Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan fyre primus (omni) med minst mulig søl / brensel-forbruk.


gaardern

Anbefalte innlegg

Tar dere fra hverandre brenselflaske og brenner under forflytning, eller lar dere hele sulamitten henge sammen uten å slippe ut eventuelt resterende trykk og sånn? Når jeg skrur av brenselflaska, så kommer det et par dråper, og det kommer jo noe damp hvis jeg skrur opp korken for å slippe ut resterende trykk av flaska...?

Fyrte forresten omnien på 4-takt miljøbensin for første gang i stad, og må si meg meget fornøyd med resultatet, kun blå flamme (Se vedlagte bilder) :D

Parafin kan jo ikke måle seg i det hele tatt, så i påsken blir det miljøbensin.

Finnes det noen nøkkeltall på brensel-forbruk på diverse primuser? Antall liter per time ved full effekt e.l...

Hvor mye brensel har dere med dere på vinterturer?

post-3418-133474516125_thumb.jpg

post-3418-133474516131_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en MSR Dragonfly som er ganske lik din brenner. Når jeg stenger den stenger jeg på flaska først og lar slangen brenne tom. Når flammen slukker stenger jeg på brenneren. Så fjerner jeg brenneren fra flaska. Pumpa lar jeg stå i flaska, slipper aldri ut trykket, vel nesten aldri. Skal du opp masse høydemetre faller jo lufttrykket og trykkdifferansen i flaska og omgivelsene øker så kanskje du kan lette litt på trykket men gjør dette ute og hold flaska med pumpa opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar de fra hverandre under forflytning, ja..

Når du slukker omnien, snur du flaska, slik at "off" på pumpa er opp.

Når den slukker, så venter du til den slutter å "blåse", da er flaska tom for trykk og du kan skru igjen ventilene,

og skru de fra hverandre uten noe søl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar de fra hverandre under forflytning, ja..

Når du slukker omnien, snur du flaska, slik at "off" på pumpa er opp.

Når den slukker, så venter du til den slutter å "blåse", da er flaska tom for trykk og du kan skru igjen ventilene,

og skru de fra hverandre uten noe søl.

Jepp, prøvde det akurat nå :wink: Da jeg prøvde i går var antakeligvis flaska litt for full, da funka det dårlig med "off"-funksjonen.

Den miljøbensinen fra statoil, renser dere den på noen måte, eller bare heller den rett over? Var litt rusk i forsnuskern når jeg skulle forvarme i sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, prøvde det akurat nå :wink: Da jeg prøvde i går var antakeligvis flaska litt for full, da funka det dårlig med "off"-funksjonen.

Den miljøbensinen fra statoil, renser dere den på noen måte, eller bare heller den rett over? Var litt rusk i forsnuskern når jeg skulle forvarme i sted...

sjekk att røret ved siden av pumpa nede i flaska er litt bøyd utover, slik at den trekker luft når den ligger riktiig (eller feil, hehe) vei altså med off opp. Ikke overfyll flaska!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrte forresten omnien på 4-takt miljøbensin for første gang i stad, og må si meg meget fornøyd med resultatet, kun blå flamme (Se vedlagte bilder) :)

Parafin kan jo ikke måle seg i det hele tatt, så i påsken blir det miljøbensin.

Finnes det noen nøkkeltall på brensel-forbruk på diverse primuser? Antall liter per time ved full effekt e.l...

Hvor mye brensel har dere med dere på vinterturer?

Jeg skjønner ikke disse trådene:

Primus Omnifuel har 3 dyser av ulik størrelse for bruk til henholdsvis gass, bensin og parafin. Med korrekt kombinasjon av dyse og brensel så skal primusen fungere meget bra. Hvis man ikke får bensin eller parafin til å fungere på sin Omnifuel så må en ha gjort noe galt !

Nå skal en imidlertid være klar over et par ting:

- Er man vant til å bruke bensin, og plutselig går over til parafin, så må man huske på at primusen nå trenger vesenlig mer forvarming.

- Går man til bensin, etter lenger tids bruk av parafin, så vil bensinen løse opp parafinavleiringer rundt om i systemet. Dette kan gi noe blafring og ustabil drift i begynnelsen. Tenn den opp hjemme og la den stå å brenne en stund.

- Tips ved ustabil drift: Ha ventilen ved flasken helt åpen og juster ned med den ventilen som sitter på primusen. Hold høyt trykk.

