Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur i Trondheimsområdet.


TS

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og min kjæreste tenker oss å dra på helgeturer i rundt om i Sør-Trøndelag, men er ikke så godt kjent utenfor byen. Tenker å dra på korte teltturer fra Fredag til søndag.

Noen som har noen flotte tips å gi oss? Hadde vært flott hvis det hadde vært vedsiden av noen gode fiskevann.

Vi tenker også å dra på en litt lengere påsketur, på 3-5 dagers tur med telt. Noen som har noen tips her? også i Trondheim og omegn.

Mvh. TS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Det fins mange fine turer i Trondheimsområdet, men jeg har ikke noen oversikt over gode fiskevann. En fin påsketur kan være fra Ålen i Gauldalen til Tydal, jeg og kjæresten har gått den turen med pulk på 3 overnattinger, som var ganske passe. Ellers har vi akkurat oppdaget at det er mulig å ta buss til Trollheimen, gå av i Rindal, så er det mange bra turmuligheter. En fin helgetur kan også være å ta bussen forbi Tydal til Stugudal, og derfra gå innover mot svenskegrensa, her er det mange fine fjellområder.

Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hva dere liker, men jeg vil anbefale Brungmarka. Har vært på mange turer der i vinter, og har også vært der på høsten. Området strekker seg fra Selbusjøen og sørover mot Samsjøen, Reinsfjellet og østover mot Selbu og Tydalen.

Området er ikke tilrettelagt på noen måte for friluftsliv. Dvs at det er hverken merkede skiløyper, stier osv. Ingen "turisthytter", og så og si ingen andre hytter heller. Masse fiskevann, et yrende dyreliv, og mange flotte og ikke minst koselige plasser og telte på. har faktisk planlagt å ta en telttur der i helga.

Utganspunktet for Brungmarka er ved Brøttem. Nærmere bestemt Trongsundet, helt i sør/øst-enden av Selbusjøen. Har ikke peiling på bussforbindelse hit, men det tar ganske nøyaktig 30min med bil fra Persaunet i Trondheim.

Du kjører mot Klæbu, men fortsetter videre gjennom Tanem, og videre forbi avkjøringen inn mot Vassfjellet skisenter. Følg så skilting mot Brøttem, og etter hvert er det skiltet "Brungmarka". Fra parkeringplassen er det flere valgmuligheter for å komme seg opp i området, og det kommer litt an på føre og ønske om hva man velger. har valgt flere ulike ruter, og den desidert raskste tar ca 30 min , med feller, og ca samme tid på sommeren. Det er en steinbratt liten skogsvei, som slynger seg oppover ca 150høydemeter på ca 1km i luftlinje. Veien går i siksakk oppover. Belønningen for denne stigningen er at tvert du kommer opp, får du skikkelig villmarksfølelse. Ingen hytter, flott natur, og masse dyreliv og spor. Masse vann, og fiksemuligheter.

Hvis du ønsker kan jeg scanne inn et kart med info , og maile deg.

Området er mer enn stort nok for turer over flere dager, og det beset er at det ikke er så mye folk der. På de 10-12 turene jeg har vært der i vinter, har jeg truffet 3 personer. Terrenget er veldig variert, og det anbefales at man er i rimelig god form, hvis man skal gå på ski der. det går litt opp og ned, men for det er verdt det. Det er også noen fine fjell der, Brungfjellet, Sandafjellet , Kråkfjellet, Alle mellom 700 til 817moh. Ikke de helt store toppene, men store nok for å gi en fantastisk utsikt om været er bra.

Som sagt kan jeg gi deg mere tips ang ruter, og turforslag hvis det kan være et alternativ. Den størset fordelen med dette området, er at man ikke trenger å bruke flere timer på buss, eller med bil for å komme dit, og dermed kan være i gang med turen mye raskere i løpet av for eks fredags etttermiddag.

Som sagt er området veldig "villt", i den forstand at det ikke tilrettelagt på noen måte for friluftsliv. Det er et flott område hhvis man vil ha en "villmarksopplevelse" i nærehten av Trondheim, og man får følelsen av å være mye lengere unna enn man egentlig er.

har masse info hvis dere vil ha mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Hei,

Jeg og min kjæreste tenker oss å dra på helgeturer i rundt om i Sør-Trøndelag

Så har vi da selvfølgelig Trollheimen;

hva med ei helg ved Bjønnaråa med telting og fiske ved Vuelijaevrie ?

