Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med Primus 111


Erlend S

Anbefalte innlegg

Her om dagen fant jeg fram en Primus 111 som har ligget ubrukt i mange år. Da jeg prøvde å trekke ut pumpestanga for å sjekke pakningen var det noe motstand før hele stanga kom ut - uten pakningen. Det så ikke ut som om stanga hadde knekt, og det var ingen gjenger e.l. på den. Pakningen m.m. sitter altså fast i røret.

Hva gjør jeg nå? Kan jeg presse pakningen ned i selve beholderen slik at jeg får tak i den, eller går røret for langt ned?

Er det noen som har erfaringer med dette? Evt. har forslag til hvor jeg kan levere den for reparasjon?

Mvh Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen gjenger= pumpe for o-ringspakning.

Ikke press pakninga ned, da får du aldri primusen i orden.

Fyll pumpa med mengder med wd40 eller crc 556

Bruk en heklekrok e.l, og mye lus, slik at du ser.

fisk ut pakninga og metallbiten den er festa på.

Sikker på at det er primus og ikke optimus 111?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig rett, runegutt123. Det er en Optimus 111 og ikke Primus 111. Takk for hjelpa, nå er den klar til bruk bare jeg får tak i en ny o-ring.

Jeg prøvde meg først med ståltråd, men det vanskelig å få til skarp nok bøy på en tråd som var sterk nok til å tåle draget. Etter å ha gjennomsøkt konas sysaker måtte jeg i en husflidsbutikk for å få tak i passende heklekrok. De er nok ikke vant til at det kommer karer innom, for det var så veldig hyggelig service :).

Med det rette verktøyet greide jeg å få trukket ut metallbiten o-ringen satt på. Grunnen til den store mostanden var at O-ringen hadde blitt så stor at den hadde kommet i klem mellom nedre del av metallbiten og røret. Etterpå var det lett å få ut skiva som låser metallbiten.

Nå trenger jeg altså bare en ny o-ring før primusen er klar til bruk. Får jeg det i sportsforretninger, eller må jeg i jernvareforretning e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.