Gå til innhold
  • Bli medlem

Rossignol BCX7


Bandit

Anbefalte innlegg

Ser at Oslo Sportslager selger Rossignol BCX7 for kr 999,-.

http://www.oslosportslager.no/product/2670/2767/342575/Rossignol_BCX7_fjellskist%F8vel.html

Har lenge vært på jakt etter et par nye skisko. Skal for det meste brukes til bortoverskigåing - feks isfiske og jaktturer. Ofte litt lengre turer eller tildels tung oppakning. Liker forsåvidt å ha det litt morsomt i nedoverbakkene, også på disse turene. Har et par Atomic Telemark Country TC med BC - binding. Har ellers eget utstyr for toppturer, telemarkkjøring, lysløypa, mm, så skoene trenger ikke dekke disse behovene.

Noen som har erfaringer med BCX7, evt noen som har meninger ift feks Crispi Stetind/Jøkulen, Alfa Skarvet eller Alpina 1600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Stetind, og er veldig fornøyd. Ikke gnagsår, noe jeg ofte er plaget med i fjell-/ skisko. Skoen er stabil, og virker å ha god kvalitet på arbeid og materialer. MEN skoen er på ingen måte varm. bruker da bare tykke sokker i skoene. Synes det går greit så lenge jeg er i bevegelse (temp ned til 10-15 minus), men når jeg stopper er det på med forsvarets fotposer. Hadde jeg kjøpt dem så store at jeg hadde fått ullsokker og lester i dem hadde nok ikke det vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med BCX7, evt noen som har meninger ift feks Crispi Stetind/Jøkulen, Alfa Skarvet eller Alpina 1600

Jeg eier et par BCX7. De er greie de, men helt syntetiske, med innersko av skumtype. Det er jo ingen måte å bli kvitt fukt, så de er kanskje ikke spesielt godt egnet til feks teltturer, hvor fuktige sko kan bli et problem. Jeg bruker dem sammen med fjellski med godt spenn. Har også bredere fjellski med 75mm lærstøvler til lengre turer og mer kupert terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpte nye skisko i helgen og prøvde bl.a. Rossignol BCX7 og BCX2 og jeg syntes BCX2 satt mye bedre enn storebroren. Så vurder også denne. Det må passer 2-3 nummer større enn ditt vanlige skonummer.

Ellers har også Garmont en fin lærsko som må vurderes. Jeg endte opp med Alfa Skarvet, siden det var den eneste som satt perfekt til min fot. Jeg har smale føtter.

Jeg letet etter sko med SNS BC binding, men de var ikke å finne lenger i mitt skonummer og derfor måtte jeg dessverre også kjøpe nye bindinger. Men jeg synes at Rottefella NNN BC virker mindre solide enn SNS BC. Jeg håper at de holder like godt.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...passer 2-3 nummer større enn ditt vanlige skonummer....Linda

Seriøst? Som normal 43-mann skal jeg altså opp i 45 eller 46?? Hadde tenkt å kneppe en str opp til 44.

Anders2: Hvor mye gikk du opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Som normal 43-mann skal jeg altså opp i 45 eller 46?? Hadde tenkt å kneppe en str opp til 44.

Anders2: Hvor mye gikk du opp?

Ja, seriøst. Jeg har vanlige sko i str. 39. Fjellskisko med tykke sokker i str. 40 i det fleste merker. BCX2 passet godt i 42 med 2 par tykke sokker. BCX7 passet i 41. Her gjelder det å prøve i en butikk, ikke kjøpe på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BCx7 er på ingen måte noe jaktstøvel, gå for en kraftigere lærstøvel, eks Varg. Bcx7 er en kraftig markastøvel som er potte-tett, grunnet yttertrekket. Som sagt tidligere her så er også glidelåsen et veldig utsatt punkt. Også er det reinspikka tekninsk matriale. Lær derimot = trygt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden endte jeg opp på Alfa Skarvet. Det har jeg aldri angret på. Mine behov er ikke så ulike dine.

Skoene er varme på vinterstid. Goretex'n fungerer så langt, har prøvd dem i lettere regn/sludd. Blir selvsagt stive i kulda om natta (frossen svette) dersom du må opp å pisse, eller om morgenen. Men dem blir raskt varmet opp og da blir dem smidige og gode å ha på beina :D Jeg synes dem er varme, jeg fryser lett på beina. Har slank fot og tror det er positivt for denne typen sko. Jeg kjøpte litt større sko enn jeg vanligvis bruker slik at jeg fikk et par tykksokker i tillegg til tynne ullsokker, og enda har jeg god plass. Dette fungerer utmerket for meg, formen passer fremdeles fint til foten og dem er nydelige å gå på ski med. Husker 'eksperten' i sportsbutikken frarådet meg dette, noe jeg bare fnøs av, har sluttet helt å høre på disse ungutta (noen ganger kan en lure på om dem egentlig har vært ute en vinternatt før).

Tror ikke jeg hadde fått andre sko med kombinasjonen :

komfortable og

varme og

god passform og

vanntett og lær

Anbefales :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg lar Rossignol-skoene bli igjen hos Oslo-sportslager. Var mest prisen som frista....har svidd av litt ubehagelig mye på turfonten i det siste :D Skal sjekke Alfa, Crispi, Alpina & co på min fot og se hvem som sitter best. Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du må prøve for å finne ut av det. Det er helt klart det beste. Min erfaring er att Alfa´n passer veldig godt. Den er relativt brei, og læret er ikke så stivt som på endel andre. Crispi er smal i tuppen og helen, og litt stivere lær. Dette vill jo føre til at den virkere mere ubehagelig, men den vil jo prestere bedre i utforkjøringer, og ha lengre levetid om man tar utgangspunkt i at de har relativt lik kvalitet i læret. hei hei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hSkyyy Skrevet: Ons Mar 12, 2008 00:13 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Klart du må prøve for å finne ut av det. Det er helt klart det beste. Min erfaring er att Alfa´n passer veldig godt. Den er relativt brei, og læret er ikke så stivt som på endel andre. Crispi er smal i tuppen og helen, og litt stivere lær. Dette vill jo føre til at den virkere mere ubehagelig, men den vil jo prestere bedre i utforkjøringer, og ha lengre levetid om man tar utgangspunkt i at de har relativt lik kvalitet i læret. hei hei.

Jeg er ikke helt enig når det gjelder Crispi skoa. Jeg har egentlig ganske brei fot- type norsk :?: Foten min passer alfa jaktstøvler, men Crispi sine ski sko passer altså meg utmerket. Alfa og Crispi bruker de samme sålene på skiskoa, men crispi støvlene er høyere og gir bedre støtte i nedoverbakkene enn Alfa og de bruker GoreTex ultimate fór (samme som bl.a brukes i Alfa Hjerkin)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble et par Crispi Stetind. Satt veldig godt på foten, og var litt stivere enn de andre (litt morsommere i nedoverbakkene:). Har vel egentlig ikke gått langt nok til å felle en endelig dom - så langt kun brukt på en kortere isfisketur. De var i alle fall varme og gode (-15). Takk for hjelpen alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.