Gå til innhold
  • Bli medlem

Styrketrening nødvendig for å padle kajakk?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 16 år gammel gutt som har hatt noen flotte opplevelser med kajakk, og ønsker derfor å starte aktivt med kajakkpadling siden det har vært en stor motivasjon. Men, så kommer spørsmålet:

Må man være veldig sterk for å starte med kajakkpadling? Jeg synes selv at jeg er ganske kraftig, og det har jeg fått kommentert fra andre. Men jeg har aldri holdt på med noe ren vektløfting med vekter, og har ikke noe bakgrunn derfra. Vil jeg likevel klare å padle kajakk?

Hvis jeg padler 3-4 ganger i uka, vil det være nok styrketrening i seg selv for å klare å padle kajakk over lengre strekninger, eller må jeg legge inn flere økter på et styrkerom? Målet er på ingen måte verken konkurranser eller stevner, men bare nyte en lang tur innover fjordene på vestlandet, i marka på østlandet etc.. - samtidig som jeg får god trening.

Likevel, setter pris på erfaringene deres. Synes styrketrening på et rom er rett og slett gørrkjedelig, og liker meg best ute. Håper derfor at moroa fra kajakkpadlingen er nok styrketrening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å padle langdistanse må du trene på å padle langdistanse - akkurat som det å sykle landeveisritt.

Kan sikkert være ok med litt styrketrening men padlekondisen får du nok best av å padle mye - men huske på å ikke overdrive for å få slitasjeskader. Kan bli for mye belastning over tid og da kan det ende med betennelse i sener osv. Definitivt ikke noe du vil ha å plages med da musklene og sener kanskje aldri blir helt de samme igjen.

Hilsen en med gammel senebetennelse i underarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.