Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakke til sommerbruk


Survivorman

Anbefalte innlegg

Heisann!

Sitter her og tenker på våren og det (forhåpentligvis) varmere været. I den forbindelse undrer jeg på om dere erfarne fjellfolk har noe å anbefale ift. jakker til bruk i både fjellturer, markaturer og andre sportslige aktiviteter. Jeg har nettopp gått til anskaffelse av en Arc'teryx Alpha SV etter å hørt mye positivt om den både fra dette forumet og andre, og kan i grunn ikke si noe annet enn at det var et røverkjøp! Dog føler jeg at denne kanskje blir litt overkill ift. varmen etc. på vår, sommer og høst.

Jeg har sett på flere muligheter, men har blitt litt fascinert av komboen softshell + paclite. En softshell om det skulle blåse, og om det skulle bli mer enn duskregn dra over en paclite. Har dere noen erfaringer rundt dette? Eller finnes det bedre alternativer?

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har alltid gått med jaktjakke hvor det enn var. Siden jeg er av den varme typen så hadde jeg for det mest jakken liggende under lokket på sekken. Tok det kanskje på ved lengre stopp og hvis det var skikkelig surt. Jakkene av denne typen er relativt tunge og ofte for varme å gå i.

Tok derfor en evaluering av mine behov og bruks rutiner. Har nå hengt opp mine jaktjakker til nedstøving i gardroben og gikk til anskaffelse av en Norrøna Nansen PacLite jakke. Dette var et hyggelig bekjentskap. Lette er den og tar lite plass i sekken for jeg må innrømme at det er der den for det meste er men jeg har brukt den mer enn jeg noen gang brukte jakt jakkene. Med denne kan jeg lettere regulere varmen. Som et kompenserende tiltak for manglende isolasjon i jakka har jeg også re gruppert undertøyet jeg har med. Nå har jeg en syntetisk super undertrøye som gjerne er det eneste jeg har på meg når jeg går med sekk. Blir det litt kjølig kommer Norrønaen på. Er det forsatt for kaldt bytter jeg ut Norrønaen med Brynjes Antarctic jakken(som er vindtett foran). Som siste justering eller ved eventuell nedbør kommer Norrønaen på igjen. Nederst i sekken ligger nød ull undertrøyen av det helt store formatet med ekstra lenge armer og lang bol(til langt ned på rumpa). Hvis det er virkelig kaldt tar jeg fleecen på.

Det er kanskje en liten ting å utsette på Norrøna jakken, den er litt kort for min smak(er 190) men dette er greit hvis buksen er romslig nok om livet slik at alle ullplaggene kan komme på innsiden eller vil de stikke under jakka og vil bli våte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren har jeg med meg følgende plagg til overkroppen: kortermet ull, langermet ull, tynn fleece og en "pustende" regnjakke. Stort sett klarer jeg meg med t-skjorta når jeg er i bevegelse, men trekker på fleecen når jeg stopper opp. Er det ordentlig uffent når jeg bare rusler rundt og fisker trekker jeg på meg den langermede ullundertrøy, fleecen og regnjakka.

Prøvde softshell i fjor, men synes det ble for klamt til å gå i med oppakning. Dessuten blir jeg ganske varm, så at det eventuelt blåser litt gjennom fleecegenseren er helt greit. Til å rusle med funket softshell greit. Gidder bare ikke bære med meg den ekstra vekten i år.

Regnjakka som har holdt nå i fire år er en Bergans Ultralight, som nok skal byttes ut med noe lettere før sommerens turer. Paclite høres bra ut med hensyn på vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut som en fornuftig kombinasjon av klesplagg. Tror kanskje det kan være lurt å satse på ull i stedet for softshell. Ikke minst økonomisk..

Har selv en softshell jeg fikk av jobben her har prøvd litt i tursammenheng, men så fort jeg kommer opp i hastighet og varmenivå er det som å sette seg i en sauna. Nå kan det være at denne er for tykk for mitt bruk, men foreløpig må jeg si at min Arc'teryx Alpha SV puster bedre enn denne softshell-jakka. Det er ikke noe kjent merke, så jeg forventer ikke noen tilbakemeldig på om det bare er meg som blir ekstremt varm, men kjenner meg igjen i din beskrivelse. Hva av ullundertøy anbefales? Ser at det er 50% avslag på G-sport på alt av vinterklær, samt 50% avslag på ullundertøy (G-sport Oslo Sentrum).

Er det noen som har erfaringer med paclite-jakker og disse kontra hardshell? Og evt. sammenligning mellom fleece og softshell? Ser både Mammut og andre har fleece-jakker med slik glatt overflate. Aner jeg en utviskning av skillet mellom fleece og softshell?

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen softshellplagg, men bruker dem sjeldent på tur. Går stort sett for samme utstyr som Justanothernut. Med en gang man beveger seg litt ujevnt, er ull å foretrekke som isolasjon fram for syntetmaterialer. Med Goretex blir du våt innenfra med en gang man har litt vekt på ryggen og det er litt oppoverbakke. Det er derfor greit å ha med noe annet vindtett. Jeg bruker oftest en tettvevd syntetskjorte eller en supertynn syntet anorakk (pass på at de slipper svette gjennom, her er det mye tull på markedet).

Jeg ville heller investert noen kroner i gode ullprodukter som ikke klør (Smartwool eller Icebreaker), enn en softshelljakke. Kjøp gjerne forskjellige tykkelser. Ull-t-skjort med en synt-skjorte over og ullunderbukse er mine viktigste plagg vår, sommer og høst (buksa er enten goretex, shorts, synt- eller bommulsbokse alt etter vær).

Paclite jakker er noe luftigere enn XCR (har ikke testet ProShell). Jo lettere jakke, jo bedre puster den, og jo fortere går den i stykker. Pris og kvalitet henger ofte sammen. Alphaen din er en god jakke, jeg tviler på om du vil merke så stor forskjell med en tynnere. Vekta er heller ikke så verst på den. Har selv en Hagløfs Oz pullover på 175g i størrelse L, som var den letteste GTX-jakka som er lagd. Den "puster" klart bedre enn andre, men den kommer til å ryke i løpet av noen få turer med sekk pga det tynne stoffet.

Til sportslige aktiviteter fungerer softshell, powerstrech og superundertøy godt. Blir O2-nivået høyt nok får ulla transportproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.