En time å kjøre til startpunkt herfra, par timer å gå, en av Trollheimens fineste teltplasser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig skogy!

Brungmarka er akkurat slik du beskriver.

Jeg vil bare få tilføye at det også er fint å gå opp fra Fremo leir på Ler. Da kan en gå til f.eks. Kråkfjellet hvor en har en utrolig fin utsikt i alle retninger. Dette området er også godt dekket av Norge i bilder. En kan se veien veldig godt innover. Det ser ut som det har blitt bilvei et stykke innover siden jeg gikk der på 70-tallet, slik at en mister vel litt av sjarmen med å gå etter sti. Da er det vel den beste løsningen å ta ruta fra Brøttem og rett opp fjellsida slik skogy beskriver. En kommer da rett på Storvatnet som ihvertfall før hadde mye fin ørret. Ca midt på vannet på vestsida er det ei lita strand hvor det er veldig flott å telte. Her dro vi oter husker jeg langs vannet, men det kan jo ha grodd igjen slik at det ikke er mulig lengre. Vet ikke om det er lov med oter i dag heller jeg.

Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt rett!

Skal en på fjelltur med utgangspunkt Trondheim så er det helt unødvendig å dra helt inn til de forskjellige "Heimene". Da er området øst for Selbusjøen et fortreffelig turterreng. Jeg har tatt Selbusjøen rundt med båt en gang og ble veldig overrasket over hvor villt det er langs sjøen, spesiellt på østsida. Dette er en tur virkelig verdt å prøve seg på. Litt over 3-mil lang mener jeg Selbusjøen er.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Det er helt rett!

Skal en på fjelltur med utgangspunkt Trondheim så er det helt unødvendig å dra helt inn til de forskjellige "Heimene".

Per

Korte turer??

Hurtigbåten fra Ravnkloa!!

Rett vest!

15 min båttur.

GÅ fra Kaia og oppi Hestgrovheia. ALT er høyfjellsterreng med vakre uberørte vann og utsikten er nyydelig.

Tror ingen av "byfolket" tenker at villmarka kan være SÅ nær 8)

PS.

En heelt annen sak er at det planlegges vindmøller om kort tid, midt oppi dette vatnet kommer i allfall ei :)

post-511-133474516104_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig smart forslag.

Og en annen fordel med å være på "Fosensiden" er at en får se sola i sølvglinsende gjenskinn fra Trondheimsfjorden.

(Ps! Fosenalpene.)

Jeg har sansen for A til B turer. Hva om en tenkte på noe slikt i forhold til bymarka? det går jo busser i alle retninger rundt Byneset så det burde jo være enkelt å få til dette uten å være avhengig av bil. Lian- Spongdal foreksempel. Den fikk jeg lyst til å prøve selv faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Veldig smart forslag.

Og en annen fordel med å være på "Fosensiden" er at en får se sola i sølvglinsende gjenskinn fra Trondheimsfjorden.

(Ps! Fosenalpene.)

Fosenalpene ??

Jeg vondt i alle knær bare av tanken på Munken og desslike.

Nei, jeg sa rett vest !

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Ja dette området regnes vel ikke for å tilhøre "fosenalpene".

Men solas sølvglinsende refleks burde jeg fortsatt ha i behold. :) Per

Enda mer Alper får du ved å _fortsette_ lenger vest, da kommer vi til Knubbriket,

men da snakker vi ikke fjellaure lenger, men en skjeggete, større sak -

det var kanskje ikke det trådstarter ønsket seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, dette var jo bra respons. har ikke vært inne siden jeg skrev og er utrolig mange gode svar! Tusen takk for alle tipsene var jo overveldene dette =) Nå har jeg jo mange alternativ når jeg skal på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg en liten avsporing, men siden vi først er på Fosen og beveger oss fra Vanvikan og vestover. Har noen noensinne sett de bratte hengene ned mot sjøen mellom Rødberg og Kvithyll i HØSTDRAKT?

Med det rette lyset på rett tidspunkt så er dette området noe av det vakreste høstmotivet jeg noensinne har sett. Det må være mange forskjellige treslag der for et slikt fargespill finner en ikke ofte. ALLT en kan tenke seg fra grønnt, gult, orange, rødt, brunt, burgunder, ja tilog med sort.

