Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer på ski fra Leirvassbu


Jorun

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har planer om å gå noen toppturer fra Leirvassbu med toppturski og feller. Er det noen som har erfaringer med topper rundt Leirvassbu vinterstid og har mange gode forslag? ?

På forhånd takk!

:D

mvh

Jorun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Loftet og Store Smørstabbtind er to fine turer som eg har gått, men som ligg litt lengre unna Leirvassbu. Store Smørstabbtind er også best å ta frå Sognefjellsida.

Storebjørn er ein påske klassiker.

Og Leirvassbu er generelt kjent for å være eit av dei bedre stedene for å sanke mange 2000 meteringer.

Sjekk www.etojm.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder litt med ”mor10” her. Toppene rundt Leirvassbu har kort anmarsj og forholdsvis liten høydeforskjell, men de aller fleste er mindre egnet for skibestigninger. I hvert fall hvis skiene ønskes helt til topps. Klart, de som er over gjennomsnittet gode i nedkjøringene vil finne bratte snørenner å leke seg i rundt Leirvassbu.

Den toppen som kanskje vil være en mulighet, er Høgvagltind. Enkelt sørover, og så inn på Høgvaglbreen fra nord/nordvest. Også her vil nok de fleste sette igjen skiene mellom Vestre (1967) og Midtre Høgvagltind (2066).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ragerte litt på i henvisningen til Bergtatt-siden er at det der står beskrevet sommerbestigning av Stetind, Kyrkja og slike ting som Uranoseggen mm. Jeg for min del vil ikke anbefale vinterbestigninger der for folk jeg ikke kjenner nivået på.

Men det er flere andre fine turer å ta fra Leirvassbu. ;-)

En fin tur er å gå på Smørstabbreen og opp til Storebjørn. Det er en knall tur i fint vær.

En annen flott tur er å gå nordover og opp på breene som ligger vest for Visdalen. Her er det flere turer som er helt klassiske i påskesammenheng. Leirvassbu - Galdhøpiggen tur retur gjennom Porten er en lekker tur! Og liker man mere nedoverkjøring er de mange muligheter til å finne seg morsomme renner å leke i - forutsatt at man har nivå til å kjøre og til å vurdere rasfare.

En tredje tur om man er innstilt på litt klyveklatring er å gå til Olavsbu og opp på Mjølkedalstind. Bør ha med stegjern.

Det er sikkert andre her på forumet som har flere tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loftet og Store Smørstabbtind er to fine turer som eg har gått, men som ligg litt lengre unna Leirvassbu. Store Smørstabbtind er også best å ta frå Sognefjellsida.

Storebjørn er ein påske klassiker.

Og Leirvassbu er generelt kjent for å være eit av dei bedre stedene for å sanke mange 2000 meteringer.

Sjekk www.etojm.com

Hei!

Takk for svar! Jeg har vært på alle disse toppene du nevner:) Loftet er utrolig fin skitopp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar,

Toppene på Bergtatt siden som du viser til er primært 2000 meter topper som er godt egnet om sommeren. Anbefaler du disse toppene også for skibestigning for en ung jente fra Bø...

Mor10

Jeg har gått mye i fjellet og er fjellvandt, så du må ikke bekymre deg!;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar,

Toppene på Bergtatt siden som du viser til er primært 2000 meter topper som er godt egnet om sommeren. Anbefaler du disse toppene også for skibestigning for en ung jente fra Bø...

Mor10

Hei Mor10,

Du skriver som om du er mora til Jorun og vet mer om hennes forutsetninger enn hun selv redegjør for. Min tillit til Joruns fjellmannskap strekker seg nok lenger... ;-)

Fargekodingen av rutene i Bergtatt gir en god antydning om vanskelighetene knyttet til bestigning - sommer som vinter. Skredproblematikk må man alltid være oppmerksom på.

For å være konkret:

Høgvagletind (den over 2000meter) kan bestiges med ski på beina ved å runde breen på venstre side. Anbefales.

Langvasshøe og Visbretind kan bestiges fra det sammenbindende skaret. Er det hardt, sett skiene igjen i skaret.

Har du isøks og stegjern, er Kyrkja forsvarlig.

En vidunderlig topp med nye utsyn er Skardalstind mot Olavsbu. Toppeggen er fantastisk men lettgått. Så får det være at skiene må settes igjen på skulderen.

Og så har vi hele Smørstabsmassivet...

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mor10,

Du skriver som om du er mora til Jorun og vet mer om hennes forutsetninger enn hun selv redegjør for. Min tillit til Joruns fjellmannskap strekker seg nok lenger... ;-)

Fargekodingen av rutene i Bergtatt gir en god antydning om vanskelighetene knyttet til bestigning - sommer som vinter. Skredproblematikk må man alltid være oppmerksom på.

For å være konkret:

Høgvagletind (den over 2000meter) kan bestiges med ski på beina ved å runde breen på venstre side. Anbefales.

Langvasshøe og Visbretind kan bestiges fra det sammenbindende skaret. Er det hardt, sett skiene igjen i skaret.

Har du isøks og stegjern, er Kyrkja forsvarlig.

