Gå til innhold
  • Bli medlem

Min kjære dagbok


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Noen flere som skriver "rosa" dagbok?

Nuvel :-)

I min serie av den mer grundige, helt fra 2002, får jeg lett inntrykk av at ski/føre/vær/snøforhold var så mye bedre "før i tida" (02-05) ?

Først i de aller siste år har jeg fått til topptur til fots nyttår, og i dag, midt i vinterferien, raser regn og storm rundt allle hus. Det er første gang jeg noterer.

Flere som skriver dagbok?

Flere som opplever i så måte en urovekkende tendens, et stadig dårligere vær år for år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snømengdene i fjellet i år er større en på mange år, i alle fall i Sør-Norge vest for vannskillet og i midtre deler av landet. I nyhetene i går sto det at det var ventet enda 60-90 cm fra M&R og sørover vestlandet, før helga. Slikt blir det skiføre av.

Er vel og merke stor forskjell på fjell og lavland. I lavlandet er det snøfattig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo ikke jeg skrevet dagbok, men mitt inntrykk er at det med unntak av 2006 er store snømengder i fjellet og mildt og snøfattig (og jævlig for meg) i lavlandet. Regn og "regnstormer" vinterstid er det mest deprimerende klimaet kan by på. Men jeg tror i det minste at vinteren i Finnemarka varer en stund til, for det har vært ca 1 meter snø.

Skulle gjerne hatt dagbøker fra gamledager da det var vanlig med 25 minus, og 30 minus ikke var uvanlig selv på disse kanter. Nå snakkes det om ekstremkulde så fort det er 13 kuldegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne vinteren har så langt for mitt vedkommende vært et sammenhengende

studium av drittvær. For mye vind, for mye nedbør som snø og regn. Ingen stabile

høytrykksperioder siden før jul. men været skifter fra år til år. Øyvind skal ha rett

i det han skriver om "ekstreme lave temperaturer" Her i indre Agder sank temperaturen

tidligere gjerne ned til under 30 minus. (-42 i 1941) Etter 1989 har den skjeldent passert 20 minus

og etter år 2000 har 17-18 minus vært minimum.

Men gamle folk snakker om milde og snøfattige vintre på 20 og 30 tallet også,

så om framtida er det som vanlig vanskelig å spå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min serie av den mer grundige, helt fra 2002, får jeg lett inntrykk av at ski/føre/vær/snøforhold var så mye bedre "før i tida" (02-05) ?

Først i de aller siste år har jeg fått til topptur til fots nyttår, og i dag, midt i vinterferien, raser regn og storm rundt allle hus. Det er første gang jeg noterer.

Jeg har ikke notert noe, men husken er der fortsatt, delvis ihvertfall. :?

En liten titt i bilder fra tidligere vintere, gir meg inntrykk av at forholdene har variert. Noen år har det vært håpløst å treffe godværet, andre år har finværet kommet som bestilt hver gang. Jeg husker fortsatt godt vinteren 1995/1996. Da hadde vi fotturer i fjellet på Østlandet rundt nyttår, og påsken 1996 var det utrolig lite snø på Valdresflya (se vedlagte bilder). Ja, veien over Valdresflya var åpen den påsken (absolutt ikke vanlig det).

Noen år tidligere, de første årene på 90-tallet, var det motsatt. Enorme snømengder i fjellet, og en sommerferie (medio juli 1990) var det fremdeles brukbare brøytekanter over Valdresflya. Nesten som i påsken 1996 faktisk. :-)

Tidligere, da jeg bodde i Elverum i Hedmark, var det ikke uvanlig at det om vinteren var noen dager med 30-40 minus. Minusgrader på mellom 20-30 grader var det ofte mange av. Spesielt på slutten av 1970-tallet og fram til 1987 var det mange kalde dager. En nyttårsaften sto vi og fyrte raketter i minus 41 grader. Husker jeg ofte syklet til skolen og gradestokken lå på rundt 30 minus. Så, fra 1988 til 1998 (hvor jeg flyttet), var det heller sjelden at gradestokken krøp under minus 20.

Men gamle folk snakker om milde og snøfattige vintre på 20 og 30 tallet også, …

Ja, jeg leste et sted at det en vinter på 40- eller 50-tallet var isfritt på Gjende rundt påsketider, så milde vintere forekom tidligere også.

post-42-133474515492_thumb.jpg

post-42-133474515503_thumb.jpg

post-42-133474515513_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil ihvertfall om at været er svært varierende.

