Gå til innhold
  • Bli medlem

Erstatte Atomic Telemark


Storeulv

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer nye ski og lurer på om noen har anbefalinger. I dag har 21 år gamle Atomic Telemark som jeg har vært veldig fornøyd med.

Bruksområde er dagsturer med barnepulk og lengre overnattingsturer. Det er for det meste flatt her oppe og lite toppturer, men til gjengjeld som regel aldri oppkjørte løyper der jeg går. Av og til følger vi et scooterspor.

Når det gjelder bindinger har fått det inntrykkt at de 75mm jeg har er det greieste valget til min bruk, så jeg regner med å kunne beholde støvlene.

Høyde og vekt er 180 cm og vel 80 kg uten turutstyr, men det må vel kanskje påregnes noe økning på vekt etterhvert (humre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan forekomme slark i 75mm, men da er det enten slitt, eller så er det ikke stilt inn rett. Jeg har kjøreski med Cobra R8 og plastsko som det selvfølgelig ikke er noe slark i det hele tatt på, men også på noen år gamle Fischer 109 med RF Chili og Varg Morgedal oppfører den seg eksemplarisk. Sist helg kjørte jeg ned 500 høydemeter på turskiene med 15kg på ryggen her i Troms, og det ville ikke vært så fryktelig lett med BC-bindinger.

Finnmarksvidda er forresten ikke noe fylke :wink: Er fra øst-Finnmark og kan opplyse at i allefall der ville jeg nå definitivt valgt 75mm selv om det ikke er rare greiene som stikker opp over 500 meter. I innlandet i nærheten av Karasjon og Kautokeino kan det derimot kanskje være flatt nok, men så fort du nærmer deg kysten går det nok opp og ned er nok til at du helst vil ha stabiliteten som 75mm kan tilby. BC gir full uttelling når man f.eks skal gå der det virkelig er store områder som er flate. Grønland f.eks. Eller på vanlige søndagsturer der det er hardt føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder til i Porsanger og det er både det ene og andre her av flatt og kupert terreng. Har gått og surret rundt her oppe i nærmere 15 år nå og vil man ha det kupert så er det jammen nok av det.

BC funker jo bra i løypene, men der bruker jeg ikke fjellski heller - kun løpepinner :-)

Men nå var det anbefaling om ski jeg var ute etter, altså noe som funker bra med 75mm bindinger. Er som sagt veldig fornøyd med Atomic Telemark så hadde de vært til salgs enda (?) så hadde jeg sikkert kjøpt det uten å undersøke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.