Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordfjord/Sunnmøre, snøforhold


inaktiv

Anbefalte innlegg

Annonse

Snødd litt i går og i dag i høyden ser jeg. Men har vært stor vindtransport av snø i helgen slik at jeg ikke ville ha valgt de drøyeste toppene av hensyn til skredfaren. Merket at den var markant i helgen når jeg var på ski.

På NGI sine sider kan en få en pekepinn da de melder skredfaren på strynefjellet, men det er nå et stykke unna og må tolkes deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært i Hornindal og Langedalen i vinter, men det burde vel være bra med snø der nå? Fjellene har lagt seg noe her i forhold til på Sunnmøre, så det er lettere å finne skredtrygge ruter. Klimaet er vel også noe kaldere der enn lenger ute ved kysten.

Skredtrygge(?) ruter til topper i området:

Hornindalsætra-Nausen-Tussa(1377)

Grendadalen-Sandfjellet(1177)

Grendadalen-Høgenibba-Gjugra(1296)

Tronstad-Lianibba(1500)http://distantpeak.com/cms/story/149/lianibba

Felles for alle disse toppene, kanskje med unntak av Sandfjellet, er at det er svært flott utsikt.

Husk at mars kan være en litt kjip måned for toppturer. Det danner seg lett skare hvis sola har steikt i siden, og det blir fort bløtt. Førefallet har ikke inntruffet ennå. Men det kan selvsagt også være kjempeforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av toppar i Hornindal og omegn kan eg tilføye:

Taraldset - Gullkoppen 1340moh (Fin nedkøyring i Gommerdalen)

Taraldset - Holskarhornet 1247moh (Her kan du gå vidare til Karifjellet, Sølvberget og Natakupa om det ikkje er rasfare)

Stryn Skisenter - Natakupa 1400moh (Herlig utsikt, kort og fin tur!) http://www.kyrkjebo.net/villbasen/index.php/topptur/38-nordfjord/45-natakupa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har jeg enn seilet min skute på grunn,

O, så var det dog deilig å fare!

Litt på siden dette, men; Kongesitat! Ibsen visste å få sagt/skrevet det :). Minner litt om den gangen jeg brakk leggen i slalombakken; det var noe dritt, men du verden for en deilig dag i bakken før det gikk galt :):)

Geita

"Han var for stærk! Dær stod kvinder bag ham..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lover jo godt dette :) Tror vind og sikt blir våre største problemer, men det kan jo hende vi er heldige. Tror dette er en fin tid å komme seg til støyls, har hatt lyst å gå fra faleide opp gamle postvegen til blåegga og kjøre ned i honndalen eller mot randabygd. Rake/Oppheim med nedkjøring over Lohøgesetra vurderes også. Ellers går vi sikkert for noen av forslagene her. Kommer turrapport uansett :)

Takk for alle tips, og kom gjerne med flere!

PS: Digger sitatet jeg og. Ikke ofte jeg leser prosa, men man kommer over noe godt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aj, sorry jeg ikke kom med noen tilbakemelding på turen..

første dag (torsdag) var vi på oppheim, ovenfor rake, og gikk over oppheimsetra og inn mot hoven. her var det for mye snø og den hadde ikke festet seg i det hele tatt, så vi bare kjørte ned igjen. Oppturen var ekstremt utmattende da snøen begynte å gli nedover med skien. Heller ikke kryssing hjalp på dette. Vi var også bare 2 pers, så det var litt få å bytte på for å gå først. OBS: Skogen på oppheim er ganske tett og stor selv om den ser beskjeden ut ovenfra. Anbefaler å følge sti ned igjen om de snur.

Fredag var vi igjen i god form, og fulgte skitrekktraseen inn i steindalen og dreide til venstre på hestehoven. Både pga særs mye vind og pga uinteressant skikjøring gadd vi ikke gå helt opp, men stoppet der det var i ferd med å slake ut. Nedkjøringen her var nydelig, men snøen var veldig dyp så farten ble høy og svingene små...

Skåla var helt uaktuellt, da ikke fonna hadde gått fra storskredfjellet ennå. Dessuten var det mye vindpåvirkning og nedbør siste 24 h, og temp. sank ikke. Man kan nesten si at det er litt kjedelig med så enormt mye snø... Nå blir det klatring i brasil et par uker i stedet, til alt her har roa seg litt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike tid, Stryn har fått 225cm snø siste 7 dager.. :roll:

http://www.skiinfo.no/

WARNING!

Snorkelføre :o

Hei, hei, du mener vel 125 cm siste 7 dager essem? :)

Eller er det jeg som blingser nå...

Begynner å bli mye snø i terrenget en del steder ser jeg. Minner om vintrene tidlig på 90-tallet dette, da vestlige fjelltrakter snødde ned. Og det er jo en stund til før vinteren melder pass i fjellet... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei, du mener vel 125 cm siste 7 dager essem? :wink:

Eller er det jeg som blingser nå...

Begynner å bli mye snø i terrenget en del steder ser jeg. Minner om vintrene tidlig på 90-tallet dette, da vestlige fjelltrakter snødde ned. Og det er jo en stund til før vinteren melder pass i fjellet... :roll:

Hehe... det har snødd mye ja, var vel nesten for godt til å være sant. De har endret det til 125cm (det sto 225cm), mer "forståelig" det. Sikkert noen som var vel ivrig i snømålingen :)

4,5m snø i terrenget lar seg høre ja. Noen som vet hva snørekordene i Stryn, Voss, Røldal er?

Falt 1m snø på Oppdal over natta også,

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=54897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.