Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppskrift på kakaopulver


DjN9o

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har prøvd å lage sin egen kakaopulverblanding, som man kan blande ut med varmt vann?. Slik at man både kommer billigere ut av det og få sin egen smak. Jeg har kanskje tenkt på og blande Regia kakaopulver, fint sukker, tørmelk og litt pepper. Noen erfaringer?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den gang jeg drev aktiv idrett så kjøpte jeg druesukker på apoteket. Dette brukte jeg som søtningsmiddel til havregrynsavkoket mitt. Det var ikke så veldig dyrt heller. (1Kg.) Husker ikke prisen og det er 20 år siden. Kanskje dette er noe du kan prøve til din "kakao spesiale".

En annen ting jeg har bitt meg merke i er likheten i smak mellom kaffepulver og kakaopulver.

En annen ting når det gjelder tørrmelk så mener jeg å huske at det lett klumper seg ved fukt.

Lykke til.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

På Svalbard vinter turene går det med store mengder kakao. Hadde blitt en fattig mann hvis jeg skulle kjøpt ferdigblannet miks. Blander rett i en stor boks som ligger lett tilgjengelig på sleden sammen med temosene som ble gjort klar ved frokosten. Husker ikke eksakt blandingsforholdet (notatene mine ligger hjemme og der er jeg ikke nå) men jeg tror jeg brukte 1 del kakao, 1 del tørrmelk og 2 deler sukker. Blanningen blir ikke klumpete og vanlig sukker er helt kurant, hiver alt i boksen og rister godt. Må brukes med rundhåndet mål til kokende vann. Har prøvd med morsmelk erstatning i stedet for tørrmelk for få mer futt i blandingen men det falt ikke i smak hos min konservative tur kompiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druesukker er helt unødvendig. Vanlig sukker løser seg opp like raskt i koppen. Opptaket i kroppen av druesukker her helt marginalt raskere en sukker og har for de aller fleste ingen betydning.

Der sier du noe annet enn alt annet jeg har lest/hørt. Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært noe slikt som at kroppen gjør om sukker til druesukker før det kan bli tatt opp i blodet... Noe slikt... Ved å bruke druesukker så hopper en over et "ledd" og får derved sukkeret raskere inn i blodet. Er helt sikker på at du har rett springsteen, og det var på grunn av dette fenomenet jeg nevnte druesukker lengre opp i tråden.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt vanlig sukker når kakaoen skal brukes på vanlig tur, dvs "kakao-til-lunsj".

Druesukker (glukose) tas opp raskest, det er riktig. Men, ute på vanlig tur kan dette lett gi for rask økning av blodsukkernivået. Kroppen reagerer med overproduksjon av insulin, sammenlignet med hva som er optimalt, og blodsukkernivået, som først gikk i taket, blir deretter liggende for lavt.

Under hard og langvarig belastning kan man gjerne bruke druesukker, men da bør man drikke ofte. På siste matstasjon i Vasaloppet, når kroppen er helt tom, så bør man definitivt ha drikke med glukose.

Diskusjonen blir nok uansett litt teoretisk på vanlig tur - hvorvidt man drikker en eller to kopper er nok langt viktigere for blodsukkernivået enn hvilken type sukker det er :wink:

Og ernæringsmessig er det også langt viktigere at kroppen fylles opp med langsomme karbohydrater før man drar på tur - det påvirker både ytelse og sunnhet positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin har rett angående druesukker og omformingen i kroppen.

Dette er en trå om kakao og ikke om sportsdrikk. Jeg ville ikke inntatt melkeprodukter hvis det var superraskt energi oppbyggende sportsdrikk som var hensikten. Kakao er kosen og varmen til frokost / lunch. Ja det er greit med energi også men i tur sammenheng starter ikke jeg dagen i startblokker med topp ytelse fra første meter. Siger avsted og har det helt OK. og da er det "over kill" med druesukker i kakaoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset dette fra forumet Spør en biolog:

Vanlig sukker er et disakkarid som består av to monosakkarider bundet sammen med en kjemisk binding. Vanlig sukker som kalles rørsukker eller sakkarose dannes ved reaksjon mellom druesukker (glukose) og fruktsukker (fruktose) ved at det avspaltes et molekyl vann når ett molekyl hver av drue- og fruktsukker reagerer. Rørsukker brutes lett ned i surt miljø, og vil i det store og hele spaltes til monosakkraridene druesukker og fruktsukker allerede i magesekken. I tynntarmen tas disse monosakkaridene opp. Glukose tas umiddelbart opp og kan gå rett inn i glykolyse og respirasjonsprosessene. Blodsukkeret øker mao. raskt. Fruktose tas saktere opp og må "ommøbleres" for å gå inn i glykolysen. Blodsukkeret øker ikke fullt så raskt.