En vidunderlig topp med nye utsyn er Skardalstind mot Olavsbu. Toppeggen er fantastisk men lettgått. Så får det være at skiene må settes igjen på skulderen.

Og så har vi hele Smørstabsmassivet...

Gunnar

Tusen takk for respons. Av smørstabbmassivet har jeg vært på Store Smørstabbtind og Storebjørn. Hvilke topper i Smørstabbmassivet er mulig å gå uten sikringsmidler? Jeg har isøks og stegjern og erfaring for tinderangling, men har med en gjeng som ikke er gira på de mest bratte og luftige toppene..

-Jorun-;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for respons. Av smørstabbmassivet har jeg vært på Store Smørstabbtind og Storebjørn. Hvilke topper i Smørstabbmassivet er mulig å gå uten sikringsmidler? Jeg har isøks og stegjern og erfaring for tinderangling, men har med en gjeng som ikke er gira på de mest bratte og luftige toppene..

-Jorun-;-)

Vil dere styre unna de mest krevende, så gjelder dette i første rekke Skeie (2118) og Sokse (2189). Til disse kan isøks/stegjern være godt å ha. Kniven er småbratt med et kort og lett klyveparti mot toppen. Resten av toppene er forholdsvis enkle, og burde være fine for dine turvenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for respons. Av smørstabbmassivet har jeg vært på Store Smørstabbtind og Storebjørn. Hvilke topper i Smørstabbmassivet er mulig å gå uten sikringsmidler? Jeg har isøks og stegjern og erfaring for tinderangling, men har med en gjeng som ikke er gira på de mest bratte og luftige toppene..

-Jorun-:)

Gravdalstind går fint om ikke snøskredfaren er stor. Likeså et par-tre av de nærliggende nunatakene (teller som 2000-metere). Bjørnungen, Kalven og Lillebjørn er også fine skitopper om du er villig til å ta av skiene innimellom.

Nå har du fått flere tips enn du klarer å gjennomføre på en helg ;-)

Ikke glem å komme tilbake med en turrapport. Det er slik man betaler for rådene man får på dette forumet ;-)

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ragerte litt på i henvisningen til Bergtatt-siden er at det der står beskrevet sommerbestigning av Stetind, Kyrkja og slike ting som Uranoseggen mm. Jeg for min del vil ikke anbefale vinterbestigninger der for folk jeg ikke kjenner nivået på.

Men det er flere andre fine turer å ta fra Leirvassbu. :wink:

En fin tur er å gå på Smørstabbreen og opp til Storebjørn. Det er en knall tur i fint vær.

En annen flott tur er å gå nordover og opp på breene som ligger vest for Visdalen. Her er det flere turer som er helt klassiske i påskesammenheng. Leirvassbu - Galdhøpiggen tur retur gjennom Porten er en lekker tur! Og liker man mere nedoverkjøring er de mange muligheter til å finne seg morsomme renner å leke i - forutsatt at man har nivå til å kjøre og til å vurdere rasfare.

En tredje tur om man er innstilt på litt klyveklatring er å gå til Olavsbu og opp på Mjølkedalstind. Bør ha med stegjern.

Det er sikkert andre her på forumet som har flere tips?

Tusen takk for svar. Jeg pakker nok teltet til sommren for å gå toppturer rundt Leirvassbu..Jeg er stødig på ski, men skal ha med en del veninner som ikke er gira på de mest luftige toppene. Storebjørn har jeg vært på. Utrolig fin tur!:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravdalstind går fint om ikke snøskredfaren er stor. Likeså et par-tre av de nærliggende nunatakene (teller som 2000-metere). Bjørnungen, Kalven og Lillebjørn er også fine skitopper om du er villig til å ta av skiene innimellom.

Nå har du fått flere tips enn du klarer å gjennomføre på en helg :wink:

Ikke glem å komme tilbake med en turrapport. Det er slik man betaler for rådene man får på dette forumet :)

Gunnar

Turrapport skal du få:x Nå skal jeg bare finne frem kartene mine og begynne å planlegge:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar! Jeg har vært på alle disse toppene du nevner:) Loftet er utrolig fin skitopp!!

Ser at du har vært på Loftet og Store Smørstabbtind Jorun, men hva med toppene mellom disse? For å forvirre ennå mer med flere turtips… :? Veslfjelltind, Hurrbreatind, Veslbreatind og Storbreatind er alle meget enkle, og kan bestiges med ski helt til topps. De gir finfin utsikt mot Smørstabbtindene, og ikke minst over Leirdalen mot de ennå høyere toppene som ligger der.

Det er selvfølgelig mer spektakulært å vandre rundt på Leirbreen og Smørstabbreen omkranset av de langt mer skarpe og bratte toppene som er der. Så med de topptipsene Gunnar har gitt deg ovenfor, vil dere helt sikkert få en knalldag om været spiller på lag med dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere styre unna de mest krevende, så gjelder dette i første rekke Skeie (2118) og Sokse (2189). Til disse kan isøks/stegjern være godt å ha. Kniven er småbratt med et kort og lett klyveparti mot toppen. Resten av toppene er forholdsvis enkle, og burde være fine for dine turvenner.

Ja, hvilke topper tenkte du på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.