Korte mildværsperiode :wink: i fleng, og kun noen få dager ned mot -15.

Men heldigvis bor vi akkurat iår på rett sted i Norge - Lillehammer, hvis man er snøglad. Her har vi opplevd snørekord ift de 9 årene vi har bodd her.

Dette har resultert i nesten 50 turer på ski; dagsturer, kveldsturer med lykt og i måneskinn, med og uten barn + slalomturer, trugeturer, isklatring osv. Helt fantastisk! :D Men bare ett par mil sørover er det barmark i de lavere strøk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Ingen tvil ihvertfall om at været er svært varierende.

Korte mildværsperiode :P i fleng, og kun noen få dager ned mot -15.

Men heldigvis bor vi akkurat iår på rett sted i Norge - Lillehammer, hvis man er snøglad. Her har vi opplevd snørekord ift de 9 årene vi har bodd her.

Dette har resultert i nesten 50 turer på ski; dagsturer

50 dagsturer på ski i år??

Jeg sliter med bare 7, tilgjengjeld ble førdagens nesten 2 mil og 7 timer. Føret er bra nok det, bare denne serien av lavtrykk kunne slutta.

I de tre siste år har jeg vært på normalen 22 dagsturer så langt, i fjor kun 12, så statistisk er jeg langt inni en klimaforverring

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som ikke ser klimaendringene nå må være blind. Årets januar og februar må vel bli mellom 5 og 10 grader mildere enn normalt her på Østlandet. Det er nok med snø i marka, men hva hjelper det når gradestokken viser 5 pluss. Gikk fra Mylla i dag og det var deprimerende og vemodig. Her gikk vi før på denne tiden av vinteren med snødekt eventyrskog og 10 -15 kuldegrader. Nå var det sørpete og skitne løyper. Det er så sørgelig at mine barnebarn ikke får oppleve vintereventyret. Jeg har i det minste minnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som ikke ser klimaendringene nå må være blind. Årets januar og februar må vel bli mellom 5 og 10 grader mildere enn normalt her på Østlandet.

Det er ikke så lenge siden jeg leste at du var begeistret for snømengdene, at det minnet om de gode gamle snørike vinterne på 80-tallet. Og en såg på nyhetene at hjullasterne måtte spre snøhaugene som låg igjen ut på forsommeren for at snøen skulle smelte bort.

Den må være blind den som ikke ser at været kan variere mye fra år til år, årets tilstand blir neppe malen framover. Det vi ser i år er at lavtrykkene kommer inn veldig mye i samme bane, og gir mye mild luft i våre områder. Det er ikke mye kald luft de har presset sørover fra arktiske strøk denne vinteren. Ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lenge siden jeg leste at du var begeistret for snømengdene, at det minnet om de gode gamle snørike vinterne på 80-tallet. Og en såg på nyhetene at hjullasterne måtte spre snøhaugene som låg igjen ut på forsommeren for at snøen skulle smelte bort.

Den må være blind den som ikke ser at været kan variere mye fra år til år, årets tilstand blir neppe malen framover. Det vi ser i år er at lavtrykkene kommer inn veldig mye i samme bane, og gir mye mild luft i våre områder. Det er ikke mye kald luft de har presset sørover fra arktiske strøk denne vinteren. Ennå.

Selvfølgelig kan det dukke opp perioder som kan minne om gode gammeldagse vintre, men de vil bli stadig skjeldnere. Meteorologiske variable svinger om en flytende middelverdi. Dette er illustrert i figuren nedenfor. La oss si at kurven beskriver midlere vintertemperatur fra år til år. Den rette linjen angir en temperaturterskel som vintertemperaturen må ligge under for at det skal bli skikkelig vinter (verdiene på y-aksen er tilfeldige). I løpet av den tidsperioden kurven beskriver, har den midlere temperaturen øket med en viss verdi. Likevel ser vi at i slutten av denne perioden vil det likevel være muligheter for vintervær, men sannsynligheten blir stadig mindre.