Husk at hormonet insulin, som produseres i bukspyttkjertelen og går inn i blodbanen, besørger opptak av glukose fra blod til celler (hvor det respireres). Diabetikere mangler insulin (eller produserer det dårlig) og blodukkeret holder seg høyt, samtidig som cellene ikke får noe å forbrenne.

Spiser du druesukker, tas dette opp umiddelbart av tynntarmen og øker blodsukkeret. Derfor brukes druesukker f.eks. som energipiff ved umiddelbare prestasjoner. Fruktsukker, som faktisk smaker søtere enn druesukker, har ikke denne virkningen, og tas langsomt opp (se over).

uthevningen er gjort av meg

se hele svaret her

http://bio.ekanal.no/bio/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=1790

Som jeg leser dette så vil druesukker andelen i vanlig sukker opptas like raskt som druesukker i ren form. Fruktsukker andelen i vanlig sukker ta lengre tid. Man kan dermed kompensere med å øke sukker mengden slik at andelen druesukker at likt hvis det var målet.

Som det går fram så starter omdaningen til druesukker i et surt miljø så det er nok ikke tilfeldig at sportsdrikker ofte har sitronsmak eller noe annet surt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars! Godt forslag.

Det ser ut til at det er Hubroen som har løsningen her. ((Er ikke hubro en av uglene våre da) klok).

Etter som det var jeg som startet med "sukkeret" så kan jo jeg ta ansvaret for å avslutte det.

Det kom jo faktisk fram noe interessant her. En kan bruke blandinger mellom vanlig sukker og druesukker og justere alt etter hvor rask en vil ha virkningen av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hubroen og Per

Nja. Sorry Per, men her vil jeg si at det er en del feil. 1) Rørsukker brytes ikke lett ned i det sure miljøet i magesekken. 2) Ei, spaltes disaccharider til monosakkarider i det sure miljøet i magesekken. 3) Glukose tas ikke "lett" opp de fleste celler i kroppen(det trenger insulin). 4) Fruktose tas ikke saktere opp(i de fleste celler i kroppen tas det lettere opp(insulin uavhengig))

En kort forklaring: Glukose nivået i blodet øker etter å ha blitt tatt opp i tarmene(og der til blodet). Økt glucose nivå i blodet fører til økt insulin produksjon. Insulin(et hormon) sin funksjon er at det "senker" blodsukkeret(insulin påvirker "alle" celler til å ta opp litt sukker). Fruktose derimot har to snedige characteristics: 1) Det hever ikke insulin nivået i blodet(dermed ingen "drastisk" nedgang i blodsukker). 2) Det trenger ikke insulin for at cellene tar opp det. Så derav, fruktose er perfekt for rask energi. Glukose derimot er perfekt for rask energi, men siden du har en insulin "rush", vil blodsukkeret senke seg fortere, og glucose vs fruktose "prestasjonen" vil vare litt kortere.

Kom gjerne med spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andeoma!! ...........Jeg bøyer meg i STØVET for din faglige innsikt. Hvis du har rett så tror jeg det er en del gamle "oppfatninger" som må revideres. Takk for din informative informasjon.

Altså fruktose ja, Den får vi på REMA til 30-40,00 Kr for halvkiloen gjør vi ikke det?? Brukte en del av den før som erstatning for vanlig sukker. Tror det var da "Fedon" feberen raste som verst.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så var jeg hjemme igjen og fikk skjekket notatene mine og jeg brukte samme blanding som bramley. Skjønner ikke hvordan jeg kunne glemte blandingenforholdet: 1 - 2 - 3.

3 deler tørrmelk / morsmelk erstatning

1 del kakao pulver

2 deler sukker

til 2,5 del vann. 6 teskjeer pulver av blandingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 år senere...

Jeg er usikker på hvor mye billigere man kommer ut av det. På min lokale innvandrerbutikk koster det kr 99 for 400 gram Nido. Hva er kiloprisen for Regia Ekspress fra Freia, egentlig? Tror faktisk den er vesentlig lavere enn hva jeg betalte for Nido. 

Skjønner jo at man kan finne billig tørrmelk, morsmelkerstatning og kalvegodt hvis man kjøper i bulk eller fra enkelte utenlandske nettbutikker, men å finne rimelig tørrmelk i vanlige norske butikker er kanskje litt vanskelig nå for tiden? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.