Bare så synd at en må være på sjøen for å se det... Per

Ps! Men nå er vi vel inne i torskens rike, og det var vel ikke det TS ønsket seg. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Tillater meg en liten avsporing, men siden vi først er på Fosen og beveger oss fra Vanvikan og vestover.

Ps! Men nå er vi vel inne i torskens rike, og det var vel ikke det TS ønsket seg. hehe

Hmm...

Jeg er altså ikke på den fjordsida i det hele tatt men uti Vestre Vare og ser nedi Åstfjorden, eller fra et fjellvatn med aureoter nedpå sildgarn om du vil, ikke engang samme fylke :wink:

Jo, Rødberga er sikkert fine de, liker de nok best når vårmarihanda og fulereiret blomstrer, men det er Aksnes - Hindrem jeg vet best om av kystnære strøk der, falkbregna under Munken er staselig!

Så mange treslag er det nok ikke, i allfall ikke sammenlignet med nemorale strøk i den bløde kyststripe, av ville slag slikt som alm og hassel rikelig, ask, bjørk, rogn, or, selje, litt usikker på hvor mye forvilla lind og lønn det er i området (den siste gir jo slike gilde høstfarger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn!

Hvor i hule heiteste er det du er. 15 minutter fra Ravnkloa med hurtigbåt og så er du pluttselig ute i Åstfjorden?

Dette må du forklare nermere. Dessuten går det ingen båt fra den Ravnkloa jeg kjenner (i Trondheim), I dag er det hurtigbåtkaie utenfor jernbanestasjonen ved nybygget til fosen trafikklag. Det eneste stedet det er mulig med avstigning etter 15 minutter med hurtigbåt fra Trondheim er Vanvikan.

Så nå må du nok forklare oss din reiserute litt mere detaljert, slik at ikke bare jeg , men alle de andre som nå sitter å humrer i bakgrunnen skjønner hvor ditt paradis ligger.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Fjellfinn!

Hvor i hule heiteste er det du er. 15 minutter fra Ravnkloa med hurtigbåt og så er du pluttselig ute i Åstfjorden?

Lensvika.

Plassen med jordbæra du vet, smultronstället bokstavelig talt :)

Må bare inse at båten ikke går lenger fra Ravnkloa, du har rett i det ja, det er visst blitt noen nye fancy terminaler etter jeg forlot stedet etter studiene-- "pirterminalen"?

Da er det vel mer enn et "trøndersk kvarter" nå for tida -- 20 min kanskje til Lensvik havn?

Paradis er det uansett!

Addendum:

Åstfjorden /Knubbriket blir en egen verden. På denne tida av året er det fine skiløyper over i den retning fra Øyangsvatnet, de går også over til Berg sør av Remmafjellet, også det en egen verden.

En tredje verden, sett fra Vestre Varde er jo Terningsheia vest av Verrafjorden.

Alle disse tre fine fjellområdene er lett å nå med denne hurtigbåten fra byen, Åstfjorden over Herdalen, Remmafjellet via Øyangen sørom vatnet. Terningsheia blir nordom Heiene, det blir da å gå over eller en lengre biltur uti Verrafjorden!

4 fine fjellheier nært/ganske nært Trondheim som sterkt kan anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Tillater å minne deg på at fylkesgrensa til NordMøre ligger over 3 mil lengre vest sørvest for det innerste av Åstfjorden, så her må du nok gjøre en bedre jobb neste gang.

Vil bare i all enkelhet og i stor beskjedenhet be deg titte på atlaset EN gang til.

Vanvikan med hurtigbåtanløpet der er i Nord Trøndelag.

Lensvika med hurtigbåtanløpet der er i Sør Trøndelag.

Mitt første forslag, Bjønnaråa ER på Nordmøre, men også der starter du i et annet fylke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fjellfinn e litt av en skrue du. Du må si Lænsvika næste gang du e på tur me hurtifjåtten så slæpp æ å spekkuler så fælt. En ting er nå meg, men hva med TS som ikke er kjent i landskapet overhode tydeligvis. Den med Nord og Sør Trøndelag legger jeg meg flat for umiddelbart. Det er fort gjort å glemme at Fosen faktisk er Nord trøndelag. Så der får du full skår.

