Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka i mai


intertim05

Anbefalte innlegg

Annonse

I begynnelsen av mai er det nok ikke usannsynlig at det fortsatt ligger is på de fleste vannene i Femundsmarka. Isen på Femunden pleier normalt å gå i begynnelsen av mai. Er litt usikker på hvordan isforholdene er der oppe nå, men det har jo skjedd at isen har gått tidligere. Har ikke fisket i åpent vann tidligere enn helt i begynnelsen av juni, og selv da har det ligget snøfonner i skyggepartier. Fisket har for min del ikke vært allverdens så tidlig på sesongen, men årlig taes det gjerne en og annen rugg rett etter isgang. Dersom du har mulighet, tror jeg det kan være lurt å utsette turen noen uker.

En mail til Femund fjellstue i Elgå sånn i begynnelsen av mai kan være et tips for å få infor om hvor langt is og snøsmelting er kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen av mai vil jeg tro det kan være knallforhold for isfiske i en del av de høyereliggende røyevanna på de trakter. Å bruke kano er det nok verre å få til! Vent til juni, eller finn et annet område hvis det ikke er mulig.

Kan nevne at jeg har fisket på isen her oppe på Hurdalsåsen første uka av mai. (Hurdal er ca 8 mil nord for Oslo. De aktuelle vanna på 4-500moh). Isen på Hurdalsjøen (ca 200moh) pleier å gå ca 1 mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene (bortsett fra i fjor) har jeg kjørt hundespann over femunden og i femundsmarka første helga i mai. Så kanoen kan du nok la ligge hjemme. Isen bruker å gå rundt 17.mai på selve femundsjøen. Det er en litt vanskelig tid å bevege seg i marka på. Blir det mildvær og bekkene begynner å gå opp kan det være vanskelig å ta seg ut derfra igjen. Har hendt at folk har blitt hentet ut i helikopter. Får man derimot kalde netter kan man ha fantastiske dager i mai.

For to år siden dro jeg innover på lørdag første helga i mai. Det var mildt og det begynte å regne. På roasten kjørte jeg i 20cm overvann. Femundsisen som var tørr og fin om morran, ble også til 20cm overvann på noen timer... Noen dager senere var det fine forhold igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.