Gå til innhold
  • Bli medlem

telemark, nye ski/bindinger eller no?


vollen

Anbefalte innlegg

hei!

Begynte på telemark i fjor etter mange år på slalom. Dette er min 2 sesong, og er blitt helt frelst.. Men jeg lurer på om det er noe med skiene mine, bindingene eller skoene?

Jeg føler jeg ikke har helt kontrol på skiene mine.. De har lett for å ''vibrere'', og bakdelen av skiene har litt lett for å krysse hverandre, føler jeg ikke har helt kontroll på dem alltid.

Skiene mine er:

Fischer 7.6 FTI

Bindingene er 7tm med selvutløser.

Skoene min er: Garmont syner G

Så jeg vet ikke helt hva det kan være? Får ikke styrt dem som jeg vil på en måte, hvis noen skjønner;)

Noe jeg tenker på er når sportsbutikken skulle sette på bindingene for meg, så slet de med å finne målene hvor de skulle stå, så vet ikke om det kan være grunnen? at de bare har satt de på sånn de ville?

Hva synes dere ellers om utstyret? Passer bra sammen? (tenker på bindingene og støvlene)

Jeg har tenkt å kjøpe meg noen nye ski. Litt bredere som er bedre utenfor løypa og som er lette å svinge kjapt med, men alikevel være god og rask i løypa. Noen som har noen forslag?

Skriv ut det dere kan og tror det kan være, for selv kan jeg ikke mer enn å kjøre utstyre som fagfolkene sier er bra;) Er enda ny i geimet, men lærer stadig mer:)

BTW så er det ikke noe toppturer på meg, er kun i trekk jeg står nå. Så blir preppa bakker og offpist jeg kjører, ikke noe hopp osv;)

Ellers så er jeg 184, veier 87 kg hvis det hjelper på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo sjekke ut denne testen av allmountain ski:

http://www.ultrasport.no/ultrasport/tester/arkiv/test_allmo/

Eg kan anbefalla Dynastar Legend Mythic Rider, har kun hatt dei i 2 veke no, men dei har vore brukt kvar dag!

Ellers har eg prøvd Völkl Mantra, dei er også herlege å køyre på...

Skal du gå mykje toppturar anbefallar eg Hammerhead bindinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke ut denne testen av allmountain ski:

http://www.ultrasport.no/ultrasport/tester/arkiv/test_allmo/

Eg kan anbefalla Dynastar Legend Mythic Rider, har kun hatt dei i 2 veke no, men dei har vore brukt kvar dag!

Ellers har eg prøvd Völkl Mantra, dei er også herlege å køyre på...

Skal du gå mykje toppturar anbefallar eg Hammerhead bindinga!

men vet du noe om hva ''problemet'' mitt kan være? For det står jo egentlig ikke på utstyret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du likar høg fart, så bør du jo ha stive ski..

Kjenner lite til dine Fisher ski, så er vanskleg å seie kva det kan vere...

Kan rett å slett vere dårlege eigenskapar til skia?

Eller eventuelt dårleg teknikk?:)

de er temmelig stive, så kan eventuelt være det;)

teknikken vil eg nå sei e bra (H)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye kjennskap til 7tm, men disse er vel justerbare? har du prøvd forskjellig stivhet på fjæra? I dette tilfellet er det nok uansett bindingen det står på, ikke skia. Du kan jo sjekke forholdet ski/binding, om de står vinkelrett på, ikke for langt frem/bak osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye kjennskap til 7tm, men disse er vel justerbare? har du prøvd forskjellig stivhet på fjæra? I dette tilfellet er det nok uansett bindingen det står på, ikke skia. Du kan jo sjekke forholdet ski/binding, om de står vinkelrett på, ikke for langt frem/bak osv.

Takk for svar=)

Ja, så det var noe justerings muligheter bak på bindingen, så skal få prøvd ut å leke litt med det:)

Ellers så er ustyret generelt bra? Passer bra sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt ok. skal ikke være noe spes. grunn til at det ikke går bra sammen, men hvis skiene krysser seg bak er det nok teknikk du må

tenkte mest på. skal jeg si noe på utstyret ditt, så er kanskje ikke bindingene helt med på 4 spenners støvel (nå skriver du ikke hvem 7tm det er, men de fleste kan oppleves litt slappe , dette er uansett vane og treningsak)

Tenk på å ha nok vekt på bakskien slik att begge skiene er på skjær, de krysser seg ikke når du carver BEGGE.

Dessverre så den beste måten og trene på slike ting å finne seg ett sted det er så slakt att det ikke er moro, og øve øve øve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.