Gå til innhold
  • Bli medlem

Brenne telys i teltet vinterstid


Rakkeren

Anbefalte innlegg

Annonse

Et menneske avgir ca 100w. Så hvis det husky sier stemmer, trenger du 25-30 telys for å få like mye effekt som en primus.. Ikke vet jeg hvor mye dette veier, men ut i fra ren tipping tror jeg det er lettere å ha med seg 30 telys enn brenner, flaske og fuel til 6 timer... Litt mindre praktisk å koke vann og lage mat på da :)

Tror jeg holder meg til primusen jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telys inne i telt er jo litt/meget rissikabelt.

I helgen overnattet jeg i utkanten av Stølsheimen, litt av et uvær.. ene bardunen røk. Den var surret skjevt rundt en snø-plugg og ble gnagd rett av. Da tok vinden tak i teltet (Exped Orion Extreme) og bøyde ene stanga ned slik at jeg fikk teltet over meg. Måtte kave meg ut av vinterposen (ikke gjort på en to tre) .. på med gamasjer, ut å knyte om bardunen og justere på pluggen. Tror ikke teltet hadde vert like helt nå om jeg hadde hatt et telys inne i teltet. Kan jo selfølgelig hende at vindtrykket hadde slukket lyset da teltet kom farende med vinden, men glad jeg slapp å finne ut av det. Poenget for meg er at jeg altid må være ekstremt varsom med primus/lys inne i teltet. Ulykker kan fort oppstå.

Kondens ungår jeg best ved å ikke dra for mye snø/vann inn i selve teltet, ta det med ro, ha sunn lufting, samt ikke ha for mye klær i soveposen. Ellers bruker jeg teltet som ly for vær og vind, prøver ikke nødvendigvis "å få opp varmen" inne i teltet (så sandt jeg ikke må). Bruker heller soveposen/riktig klær for å holde på varmen også inne.

--

tore jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med å brenne 5-6 telys i lokket til tallrikslåda'n min og legge det på liggeunderlaget mitt i teltet. Det står veldig stabilt da. Det som også går fint vinterstid er å stikke en eller flere lange stearinlys i snøen i forteltet.

Ellers er det veldig behagelig å fyre primus i teltet, kunne ikke tenkt meg å være på telttur vinterstid uten å kosefyre om kvelden og om mårran :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Selvsagt varmer telys lissom alle anndre lys! Al åpen ild er selvsagt også en risiko i telt.

Overvarme telys kan overtenne slik selve voksen brenner med MEGET høy flamme! Dette er farligt! i telt lissom primus som pulser eller spritbrenner, som også kan sende høy flamme ut!

Men ved aktsomhet går det bra lissom primusvarming i telt. En må ikke falle i søvn og en må ikke dytte sovepose eller tøy oppi flammene!

Noe mer kontroll har en hvis man bruker Trangia med fotplate av med denne utformingen til telysene. Underste skjermen settes over, slik det nesten blir en ovn.

Det er faktisk muligt å sette toppen på og og smelte snø. Men det tar da et par timer!! Og det stjeler all varmeeffekten!

Fotplaten er gjort av meget tynn plywood med hull til telys og slik vinnskjermen kan stå oppå til normal bruk, så Trangiaen ikke smelter seg ned i snøen.

Ikke mit patent, men hiemmesnekret likevel!

HIlsen Elgen

post-1067-133474518101_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,

æres den som æres bør! jeg har bare glemt hvem! Men det er da litt moro å snekre lure løsninger til turutrustningen!

Jeg glemte å skrive, at tynne plywood platen er limt sammen av 2 MEGET tynne plater med "telys" hul drillet i den ene! Diameteren er slik at plata passe rett inneni Trangia-pannen. Dette beskytter også teflon belegget mot slitasje fra Klypen og brenneeren mv. som ligger oppi!!

Samtiden er det alltså en meget nyttig fotplate ved bruk i snø!!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telys er i beste fall lyspkt i forteltet! Alle lyspkt avgir seff varme, men å dra med telys for annet enn nettopp lys og evt kos er i beste fall opptimistisk :D

Hverken åpen flamme eller primus har etter mitt syn noe å gjøre i innertelt, såfremt du ikke er veeeldig erfaren telter.

Jeg har brent opp ett telt, to soveposer og 2 liggeunderlag for ca 1000 teltdøgn siden. Etter det får kùn batterilys komme inn i innertelt jeg oppholder meg i.

I fortelt bør jo all fyring være trygt etter mitt syn, såfremt man er våken vel og merke :lol::?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Helt enig i, at all åpen ild i telt er en risiko!! Det går vel med et svidd fortelt, men er selve boligen ødelagt, kan det bli en dårlig situasjon!

Men primus lukket inne i Trangia er efter min oppfattelse mer sikker enn uten, da du kan stenge veldigt med pannen, hvis den leker "flammekaster".

Jeg tar Trangia med primus med til fjells nu med bunnplata, men også en del telys til "Trangiaovn". Da vil jeg være parat til å stenge med gryte eller lokket om noe skulle flamme opp.

Men varme gir det alltså.

Nu til Dovre!!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.