Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sekk. Osprey Crescent, eller Arc'teryx Bora?


Alsaker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på jakt etter ny sekk. Det er så utrolig mye å velge mellom der ute. Jeg har likevel forsiktig peilet meg inn på Osprey Crescent 85 og Arc'teryx Bora 80(eller 95).

Er det noen som noen gode erfaringer og meninger om hva jeg burde velge? Eller kanskje er det en annen sekk som er å anbefale?

Har prøvd Arc'teryx Bora 95 og den satt perfekt på ryggen. Dog ikke med alt for mange kilo i.

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv har jeg en Bora95 og er superfornøyd med bærekomforten. Selv med rundt 35 kilo var det ikke ryggsekken som ble ubehagelig, men knærne som klaget :wink:

Men du MÅ prøve sekken med mye kilo i. Om du har mulighet til det så gå i en ordentlig butikk og få hjelp.

Om du velger Osprey eller Arc'teryx, så får du en god sekk uansett. Crescent har nå blitt byttet ut med en ny modell som heter Argon http://www.ospreypacks.com/Packs/ArgonSeriesMens/Argon85/ Dette burde bety at du enten bør vente til du får den nye modellen, eller får en brukbar rabatt på den utgåtte modellen.

Argon/Crescent har 5 liter ekstra, som kan være veldig kjekke å ha sånn i blant. I tillegg har Osprey muligheten til å la deg spenne fast en egen liten dagstursekk på utsiden http://www.ospreypacks.com/Packs/SideOrders/ som Arc'teryx mangler på sine sekker. Og til slutt må den litt smartere måten å stramme hoftebeltet til Osprey trekkes frem. I stedet for at du drar remmene gjennom spennen på magen og ut til siden, trekken du på Osprey sekkene remmene fra festet på hoftebeltet og fremover. MYE lettere å stramme til ordentlig når vekten på sekken krever det. Om du får gått i en butikk som har begge sekkene kan dette være det avgjørende punktet når du prøver dem på :)

Når jeg kjøpte en Bora95 og ikke en Crescent var det fordi jeg visste at for meg ble 85 liter for lite, og jeg ønsket ikke en sekk på 110 liter fordi det var for nære den 130 literen jeg hadde hjemme fra før. Dessuten fikk jeg en knallpris på den :? I dag hadde valget kanskje blitt annerledes...

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du velger blandt disse sekkene:

Vær dødsnøye når du laster dem. Tunge kolli må være høyt i sekken og inn mot ryggen for at bæresystemet skal komme til sin rett.

Dette lærer man seg selvfølgelig når man har en slik sekk, men det er ikke sikkert man er nok klar over det under utvelgelsesprosessen.

Har gjentatte ganger sett bra sekker bli dømt nord og ned, rett og slett fordi testpersonene ikke evner å laste korrekt. Dette gleder også personell i butikker hvor man burde forvente kunnskap. Blandt annet har jeg blitt frarådet å kjøpe Bora 95 fordi butikkmannen mente den ikke tålte vekter over 26-27 kilo. Dette er tull !

Selv har jeg Bora 95, og dette er en solid og god sekk. Osprey er sikkert også bra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen viktig ting jeg glemte i farten. Osprey og Arc'teryx lager ikke sekker med regulerbar rygglengde på samme måte som f.eks. Bergans. I stedet kommer sekkene i forskjellig lengde. Det er derfor enda viktigere at du går i en butikk som vet hva de driver med slik at du får en sekk som passer til deg.

Ellers har dufas en godt poeng: lær deg å pakke sekken riktig :) Det er en grunn til at stadig flere sekker har et eget rom på bunnen til sovepose. Det er ikke fordi det nødvendigvis er mest praktisk å ha den der, men fordi den veier lite og dermed flytter tyngde oppover i sekken.

H.

PS! Mente naturligvis ikke å antyde at du ikke kan pakke sekken din. Det var mer en generell oppfordring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Cresent 110, utmerket vekt, utrolig bra hoftebelte, bæresystem for øvrig også meget bra. Gjennomtenkte detaljer. Har ikke hatt sekken lenge nok til å si moe om slitestyrke på stoff og sømmer, men satser på at Osprey vet hva de gjør der også.

justanothernut skrev:

En annen viktig ting jeg glemte i farten. Osprey og Arc'teryx lager ikke sekker med regulerbar rygglengde på samme måte som f.eks. Bergans. I stedet kommer sekkene i forskjellig lengde.

Cresents bæresystem er festet til sekk med store borrelåsflater og kan derfor tilpasses idividuelt innenfor s/m/l størrelsene.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips. Tror jeg har bestemt meg for en Bora 80. har fått prøvd den ordentlig i butikk, med en del vekt i. Og er i allefall den sekken som jeg har prøvd som har suttet best og følt best på.

Takker alle for tips.

Og justanothernut, ikke noe problem. Jeg har på ingen måte STORE kunnskaper innenfor sjangeren friluftsliv. Selvom jeg faktisk tror jeg har lært å pakke sekken min.

Mvh.

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de Argon serien fra Ospray i butikken, prøvde du den eventuelt?

Noen andre som har prøvd denne serien enda?

Tror ikke de nye modellene har kommet seg til butikkene ennå...

Og til retry86com: Gratulerer med ny sekk. Du har nok gjort et godt kjøp, men det hadde du nok gjort med Osprey også :) Da er det bare å finne frem kartet og planlegge sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål fra en som også ser på sekk for tiden: Hvorfor kjøpe Bora 80 og ikke Bora 95?

Jeg har flere lette sekker og ser etter 1 større. Er ikke sikker på om jeg har behov for 95 liter så ofte, men det er jo greit de gangene man trenger det? Er det noen særlig ulempe å bruke en sekk som Bora 80 når den ikke er fyllt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.