Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørstabbreen


Torgeir

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en fantastisk (ski)tur på Smørstabbtindan i juni 2000, med retur over Leirbreen. Har noen gått turer i dette området på vårparten i år? Jeg har en plan om tur her i 17.mai-helga, men vet ikke om det er realiserbart pga. dårlige snøforhold i fjellet i vinter... Er det tilstrekkelig med snø på Smørstabbreeen/Leirbreen..?

Les mer om turen sommeren 2000 på http://home.no/nfo2000m

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke vært der selv. Regner med å gå en tur til de vestlige delene, og evt. holde langt ut i vestkanten evt. av breen dersom det er for lite snø.

Tilbakemeldinger fra andre har gått ut på at det er mye blåis og lite snø. Tradisjonelt kvistede ruter i påsken har ikke blitt kvistet i år i følge informasjon jeg har fått.

Uten at jeg er veldig godt kjent med sprekkområdene er det likevel en kjensgjerning at deler av Leirbreen og Smørstabbreen inneholder lite eller moderate sprekkmengder.

Uten at jeg vil anbefale det til andre, går jeg ofte etter mottoet at dersom breens kurver tilsier lite sprekker og jeg ikke ser noen, så er det trygt. Dette forsterkses dersom snøen er kald / skare. Råtten ettermiddagssnø er dog værre.

Kan i den forbindelse anbefale natturer eller morgenturer.

GOD TUR :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir,

det er lite snø i fjellet i år. I midtre deler av Jotunheimen (Galdhøpiggområdet) var det blåis å se i påsken, der det vanligvis ligger snø. Den varme sommeren i fjor har også ført til mer usikre forhold på bre. Snakk med lokale kjentfolk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har ikke svar, men vil gjerne gjenta omtrent samme spørsmål og håper at noen har vært i området denne helgen: Har planlagt en tur fra Sognefjellshytta til Saksi (iallefall foten av denne) lørdag 7. mai med noen gutter i 11 - 12 års alderen. Kan vi gjøre et forsvarlig veivalg uten å bruke tau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært der siden i fjor, men kan gjerne ha en mening for det, siden jeg har gått der noen ganger.

Skal dere finne en fornuftig vei tror jeg at jeg vil anbefale å sneie innom nordvestegga på skeia, altså holde helt sør i breen på høyde med Skeia. Det er en enkel og grei måte å ungå de store sprekkformasjonerne midt på breen, samtidig som Skeia gir god veikjenning i dårlig sikt.

Ellers som Morten sier - det hele kommer an på snøen, ikke bare mengden, i like høy grad kvaliteten.

Ta med søkestang til sondering.

Men den endelige vurdering må være din, på stedet, og er du ikke fornøyd, så gå en anden tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest forsvarlige er nok å følge Kåres tips, om å holde helt sør på Leirbreen inntil Skeii, og gå rett mot skaret sør for Saksi. Den ruta har jeg gått et par ganger selv, men under veldig gode snøforhold. Forøvrig var jeg der i september ifjor når breen var helt avsmeltet, og opp der var det ikke mye sprekker å se. Men midtpartiet av Leirbreen må dere holde dere unna; der har breen en del sprekker.

Hør gjerne med Krossbu på forhånd, om de vet noe om snøforholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.