Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko på glatt fjell.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Det er snart tid for å skifte sko.

Jeg har de siste årene brukt ALFA Walk King, Crispi, og Viking. Jeg er mest fornøyd med ALFA, og har kjøpt en del par de siste årene.

Viking har ikke tålt bruk, og Chrispi passer ikke min fot. Jeg har også forsøkt et italiensk par, men det var alt for glatt.

Det siste paret ALFA, henger vesentlig bedre enn de tidligere parene, og jeg mener de nye ALFA Walk King henger like bra på vått fjell som de gamle "Marka"/forsvaret sine sko.

Forbrukerrådet testet sko, men hadde ikke med et punkt om hviken sko som henger best. (Noe som etter min mening er viktig - passform er individuell.)

Har noen på forumet meninger eller erfaring - sammenlikning med hvilke sko som er best på glatt fjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har noen på forumet meninger eller erfaring - sammenlikning med hvilke sko som er best på glatt fjell?

Dei desidert beste fjellstøvlane eg har hatt med hensyn til glatt føre, var frå crispi og kjøpt i -89.

Etter nokre ulike støvlar som ikkje var så gode på glatt føre, kjøpte eg meg nye støvlar frå crispi ein gong rundt 2000. Men då var skuffelsen stor, nettop fordi eg hadde forventa at dei nye støvlane skulle vera gode på glatt før, og det var dei ikkje. Dei var noko av det glattaste eg har hatt på føttene når ein ser bort fra skøyter ol. No står disse støvlane og støver bort i eit skåp, neten ubrukt :lol:

Eg har jakta rein i lag med ein som brukte nokre støvlar, eg trur dei var av svensk opprinnelse, med utruler mjuk gummi. Han skrytte voldsomt av at desse hang på kva som helst glatt underlag. Eg har derimot aldri sett slike støvlar i nokon butikk, og eg kjem ikkje i hug kva merket heitte. Det er mogleg han hadde kjøpt støvlane sine i Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har jakta rein i lag med ein som brukte nokre støvlar, eg trur dei var av svensk opprinnelse, med utruler mjuk gummi. Han skrytte voldsomt av at desse hang på kva som helst glatt underlag. Eg har derimot aldri sett slike støvlar i nokon butikk, og eg kjem ikkje i hug kva merket heitte. Det er mogleg han hadde kjøpt støvlane sine i Sverige

Kunne disse skoene ha vært Jörnkängan? Disse selges i så fall av www.jjensen.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt generelle inntrykk har sålangt vært at fjell/jaktstøvler har godt grep mens de er nye, men at gripevnen avtar relativt raskt etterhvert som man bruker dem.

Er dette i tråd med andre sine erfaringer ?

For ordens skyld land jeg nevne at de jeg har erfaring med er Meindl, Alfa og Hagløfs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt generelle inntrykk har sålangt vært at fjell/jaktstøvler har godt grep mens de er nye, men at gripevnen avtar relativt raskt etterhvert som man bruker dem.

Er dette i tråd med andre sine erfaringer ?

For ordens skyld land jeg nevne at de jeg har erfaring med er Meindl, Alfa og Hagløfs..

Eigentleg ikkje. Dei crispi-skoa frå -89 har gått av med pensjon for nokre år sidan, men dei er ikkje heilt utslitt, så det hender at dei vert brukt. Dei ligg i bilen som beredskapsstøvlar store delar av året ;-)

Så til saken. Desse støvlane heng fortsatt betre på glatt føre enn alle andre fjellstøvlar eg har hatt, når dei har vore nye. Dette til tross for at mønsteret er så godt som bortslitt, og lagringsforholda ikkje har vore veldig gummi-vennlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Såler til glatt fjell eller is er rare greier!?

Vibram er dominerende såle fabrikant og finnes på mange ulike støvler.

Men Vibram er ikke Vibram, ihvertfall til glatt fjell eller is.

jeg har et par "store" fjellstøvler: klone av Meindl Perfekt med en super Vibram Sass Mayor såle med rød heledemping. - meget fancy! - og står godt på vådt fjell uansett de er noe slitt etterhvert.

jeg har et par lette Scarpa støvler med forholdsvis stiv Vibramsåle. De er glatte på vådt fjell og is og snø og....! Glatet i det hele tatt!

De dårligste spanske vinterstøvler jeg noengang hadde - stort sett uten fornuftig såle mønster- men merkelig nok med en bra gummiblanding - kunne jeg gå opp de bratteste lokale veiene med blank stålis i regn med vann oppå. Glattere underlag finnes visst ikke!!

Så et bestemt sålemerke fx. Vibram gir ikke nødvendigvis samme gummiblanding! "Negleprøve" i mine 2 støvler viser ikke heller noen markant forskjell!

Så dette er vel egentligen en vanskelig materie! Støvle fabrikante skifter også iblann såle-type!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Så dette er vel egentligen en vanskelig materie! Støvle fabrikante skifter også iblann såle-type!

Hilsen Elgen

Så det blir, som vanlig, å stole på egne erfaringer.

Takk for tilbakemeldingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg nye jaktstøvler av typen Alfa Bever Pro i januar. Siden jeg bor i trondheim har det blitt dårlig med muligheter til å teste dem på glatt fjell, men jeg har derimot hatt gode muligheter til å prøve dem på is, slaps og snø. De er veldig glatte på slikt føre, men jeg har en følelse av at også sålen blir litt mykere og mindre glatt etter en kort inngåingsperiode, om man kan bruke det uttrykket.

De forrige jaktstøvlene var fra Viking, men jeg husker ikke modellen. Vikingskoene var også veldig glatte i begynnelsen og ble dermed satt bort til fordel for forsvarets M77. Jeg antar at flere her inne har erfaringer med forsvaret standarsko. De er ikke spesielt varige og siden jeg er student så ble det billigste alternativet å hente frem igjen Vikingskoene når forsvarets sko hadde gjort sitt. Vikingskoene var fortsatt glatte, men det endret seg raskt. De siste to sesongene jeg brukte Vikingskoene var de veldig gode på glatt fjell. Så min erfaring er så langt at sålen også må gås inn.

Foreløpig er jeg fornøyd med mine nye alfasko. De er stabile og gode. Det skal bli kjekt å få testen dem ut skikkelig når våren kommer til trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.