Når det er sagt. Det området du nå etter hvert har beskrevet så godt er faktisk en av de områdene jeg alltid bare har sett på avstand, (første snøen og i sollyset på senhøsten) men hatt fryktelig lyst til å oppleve. For eksempel en tur over til Åstfjorden fra Lensvika. Det kan umulig være langt over her. Da kunne en foreksempel ha tatt bussen fra Åstfjorden og inn til byen igjen. Allt dette uten så mye som å kjenne lukta av en bil.

Dvs. jeg sier ikke hele sannheten her for jeg har prøvd de to første sideveiene opp i heia når en kommer fra Orkanger. Den første gir forresten en himla utsikt over fjorden ned til Thamshavn mm. Dette vel og merke som bilturist.

At du har dette området som en av dine favoritter har jeg full forståelse for, og det ligger i SørTrøndelag. Hverken Nordmøre eller nordTrøndelag. He,he.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Du fjellfinn e litt av en skrue du.

Per

Kan saktens lure på hvem som er skruen her.....

Herdalen er porten til Knubbriket, finn fram atlaset igjen, se hvilken perle av vei som går fra Lensvika og over !

"Eg har prøvd de to første sideveiene opp i heia når en kommer fra Orkanger"

Mmm, ja ?

Fra Orkanger er det så mangt, først Fjellkjøsveien, så Rokollstien, så Almlia, så Husdalsveien /

ja den må du prøve - kjør uti Husdalen og inni Langengdalen - gå oppå Rabbora, i ura under finner du jo blåveis -- nydelig fjellhei dette også!/

Etter å ha passert Ingdalen med en fin vei inn til heiene, passer så Tenneln, kommer vi altså til Lensvika. Selv foretrekker jeg å kjøre oppi Bømlihaugen og parkere ved revfarmen.

Jeg går brattstien opp forbi Sør Varen, da blir Vestre en skikkelig fjelltur på henimot 2 mil!

Disse kystheiene er noe jeg sysler med sånn på si.

Hjertet mitt brenner for Trollheimen, det å få trådstarter oppi Bjønnaråa og fiskevatnet der, skal bli artig :D

(Legger ved et bilde fra dagens tur, du ser sikkert hvor jeg har vært, uten skyer hadde bildet blitt for lett....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn!

Vi kan vel alle trygt overlate TS sine ønsker om turterreng og løyper i dine hender.

Og er du heldig så får du sikkert være med, eller det blir nok han som er så heldig å få være med deg vil jeg tro.

Du nevner blåveis. Fytti grisen for en blåveisåker jeg har oppdaga her nede på sørlandet. Du vet jo hvordan kvitveisen kan gjøre skogbunnen så kvit i mai at en kan tro at det har snødd, men når blåveisen (står like tett) da gir jeg meg over. Blir nesten som ei fiskehistorie dette.

Husker jeg det så skal jeg prøve å få sendt deg et bilde. Det er jo ikke lenge til faktisk nå. Det er ca 3 uker siden jeg så den første hestehoven eller leirfivelen som jeg har lært å kalle den. Den sto til og med i skyggen i ei lita sprekk mellom asfalt og betong.

Prater jeg mere om sørlandet nå så blir det vel jeg som må guide TS... Hehe

Per :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Er litt usikker på hva dere liker, men jeg vil anbefale Brungmarka. Har vært på mange turer der i vinter, og har også vært der på høsten. Området strekker seg fra Selbusjøen og sørover mot Samsjøen, Reinsfjellet og østover mot Selbu og Tydalen.

Området er ikke tilrettelagt på noen måte for friluftsliv. Dvs at det er hverken merkede skiløyper, stier osv. Ingen "turisthytter", og så og si ingen andre hytter heller. Masse fiskevann, et yrende dyreliv, og mange flotte og ikke minst koselige plasser og telte på. har faktisk planlagt å ta en telttur der i helga.

Utganspunktet for Brungmarka er ved Brøttem. Nærmere bestemt Trongsundet, helt i sør/øst-enden av Selbusjøen. Har ikke peiling på bussforbindelse hit, men det tar ganske nøyaktig 30min med bil fra Persaunet i Trondheim.