Hva type brensel man velger å bruke er forsåvidt en smakssak, men man kan jo ha følgende i bakhodet:

Parafin

+ best på effekt / forbruk. På en lenger tur er dette faktisk vesentlig.

- bør ha (må) med seg noe til å forvarme med (rødsprit)

Bensin:

+ Bensin egner seg bra til forvarmingen som blir enkel, rask, trygg og fri for sot.

- Høyere forbruk

Min omnifuel bruker ved full effekt i respektive dyser 0,3 liter bensin eller 0,24 liter parafin per time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du at du ikke skjønner disse trådene dufas?

Grunnen til at jeg spør/lager denne tråden er jo for å høre hva slags rutiner og metoder andre folk bruker. Jeg har brukt min omni med parafin tidligere med "min" måte å fyre på, men det skader jo ikke å høre hva andre gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dufas: Vil Omnifuel brenne parafin like rent som den brenner bensin om man bruker korrekt dyse? Har en Nova selv, men den er helt håpløs på parafin. Mye gule flammer. Vurderer å kjøpe en Omnifuel om den kan brenne parafin med helt blå flamme (skal brukes i telt). Eventuelt finnes det andre moderne brennere som brenner parafin rent (ikke MSR XGK)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellgal: jeg får min omni til å brenne stort sett bra blått på parafin, men syns det var mere futt i bensinen, krevde ikke så mye forvarming. Dessuten er bensindysa større, så eventuelle urenheter bør ikke ha så lett for å sette seg fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaardern: Var mest på bakgrunn av en annen tråd av en fyr som sleit med at primusen hans brant kun med gul flamme. :) Ikke meningen hvis innlegget åpnet skarpt.. Sorry..

Fjellgal: Omnifuel fungerer veldig bra på alle 3 brennstofftyper. Med hensyn på dyse virker det slik:

- 0,45mm er til gass. Denne fungerer kun til gass.

- 0,37mm er til bensin. Denne fungerer både til gass og bensin, men da litt lavere effekt på gass. Du kan forvarme med gass, og bytte flaske når den er varm.

- 0,28 er til parafin. Denne vil fungere til parafin og bensin, men med litt lavere effekt hvis du bruker bensin. Gass vil ikke virke.

Bruker du derimot parafin sammen med bensindyse vil dette kunne se greit ut når du fyrer opp, men kan bli en flammekaster når du gir full gass. Dette kommer av at bensindysen er så stor at kammeret ikke klarer å fordampe parafin fort, og parafinen vil komme ut i flytende form.

Bensin fordamper letter enn parafin, og mange tror da intuitivt at bensin trenger mindre dyse. I virkeligheten er det motsatt. Et kammer vil ved en gitt temperatur ha kapasitet til å forgasse mer bensin enn parafin.

Nova: en kompis har Nova + og jeg vet at han er svært fornøyd med effekten når han bruker parafin. Den har en dyse som er en mellomting mellom bensin og parafin - 0,30mm tror jeg – og denne vi da fungere middels bra til begge typer. Høyest effekt får du med parafin, men forbruk per time vil være likt. Nova har jeg dessverre ingen erfaring med, men hvis den fungerer bra med bensin så er vel dette OK?

Omnifuel fungerer perfekt med parafin. Det må imidlertid forvarmes nøye. Pass også på hvis brenneren står direkte på snø. Forgassingskammeret kan bli kjølt ned. Dette gjelder vel for de fleste primuser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til begge. Skal vurdere å kjøpe en Omnifuel. Ja, Novaen fungerer perfekt med bensin, men av sikkerhetshensyn foretrekker jeg parafin til teltbruk. Parafin er også lettere å få tak i, og mye billigere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin er mer eksplosjonsfarlig enn parafin

På den annen side har du følgende sikkerhetsmessige fordeler med bensin:

- tryggere forvarming

- du rekker å etterfylle uten å forvarme på nytt

Det viktiste vil uansett være at du kjenner primusen din inn og ut før du bruker den inne i et telt. Selv har jeg alltid brukt primus ukritisk inne i telt, men jeg må nok innrømme at det har vært nære på å gå galt noen ganger. Disse hendelsene vært som følge av slurv, og har ikke vært primusen sin feil...

Men man trenger vel ikke alltid så god grunn for å kjøpe seg ny (enda en) primus ?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.