At jeg har fortalt å ha opplevd vintervær kortere perioder i de senere år, er derfor ikke i uoverenstemmelse med det faktum som alle nå må innse: Den norske vinteren er i ferd med å forsvinne. Det er bare så uendelig trist.

post-66-133474515585_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg har fortalt å ha opplevd vintervær kortere perioder i de senere år, er derfor ikke i uoverenstemmelse med det faktum som alle nå må innse: Den norske vinteren er i ferd med å forsvinne. Det er bare så uendelig trist.

Jeg tror ikke man må innse noe som helst, det er mange grunner til det. Går man 80 år tilbake i tid var det samme møkkavinterne som vi har i dag. Mildvær, regn og sørpeføre. Så snudde det. Problemet er at folk i dag ikke har opplevd været slik det var før i mellomkrigstiden. De har der i mot opplevd de kalde periodene som var i ti-årene etter 2.verdenskrig.

De som var gamle i etterkrigstiden synes sikkert det var uvanlig kaldt, og hadde nok ment at dagens klima er mer slik de var vant med. Det er ikke vanskelig å se av historikken at klimaet de siste 100 årene har variert med omtrentlige sykluser på 35-40 år:

Kuldebunner rundt 1890-95 og 1970-1975.

Varmetopper rundt 1930-40 og 2000-?

Russiske klimaforskere har spådd en ny liten istid fram mot 2055, altså ca 80 år fra siste "kuldebunn", og får med seg mange andre i denne spådommen. Den bygger på at solen har større innflytelse på klimaet enn det IPCC og "konsensus" tror.

Den som venter får se, jeg er sikker på at vi kommer til å få igjen de samme vinterne som vi hadde for 20-50 år siden. Globalt har det ikke skjedd noen økning i temperaturen de siste 10 år, til tross for at ca 20% av alle menneskelige utslipp fra fossile kilder har kommet de siste 10 årene.

Jeg har ikke tro på disse "regresjonslinjene" over temperaturen som klimaforskerne trekker opp. Jeg tror ikke det er så enkelt, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagboka mi sier at det fortsatt er skiføre året rundt her til lands, og da klager ikke jeg :wink:

Siste ukas kraftige regnvær har riktignok ført til at jeg i går måtte bære skia et par hundre meter fra døra før jeg kunne sette de på.

Synes alle årstider året rundt er fascinerende jeg.

Det ville forresten vært ganske merkelig om været hadde vært helt likt hvert år, som enkelte av oss tydeligvis ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte essem ha rett i at vi kommer til å få de samme vintrene som for 20-50 år siden igjen etterhvert!

Har lest her og der at det kunne være mildt og årets første hestehov i januar på 20-30-tallet også. Men er jo selvsagt bekymra for klimaet...

Uavhengig av om det er naturlig eller ikke så håper jeg at vintrene kan skjerpe seg og bli "gode og gammeldagse", for de gir jo mange flere gleder da.

Men klart, som sørøstlending skal man passe på å ikke dra hele vinter-Norge under en kam og hevde at vinteren er snøfattig bare fordi det hersker elendighet i Oslos omegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 dagsturer på ski i år??

Jeg sliter med bare 7, tilgjengjeld ble førdagens nesten 2 mil og 7 timer. Føret er bra nok det, bare denne serien av lavtrykk kunne slutta.

I de tre siste år har jeg vært på normalen 22 dagsturer så langt, i fjor kun 12, så statistisk er jeg langt inni en klimaforverring

:wink:

Nei, ikke iår :-) , men fra vinter'n starta i November.

Men det er ikke mye, en bekjent i Skiklubben ligger foran skjema sitt på utgått distanse lik "Norge på langs", hvis snøen holder til påske :)

post-2204-133474515592_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare russiske forskere som drar frem slike data, også andre har hevdet, og vist til data som støtter dette.

Jeg er en av disse menneskene som ikke forstår at "den siste time er nær" og "nå må alle gjøre en siste innsats".

For øvrig har jeg gledet meg over mange snøfattige vintrer, og en sesong som nå er ca 1 måned lengre nå enn for 15 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essem nevner at det for 80 år siden var samme type vær som nå. For Østlandets del kan ikke dette stemme. Går en 30 år tilbake i tid da det var flotte vintre her, husker jeg at jeg leste i avisen at de som da var riktig gamle, kalte snømengdene i marka for bare rim i forhold til da de var unge. Den gang var det skikkelige vintre mente de.

