Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til påsketur?


aurora76

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis fly er et alternativ, er jo saltfjellet og isfiske på søndre bjøllåvatn en fin tur! Fly til Bodø, og buss mot beiarn. Så ber du bussjåføren slippe deg av rett etter reinhornheia tunnel, så vandrer du sørover derfra. Hvis du ikke er togsky, hopper du på toget nordover og hopper av igjen på Lønsdal stasjon (i Saltdalen). Sistnevnte tar deg så nærme du kommer med bil/tog.

God tur, mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangervidda

Denne tråden tar for seg ein del turforslag på Hardangervidda:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11028&highlight=

Finse-Haukeliseter er ein grei tur med tanke på transport, tog til Finse og ekspresbuss tilbake frå Haukeliseter.

Jotunheimen

Det er litt kronglete å ta seg til Jotunheimen frå Stavanger med offenteleg transport.

Det raskaste er nok buss til Bergen og vidare buss frå Bergen til Tyinkrysset (og evt beltebil heilt inn til Eidsbugarden/Fondsbu). Eit alternativ er nattog til Oslo og DNT sin påskebuss til Gjendesheim. Den kan også vera grei som retur: http://www.dntoslo.no/article.php?fo_id=2687&ar_id=12761

Rutetider for beltebilen Tyin-Eidsbugarden: http://www.jvb.no/beltebiler/index.htm

Det er også mogleg å ta bussen frå Oslo til Beitostølen og evtentuelt beltebil til Bygdin, sjekk rutetider på www.jvb.no

Fondsbu - Gjendebu - Gjendesheim - Glitterheim - Spiterstulen - Leirvassbu - Skogadalsbøen - Fondsbu/Tyinkrysset er ein fin og lang runde (5-6-7 dagar), her er det mange variantar

Skarvheimen

Ta bussen til Tyinkrysset eller til Breistulen ved Rv52 over Hemsedalsfjellet. Du kan då gå sørover gjennom Skarvheimen:

(Tyinkrysset - Sulebu ) - Breistulen - Bjordalsbu - Lungdalshytta - Kongshelleren - Geiterygghytta - Finse. ca 3-4 dagar frå Tyinkrysset, 2-3 frå Breistulen. Absolutt ein fin tur det også.

Sulitjelma- Abisko/Riskgrensen

Ta flyet til Bodø, buss til Sulitjelma. Tilbake med tog frå Abisko, Riksgrensen eller ein annan stasjon. Buss frå Narvik til Evenes og fly derfrå.

Indre-Troms

Ta flyet til Evenes eller Bardufoss. Frå Evenes buss til Narvik og tog til riksgrensen. Derfrå er du inne i løypenettet i Indre Troms. Frå Bardufoss t.d. til Altevann og gå derfrå (usikker på om det går buss dit). I alle fall eit veldig fint område med få folk i påsken. Likte spesielt godt området rundt Vouma-Dividalen-Dærta-Rosta.

Elles har eg høyrt mykje bra om Saltfjellet, så spanande forslag Aalstad kom med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått en del "påske etter påske" skiturer, dvs. to-fem uker etter påske. Da vil jeg anbefale:

-Jiekkevarri i Tromsø.

-Ustaoset-Rjukan (kan gå utenfor kvistløypene).

-Innvikdalen til Snønipa 1827 moh!

-Hallingskarvet på langs.

-Josten på langs.

-Gaustatoppen 1883 moh.

-Vassdalseggi ved Haukeliseter.

Dette var da stort sett dagsturer eller todagersturer unntatt vidda. Har hørt at Finse-Tyinkrysset er fin hytte til hyttetur i påsken og Tafjordfjella er jo også supre til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har så smått begynt å tenke på årets første mai tur på ski. Jeg tar fri den 2. mai og har dermed 4 dager til disposisjon (torsdag t.o.m. søndag). Jeg har tidligere gått Finse - Krækkja, men kunne tenke meg noe annet til avveksling. Hyttene må være tilgjengelig for overnatting (evt. med nøkkel). Ca. 25 km er en passende dagsetappe.

Jeg så på kartet i går at krysning av Hardangervidda krever mer enn 4 dager i mitt tempo. Kanskje er Ragnars alternativ en god ide? Er dette en vakker rute og er den å anbefale rundt første mai? Hyttene er stort sett selvbetjente og tilgjengelige. Går bussen også i mai eller er det bare i påsken?

Skarvheimen

Ta bussen til Tyinkrysset eller til Breistulen ved Rv52 over Hemsedalsfjellet. Du kan då gå sørover gjennom Skarvheimen:

(Tyinkrysset - Sulebu ) - Breistulen - Bjordalsbu - Lungdalshytta - Kongshelleren - Geiterygghytta - Finse. ca 3-4 dagar frå Tyinkrysset, 2-3 frå Breistulen. Absolutt ein fin tur det også.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.