Du kjører mot Klæbu, men fortsetter videre gjennom Tanem, og videre forbi avkjøringen inn mot Vassfjellet skisenter. Følg så skilting mot Brøttem, og etter hvert er det skiltet "Brungmarka". Fra parkeringplassen er det flere valgmuligheter for å komme seg opp i området, og det kommer litt an på føre og ønske om hva man velger. har valgt flere ulike ruter, og den desidert raskste tar ca 30 min , med feller, og ca samme tid på sommeren. Det er en steinbratt liten skogsvei, som slynger seg oppover ca 150høydemeter på ca 1km i luftlinje. Veien går i siksakk oppover. Belønningen for denne stigningen er at tvert du kommer opp, får du skikkelig villmarksfølelse. Ingen hytter, flott natur, og masse dyreliv og spor. Masse vann, og fiksemuligheter.

Hvis du ønsker kan jeg scanne inn et kart med info , og maile deg.

Området er mer enn stort nok for turer over flere dager, og det beset er at det ikke er så mye folk der. På de 10-12 turene jeg har vært der i vinter, har jeg truffet 3 personer. Terrenget er veldig variert, og det anbefales at man er i rimelig god form, hvis man skal gå på ski der. det går litt opp og ned, men for det er verdt det. Det er også noen fine fjell der, Brungfjellet, Sandafjellet , Kråkfjellet, Alle mellom 700 til 817moh. Ikke de helt store toppene, men store nok for å gi en fantastisk utsikt om været er bra.

Som sagt kan jeg gi deg mere tips ang ruter, og turforslag hvis det kan være et alternativ. Den størset fordelen med dette området, er at man ikke trenger å bruke flere timer på buss, eller med bil for å komme dit, og dermed kan være i gang med turen mye raskere i løpet av for eks fredags etttermiddag.

Som sagt er området veldig "villt", i den forstand at det ikke tilrettelagt på noen måte for friluftsliv. Det er et flott område hhvis man vil ha en "villmarksopplevelse" i nærehten av Trondheim, og man får følelsen av å være mye lengere unna enn man egentlig er.

har masse info hvis dere vil ha mer.

Hei!

Fulgte rådet ditt og tok meg ein tur i Brungmarka denne helga! Turen kan verkeleg anbefalast! Fulgte den ruta du anbefalte i byrjinga til Storavatnet (vart ikkje lange turen nei, men var veldig fin for meg og mine ynskjer akkurat no), og fann meg ein teltplass der eg berre slappa av nesten heile laurdagen. Fantastisk avkobling for ein som er litt for lei av Trondheim by.

Elles vil eg nemne at eg fann eit kart over området her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte rådet ditt og tok meg ein tur i Brungmarka denne helga! Turen kan verkeleg anbefalast! Fulgte den ruta du anbefalte i byrjinga til Storavatnet (vart ikkje lange turen nei, men var veldig fin for meg og mine ynskjer akkurat no), og fann meg ein teltplass der eg berre slappa av nesten heile laurdagen. Fantastisk avkobling for ein som er litt for lei av Trondheim by.

Jeg og kona hadde vår første tur i Brungmarka selv for ikke så lenge siden. Tok litt tidlig fri fra jobben og sykla fra Trondheim til Brøttem (tok ca 2 timer). Etter å ha passert brua over Trongsundet gikk vi bratt oppover skogsveien. Tok med syklene oppover i håp om at det skulle gå an å sykle videre innover marka, men stien var ikke dugandes til dét. Neste gang skal vi fortsette innover marka på sykkel, men da holde oss til skogsveiene som slynger seg innover.

Vi satte opp teltet ved Turtjønna rett før Storavatnet, var vel fremme der klokka 21 ca. Med nyinnkjøpte fiskestanger var jeg rimelig spent på fiskelykken. Jeg har aldri fisket i ferskvann før og har jo hørt om folk som må på mange turer før de får sin første fangst. Etter én times fiske hadde jeg fire fine stekeørreter :) Tusle rundt Storavatnet dagen etterpå før vi dro hjem igjen. Vi skal tilbake :)

Og her er link til et panorama bilde av Brungmarka:

http://folk.ntnu.no/trondaun/Brungmarka%20annotated.jpg

Trond Erik

post-2953-13347455606_thumb.png

post-2953-133474556066_thumb.png

post-2953-133474556073_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.