Gå til innhold
  • Bli medlem

Sportsklatring i Kroatia


elisa

Anbefalte innlegg

Heisann

Vi er en gjeng som har tenkt å leie et hus i Kroatia i sommer, som er i nærheten av klatremuligheter og sjøen (badeliv og seiling).

Noen som har vært på klatreferie i Kroatia og som kan komme med gode råd og tips?

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes et klatresenter (utendørs) på Hvar som heter Cliffbase eller noe sånt. Tror det er en del sportsklatring og buldring over vann der. Ellers er det lengre ruter i nasjonalparken Paklenica.

Det er forøvrig flotte kalksteinsklipper ned langs hele kysten, men jeg vet ikke hvor mye av det som er utviklet.

Det var sykt varmt da jeg var der i fjor sommer og jeg orket aldri undersøke mulighetene nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke selv været der, men en kar, som jeg har klatret sammen med nogle år, har en gang været der sammen med en anden kar, som han klatrede sammen med tidligere. Jeg spurgte ham om info, og han har svaret følgende:

"I Kroatien ligger der et område der hedder Istrien, hvor der ligger en by der hedder Zadar. Ca. 20 km fra denne by er der en nationalpark der hedder Paklenica, hvor der findes ca. 400 ruter, både boltede og ruter man kan føre på egne sikringer. Ruterne er graderet fra 3 - 8, og har en længde fra 50 - 400 m.

Da det kan være svært at finde den rigtige vej ned, vil jeg anbefale at man husker at tage mad, masser af vand og en pandleygte med friske batterier, dels fordi der ikke er mulighed for at købe noget i selve parken, dels fordi jeg selv har stådet på toppen og havde glemt min pandelygte, hvilket var en mindre behagelig oplevelse, da vi var nød til at gå/klatre ned i mørke.

Ca. 5 km fra parken ligger der byen Starigrad, hvor jeg boede på hotel Rejna, hvor man kan bo og spise for en billige penge.

På hjemmesiden climbingclub.co.uk kan man finde en guide over ruterne i Paklenica parken."

Jeg håber dette svar kan være til hjælp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Vi er en gjeng som har tenkt å leie et hus i Kroatia i sommer, som er i nærheten av klatremuligheter og sjøen (badeliv og seiling).

Noen som har vært på klatreferie i Kroatia og som kan komme med gode råd og tips?

På forhånd takk for hjelpen!

alo'a,

jeg har vaert i Kroatia i sommer 2007, men har ikke hatt tid til klippeklatring denne gangen; prov aa skrive til disse folkene: http://www.penjanje.com/ ; hvis du trenger hjelp med spraaket, let me know :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.