Gå til innhold
  • Bli medlem

gamme/ allemannsretten


geiteryggen

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg en gamme slik at jeg kan ta med samboer og barna på "hyttetur". Allemannsretten sier at man kan ha telt på samme sted i to døgn og dette vil jeg selvfølgelig respektere, men siden gamme oppleves som en mer permanent bolig enn telt vil da grunneier dukke opp fra intet og gjøre opplevelsen mindre hyggelig og i verstefall krever at vi pakker sammen og drar et annet sted? Jeg tviler på om grunneiere vil gi tillatelse til å sette opp en gamme lengre enn allemannsretten tilsier.Fint om noen vil dele sine erfaringer med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hadde jeg ikke turt, hadde jeg vært deg!!!! Hvis alle grunneiere er som grunneierene her i nord østerdalen vil du få en masse bråk. Det er imidlertid mulig du kan gjøre en avtale meg ett grunneierlag og få satt opp en slik gamme ett eller annet sted. Hvis du f.eks sier att den skal stå åpen for alle (og ulåst) så er det mulig.....

Mange har jo forsøkt tilsvarende prosjekter: Skogsbrakker med hjul som de har flyttet rundt på sommerstid el campingvogner og latt de snø inne for vinteren - og således bruke dem som hytter. Det har aldri endt godt.

Selv hadde jeg en kano liggende litt for lenge ved ett fiskevann inne på ett grunneierlag...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva slags menneske grunneier er... Hvorfor spør du ikke vedkommende? Jeg vet med meg selv at jeg ville nok blitt svært irritert om noen slo opp et semi-permanent telt på min eiendom uten å spørre, mens derimot om de hadde spurt ville jeg bare vært glad for at jeg kunne hjelpe de med å kose seg i naturen, så fremt de rydder etter seg.

Å oppføre en permanent struktur er ulovlig med mindre alle materialer hentes på lovlig vis fra det området hvor den skal stå. Å bygge en gamme på gammelt vis er fullt lovlig så lenge den står ulåst og er tilgjengelig for alle. Problemet ditt kan kanskje bli at dersom gammen din (som strengt talt egentlig vel er en yurt?) blir for permanent, så kan du ikke nekte andre å ta seg til rette i den, eller at det at den består av materialer som ikke kommer fra området rundt, blir et argument for å rasere den.

Spør-grunneier... Det går sikkert greit da! Hvorfor skulle det være et problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe meg en gamme slik at jeg kan ta med samboer og barna på "hyttetur". Allemannsretten sier at man kan ha telt på samme sted i to døgn og dette vil jeg selvfølgelig respektere, men siden gamme oppleves som en mer permanent bolig enn telt vil da grunneier dukke opp fra intet og gjøre opplevelsen mindre hyggelig og i verstefall krever at vi pakker sammen og drar et annet sted? Jeg tviler på om grunneiere vil gi tillatelse til å sette opp en gamme lengre enn allemannsretten tilsier.Fint om noen vil dele sine erfaringer med meg.

Venor- gamme er et telt. Du kan trygt forholde deg til Venor-gamme på samme måte som telt og grunneier kan ikke si noe på det. Nå husker jeg ikke regelverket for allemannsretten , men trur du kan ha teltet på samme sted i 3 dager (Akkuratt det går raskt å sjekke). Enkelte steder f.eks Finnmark, er det ok i et par måneder. Dersom du vil ha gammen stående i mange måneder ville jeg nok tatt dette opp med grunneier, men det avhenger selvsagt av hvor i landet. I tettbygde strøk på østlandet er grunneierne mye mer "hissige!" på slikt enn i grisgrente strøk. Naturligvis, siden det er disse som også er mest rammet av de store mengde turister.

Det er med grunneiere som friluftsfolk flest. Noen er idioter, mens andre fornuftige og kjempe-greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsloven §9, tredje ledd: "Telting eller annet opphold er ikke tillatt i mer enn 2 døgn om gangen uten eierens eller brukerens samtykke. Samtykke til lengre opphold trengs likevel ikke på høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse, medmindre det må regnes med at oppholdet kan medføre nevneverdig skade eller ulempe."

M.a.o. telting i mer enn 2 døgn er lov bare du velger leirplass med omhu og oppfører deg fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.