Gå til innhold
  • Bli medlem

mekaniske skivebremser - bare skrot?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Syklistenes landsforenings blad testet i fjor en Fuji-sykkel med mekaniske skivebremser (tror det var av merket promax) med konklusjonen at de ikke holdt mål etter en stunds bruk.

Er det noen på fjellforum som har vært borti andre mekaniske skivebremser og kan anbefale (eventuelt fraråde) noen av dem?

Mitt inntrykk av å kjenne på dem i butikken er at de alle virker tunge å bruke, altså mye motstand i bremsehendelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...

Fuji sykler selges igjennom "sykle til jobben" å er i utgangspunktet bare skrot.

Promax importeres av Biltema (trenger jeg si mer......).

Skal du absolutt ha en mekanisk skivebrems så gå for Shimano sin Deore modell (tror det er Deore). Denne er den eneste mekaniske skivebremsen som fungerer nesten like bra som en god V-brems.

Skal du ha en god hydraulisk skivebrems burde du gå for Shimano, Hope eller Hayes. Lite tull. Magura er også bra, men kan være litt køddete å få luftet etter at du har etterfyllt olje.

Jeg har prøvd de fleste typer skivebremser å har kommet frem fil at såfremt man ikke skal bruke sykkelen til DH eller Freeride så er det bortkastede penger. En XT eller en XTR brems er mer enn bra nok, og det er MYE mindre mekking på gode V-bremser enn det er på skivebremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"mye mindre mekking på gode v-bremser enn på skivebremser"??!!

Kan ikke bli mer uenig, har hatt skive bremser i flere år, aldri hatt noen problemer, forbremsen på sykkelen min (Hayes) har overlevd tre rammer i løpet av fem år uten at jeg engang har vært nødt til å lufte den. Bakbremsen (shimano) er en del nyere men har ikke hatt problemer med den heller, konklusjon: Skivebremser overgår alt jeg har hatt av V-bremser (XT, XTR) både når det gjelder kraft og holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Halvard, det er MYE mindre mekking på gode skivebremser(les: hydrauliske) enn en hvilken som helst V-brems. Har sykla på Magura Louise, XT og nå XTR sine skiver de siste 5 åra, og bortsett fra litt jobb med 1. gangs montering, er det lite ettersyn som kreves! På mekaniske skiver vil du bl.a ha samme problemer med treghet i wirene som på V-bremsen, og langt i fra samme effekt som hva både hydrauliske skiver og gode V-bremser leverer. For de som sykler mye på grusvei(ikke terreng) og ønsker mindre slitasje på felgene, er mekaniske skiver OK. Det duger likevel ikke til litt tøffere terrengsykling, særlig ikke billigmodellene. Det blir som med dempegafler på små barnesykler; kun for designet sin del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke for å skryte, men jeg er sykkelmekaniker på 6. året... :wink: Det er mye som du sier, oppfatning, hva en selv har brukt, og en selv er fornøyd med. Det er ikke til å stikke under en stol at de fleste konkurransesykler i sjangeren bruker V-brems(så lenge det ikke er downhill el.) men det skyldes også delvis vekt. Har det derimot først skjedd noe med en skivebrems, er det som regel mer tidkrevende å reparere enn på en V-brems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.