Gå til innhold
  • Bli medlem

presis og kraftig rifle, jeg trenger en.


schoolbus1337

Anbefalte innlegg

hei! om 2 år skal jeg inn i militæret, og da skal jeg prøve meg som snikskytter\skarpskytter... jeg må da øve litt først tenkte jeg, samt være med far på jakt..

jeg har ikke peiling på våpen så jeg tenkte jeg kunne spørre dere :D...

som sagt, jeg trenger en rifle som jeg kan øve med som skyter presist, langt, og klarer å felle en elg.

jeg har ikke lest\sett på så mange rifler enda, men jeg vet at den amerikanske hæren bruker en miltærversjon av remington 700 som skarpskytter rifle så den skyter vel bra nok?

noen ide om hva slags rifle, kaliber og kikkertsikte burde jeg velge?

takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å legge noen demper på planene dine men etter det jeg har forstått velges Forsvarets skarpskyttere ut av Forsvaret; alle som vil kan ikke bare bli dette i førstegangstjenesten.

Om du ikke har jegerprøven, meld deg opp og ta den. Det er et godt utgangspunkt for å lære om jakt og skyting. Du får dessuten ikke anskaffet deg rifle viss du ikke har jegerprøve og/eller tilknytter deg et skytterlag.

Har en nabo som var skarpskytter i Storm, og her ble det brukt modifisert ag i kaliber 308.win. Dette kaliber er helt kurant å øve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fjellgeita skriver så er det liten sjanse for å bli skarpskytter i forsvaret. Det er få avdelinger som har skarpskyttere, og i disse avdelingene er det få som er skarpskyttere. I tillegg er det mange som vil bli skarpskyttere, så det er stor konkurranse om plassene.

En kraftig rifle som går langt er neppe nødvendig for å trene til å bli skarpskytter. Forsvaret bruker modifiserte AG-3 og NM-149 som skarpskyttergevær med kaliber 7,62 mm (.308). NM-149 er som en vanlig jaktrifle. Så dette er vel kaliberet du bør satse på. I tillegg brukes det som nevnt 12,7 mm (.50) som er et kaliber du ikke bør satse på.

Lagfører har sikkert rett i at HV er en god vei å gå hvis du vil bli skarpskytter. Her er det relativt stor tetthet av skarpskyttere og HV holder svært høy standard på kursene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg snarest inn i DSF og lær deg å skyte der. De gutta KAN skyte, trust me. Der kan du få kjøpt et billig kvalitetsvåpen (Sauer STR 200) samt billig ammo.

Ellers er ungdommens HV noe å tenke på, dersom det fortsatt finnes da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

For en romslig lommebok så er det vell ingen tvil om at Steyer SSG 308 er en perfekt redskap for den slags skyting.

Den mest økonomiske løsningen uten at det går mye ut over kvalitet og funktionalitet er Howa 308.

Men i pris klassen i mellom er det jeg personlig synes er det beste kjøpet. Tikka T3 Tactical 308. Er et presisjons instrument i høy kvalitet til en gunstig pris. Tikka produseres av Sako og skiller seg fra Sakoriflene i konstruksjon og kvalitet, men i liten grad når det gjelder funksjonalitet og holdbarhet. Dette er ei militært preget rifle for presisjonsskyting på lange hold. Våpenet har ei vekt og en balanse som gjør den velegnet til så vel liggende skyting med tofot som stående skyting på bevegelig mål. Den skiller seg fra de andre Tikka riflene med kraftigere forskjefte, stillbar kinnstøtte og Picatinny-skinne på låskassen.

Andre kalibre egner seg og godt til skarpskyting. Som 6.5x55 og 300 win mag. Men 308 win er helt klart det mest brukte i denne formen for skyting.

Personlig synes jeg 6.5x55 er en bedre amunisjon til presisjons skyting på lengre hold. Og rekylen er betraktelig bedre.

Men 6.5x55 er ikke et så vanlig blant snikskytter rifler. Så jeg synes at valget av riktig rifle er viktigere en valget mellom 6.5x55 og 308.

Men det finnes rikelig med documentar filmer om snikskyting. Så du vill gjøre lurt i å se snikskyting presangtert av profesjonelle. Så du får litt mere forståelse av hvilke egenskaper som er viktigst i denne formen for skyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også ha gått for 6,5X55 eller 308. Mest pga tilgang på billig ammo og billige komponenter hvis man lader selv. Det nytter ikke med Superduper Magnum hvis man ikke har råd til å trene :lol: Når det gjelder å felle elg på langt hold så er det både ulovlig og uetisk. Selv om du setter 50 av 50 skudd innenfor 5 cm på 300 meter så kan elgen ta et lite skritt og flytte seg en halvmeter akkurat i det du har begynt å trykke inn avtrekkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENDELIG et godt råd for en ung mann som ønsker å bli god jeger ovenfor ...

jakten kan bli mye prat om børse og ammo ... men det som utmerker en god jeger er den respekten som gjenspeiles i det forrige innlegget ... du kan være dritsikker på din egen skyteferdighet ... men ikke byttedyrets oppførsel ... det betyr at man ikke skal strekke strikken ift hva man klarer å skyte på hold ... men holde sin sti ren og heller telle hvor mange dyr man har skutt med velrettet skudd ... om så på 50 meters avstand ... det er i JAKT situasjoner som gjør også det til en noe vanskelig oppgave ...

men ... verktøyet må være i orden ... kjøp en stabil rifle ... så bra som Steyer eller hva du har råd til ... det er et godt tips å lete frem en høykvalitet-rifle til salgs brukt på nett eller i jaktmagasin eller forhandlerbutikk ... da kan du få så å si ubrukt rifle til halvparten av butikkpris ...

ellers vil du finne at det er minst 5 faktorer som gjør deg til en god jeger utover det å være ... skarpskytter ...

Good luck ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.