Det essem nevner om lavtrykkene er jo riktig. For å få vintervær her på Østlandet må lavtrykkene gå langt syd, inn over Danmark og opp Østersjøen. Det har normalt gitt snøfall og mange kuldegrader. Det bemerkelsesverdige i år er at den korte perioden hvor lavtrykkene gikk slik og som førte til at vi fikk den snøen som nå ligger i høyere strøk, lå temperaturene rundt null og litt over. Det var med andre ord nær 10 grader for varmt. Dermed ble lavlandet snytt for snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essem nevner at det for 80 år siden var samme type vær som nå. For Østlandets del kan ikke dette stemme. Går en 30 år tilbake i tid da det var flotte vintre her, husker jeg at jeg leste i avisen at de som da var riktig gamle, kalte snømengdene i marka for bare rim i forhold til da de var unge. Den gang var det skikkelige vintre mente de.

De som var gamle i 70-åra var middelaldrende i 30-årene og født rundt 1900. Regionale forskjeller kan det også være. Mens dere ikke har hatt snø på østlandet, har vi hatt godt med snø i fjellet på nordvestlandet mer eller mindre siden slutten av august. Den har riktignok kommet og godt, men jeg har ikke opplevd at fottursesongen har blitt så sterkt amputert så tidlig før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteren i Nord-Norge ser ut til å bli den varmeste som noen gang er registrert. Det sier ikke lite, for temperaturmålingene nordpå går helt tilbake til 1866 enkelte steder. -En forsmak på den globale oppvarmingen, sier klimaforsker Ketil Isaksen ved Meteorologisk institutt.

Hehe... ja, og hvor mye CO2 var sluppet ut i 1929/30 vs i dag? :D

Nei, enkeltstående hendelser sier ikke noe om en trend. Eller?

Leser en hele artikkelen så ser en forklaringen ligger i omfattende lavtrykksvirksomhet. Hva som er årsaken til lavtrykkene kan en spekulere i, men det er jo interessant at atmosfæretrykket det siste året har vært lavere enn det klimaforskerne har "forutsatt" og lagt til grunn i sine klimamodeller.

:-)Om EISCAT-radaren på Svalbard

Og grunnen? Jeg blir IKKE overrasket om man kommer fram til solen :wink:

Flere lavtrykk og lavere trykk høres da ut som en sammenheng?

Dette minner meg om at etter ekstremværet Narve herjet nordpå, så ble det satt i sammenheng med global oppvarming. Det som er fakta er at det var kalde vindmasser som var årsak til værfenomenet.

:)Narve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker engang på Schrødingers katt på NRK, der det var et program som tok opp desse syklusene i klimaet. Der kom det fram internasjonale forskere som fokuserte på snøfoholdene i Sibir og Mongolia, som kunne forklare danninga lavtrykkene og hvilken retning de kom innover Europa. Dette er flere år siden, så jeg husker ikke helt nøyaktig hvordan typisk lavtrykkene ble styrt, men høytrykk dannes typisk der luft varmes opp av sol som treffer jorda (typisk i snøfattig området). Dette kan forklare endringer i typiske luftstrømninger over Europa, som endres i sykluser. Hovedsaklig kan en si at det dannes kraftige høytrykk på store snøbare landområder. Derfor har snøforhold i enorme områdene Sibir og Mongolia enorm betydning for været/klimaet i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essem nevner at det for 80 år siden var samme type vær som nå. For Østlandets del kan ikke dette stemme.

Vel, om det ikke stemmer for Østlandet, så ser det ut som om det kan stemme for Oslo.

oslotemp.jpg

kilde: Miljøstatus Norge 97

Selv om det er en gammel graf som ikke inkluderer den siste 10 års perioden viser den tydelig at det var en varm periode på 30-40 tallet og at du må rimelig langt tilbake i tid for å finne en kaldere periode enn den som var på 60-70 tallet.

Edit: Slenger med denne kurven for hele Norge også:

middeltemp_norge07_eng_405.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det en ikke skal glemme er at det er gjennomsnittstemperaturer, altså en normal kald vinter og en unormal varm sommer gir gjennomsnittlig høyere temperatur enn "normalen". Og omvendt. Så er det slik at mye kaldt vintervær betyr mindre skyer, generelt. Altså en god og kald vinter trenger ikke å bety at det er veldig mye snø. Mange scenarioer her også. Med store årlige variasjoner. Østlandet og sørlandet er et eksempler på stor variasjon de siste 2-3 årene. Nord-Norge et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.