslosportslager, men er litt usikker på merke og hvilken bredde jeg skal velge. har ikke noe særlig erfaring med dette fra før.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

g3 expedition feller med bredde på enten 100mm eller 110mm passar nok fint..

då skjærer du dei til slik at stålkanten kjem fram!

Dersom du ikkje vil bruke så mykje pengar eller ikkje treng så godt feste kan du jo

kjøp 70mm feller, men det er strabasiøst når det er bratt og mykje pudder eller gjennomslags

skarde:) Eg anbefallar å skjære fellene til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med 100mm Montana, har lest at disse er bra. hvor får man kjøpt de og hvor mye koster de?

Montana sine feller er helt ok, men de har mye motstand når du går framover. Mulig at de har lettere for å trekke fuktighet også enn f.eks BD som jeg bruker nå (har brukt mye Montana), det betyr oftere ising/kladding. 100mm er mer enn bredt nok.

Hvordan skjærer man de til da, eks tapet kniv? 0.5cm på hver side fra kanten?

Når jeg kjøpte BD fulgte det med en liten hendig kniv til å skjære fellene. Men det er ikke vanskelig å skjære til. Bruk en skarp teppekniv, legg på fellen slik at den går på utsiden av skia langs hele den ene siden, skjær langs stålkanten. Du har nå formen på den ene siden. Ta av fellen og legg en med en klaring på ca 6-8mm langs den siden du har skjært, og skjær nå den motsatte siden. Du har dermed en formtilpasset fell med 3-4mm klaring på hver side :wink: Det er veldig greit å ha 3-4mm klaring mot stålkanten slik denne får tak hvis det trengs, disse mm gjør ikke fellen noe dårligere å gå i bratta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei følgte med denne tråden og takker for veiledning, følte meg tryggere med kniven da :lol:

Jeg kjøpte 100mm bredde montana på intersport til 799,- og formskar disse, mine ski er 67mm på midten og 100 mm framme,men hva med lengden, har tidligere kuttet feller ca 15 cm kortere enn skia.

Noen som har erfaringer med hva som fungerer på formskårede feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke tuppen er for butt så passer også Black Diamond sine feller på hva som helst. Vær stødig med kniven, og følg prosedyren uten å ta noen snarveier. Fellene skal passe akkurat innenfor stålkantene på hver side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montana sine feller har vel ikkje feste til bakdelen av skia?

Eller er det kun på dei smalaste modellane?

Med g3 festar du vertfall fella både bak og framme, det føre til at den sitt bedre og at det ikkje samlar seg snø og is under skia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt skifeller, men vurderer å kjøpe.

Skiene mine er ca 20 år, Atomic Mountain Telemark.

Skiene er skyldig smørespenn, men er udmerket til kjøring i løssnø.

Og ja, jeg har Rottefella Kabelbindinger, der låsen sitter fremme, og ikke på siden slik Riva har.

(Takk og lov)

Flg spørsmål:

Kan man ta av skifellene når man skal kjøre ned fra de høye tinder?

(Jeg er rimelig fartsgal)

Hvordan festes fellene, bare forran og bak, eller limes de på midten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ta av skifellene når man skal kjøre ned fra de høye tinder?

(Jeg er rimelig fartsgal)

Hvordan festes fellene, bare forran og bak, eller limes de på midten?

Skifellene kan takast av når og kvar du vil, dei er limt fast under skia, og har ein bøyle som går rundt tuppen.

Nokre feller festar ein også bak, det er for at dei skal sitte bedre, og ein hindrar snø og is å kome mellom skia og limen! Det er og greit å kunne feste fellene bak på kalde dagar, då limen har ein tendens til å ikkje fungere like godt. har du ikkje feste bak fungerar pakkteip, men det er dritt å gå å drakse på det:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borrelås fungerar og, eller har eg ein bekjent som har sydd samme klips som ein brukar på ryggsekkar, baggar osv. på fellene, og festa andre enden på skia... men blir meir heimesnekra:P Og ein må bore i skia, kanskje ikkje så kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.