Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmarka, føreforhold


Hermann

Anbefalte innlegg

Heisann

Har nettopp kjøpt meg nye ski, og har derfor veldig lyst til å prøve dem i helgen. Er det noen som vet hvordan forholda er i nordmarka. Vet at jeg kan gå på skiforeningen sin hjemmeside. Men jeg synes ikke den er så veldig informative. :-)

Hilsen vestlending i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg tar meg en tur i Nordmarka og sjekker... bra vær i dag også :-)

For to dager siden var det bra forhold fra Skansebakken i Sørkedalen og innover. Også greit fra Sogsvann mot Ullevålseter. Har tenkt å forsøke fra Skar i Maridalen i dag.

Regner med at det går an å gå på ski men at det er litt slushy noen steder og sikkert is også. Men når man kommer et par kilometer innover er det merkbart bedre.

Skiforeningens sider er lite informative synes jeg. Man ønsker jo å få vite hvor det er mulig og gå, og hvordan forholdene er der. I stedet får man masse informasjon om når det sist ble oppkjørt løype. Dessuten legger de gjerne ut bilder av hvordan det så ut på kikutstua for tre-fire dager siden. Det hjelper jo ikke at det er skiføre ved Kikut hvis ikke sporene inn dit er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skikkelig kongleføre innerst i Maridalen. Forsåvidt mulig å gå, men de fleste liker ikke så mye kvist og dritt i sporet. Meg gjør det ikke så mye men jeg har riper i skia fra før..

Er usikker på hvor lenge det er trygt å gå over Øyungen. Isen på Maridalsvannet er i ferd med å smelte og da blir det vel vår lenger inn også om ikke så lenge.

De neste dagene er nok Skansebakken det beste utgangspunktet for skitur fra Oslosiden. Jeg er lei av at det ikke har vært ordentlig sammenhengende skiføre på flere år og drar på fjellet i stedet, trolig Blefjell eller Vikerfjell. Der er det sikkert snø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :D

Kom hjem i går etter ca en uke i marka sammen med svoger, vi har holdt oss nord i marka og der måtte vi

spa oss over 1,5 meter ned for å komme til bakken med bålet.

Det var varmegrader på dagen og noen få blå på natta, snøen var merkelig nok ikke våt.

Altså perfekte forhold nord i marka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om sørkedalen panda, var der på søndag og hadde en helt nydelig dag.

Snøforholda var som du beskrev så treffende, Kongleføre, med masse dritt i løypa, men alt i alt så ble den første vinterturen i Nordmarka super. :)

Faktisk så bra at jeg endelig greide å overtale min samboer til å dra på gapahuk tur i nordmarka i forbindelse med påsk. Noe som jeg forøvrig har jobbbet med en stund :lol:. Så lurte derfor på om det er noen som har noen gode tips til hvor vi bør dra, må forøvrig være i forbindelse med kollektiv trafikk da vi ikke har bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi var på lavvotur nord i Nordmarka i helgen, se rapporten https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11269.

Klister var det rette å ha under skiene (brukte feller for å dra opp pulk). Isete om morgenen og bløtere utover dagen. Løypene ble preparert hver dag og det var ikke problem med kongleføre. Det er igjen mye snø, men det må nok komme noe påfyll for at det skal være godt skiføre til påske.

Det er satt opp skibuss til Bislingen til midten av mars ellers stopper det tog på Stryken stasjon. Det er ikke så mange tog som stopper så jeg anbefaler å pugge togtidene for retur fra Stryken.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekket nettopp ut tog tider, virket på meg som det kun går tog til stryken i helgene og på mandager. Men det virket som det gikk buss hver dag. Så jeg tror vi satser på bussen.

Leste foresten turrapporten, og de fine bildene, virket som dere hadde en fin tur.

Takk førvrig for tipsene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er på lavvotur i Kikut og omegn kan det være like greit å gå ned i Maridalen og ta bussen derfra så man slipper å tilpasse seg de temmelig sparsommelige togstoppene på Stryken. Bussen i Maridalen (Skar) går hver halvtime sist jeg sjekket. Sjekk på forhånd at det er is på Øyungen. Alternativ rute er via Bjørnholt og ned til Hammern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.