Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat med masse energi


Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen gode tips til mat med høyt energiinnhold som kan tas med som supplement til hell-og-spis-mat på lengre turer?

Særlig aktuelt er vel bakst av forskjellig sort. Ja brownies har mye energi, men det er jo meningen at den skal vare noen timer... Hva med noen oppskrifter med nøtter, rosiner, fiber, havregryn, sukker, honning osv?

Det er utrolig godt å ha et par energibomber å stappe i seg mellom måltidene.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har ei oppskrift på havrebomber som du kan få. Overraskande gode, og med masse energi. Overlevde på desse på tur i Dividalen då det var så kaldt at eg ikkje prioriterte å få tak i mat som kravde at eg tok av meg vottane...

Her er den (stole frå Fjell og Vidde):

500g havregryn

500g smør

500g sukker

2 nevar tørka aprikos (fiken er sikkert også ok)

2 nevar rosinar

1/2 plate kokesjokolade

2 never mandlar

Hakk aprikosar, sjokolade og mandlar og bland med rosinar, sukker og havregryn. Smelt smøret, tilsett alt det tørre og bland godt. Hell blandinga over i ei langpanne - deigen skal vere 2-3 cm. Steik heile greia i omnen på 170 grader i 15-20 minutt. Du ser når det er klart. Ta ut, la kjøle seg og skjær i høvelege bitar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

denne passer ikke å ha med på tur men er konge etter og før harde trenings turer:

2 egg

1 banan

1 neve rosiner

krønsj alt sammen til ei god blanding i en bolle :wink:

høres kanskje ikke så godt ut men det er skikkelig godt spør du meg :P

du kan blande det med litt melk også for å få det mer flytende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig godt å ha et par energibomber å stappe i seg mellom måltidene.

Mvh Andreas

Jupp, og veldig viktig å tilføre kroppen energi hver time el annenhver time.

Drikker dere så mye underveis som dere bør, blir dere nødt til å pisse et sted mellom hver og annenhver time. Kanskje er ikke timingen slik at dere må det samtidig engang.

Benytt disse småpausene til å tilføre litt næring og drikke.

Prøv SF-9 Andreas. Tlf 56303500 (Compact).

I tillegg til drøssevis av kalorier og lav vekt, gir de også en metthetsfølelse som ikke skal undervurderes.

Dette er vel saker som man enten liker eller ikke liker, men dit du skal tror jeg du kommer til å like alt som kan puttes i kjeften og gi næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

1 dl solsikkeolje har ca 1000 kcal.. dvs at du kan tilsette dette til mer eller mindre hva som helst.. havregrøt for eks er min favoritt. smaker ikke forskjell heller --> frokost med 1500 kcal.

cashewnøtter eller nøtter generelt er THA SHIT!!! cashew har ca 500-600 kcal per 100g..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turer om vinteren fungerer fett reinkjøtt bra.

Du holder deg mett og kroppen har nesten ikke behov for noe annet, mao. morra, middag og kvelds.

Jeg kutter kjøttet opp i passe store stykker og koker det ca. 30-40 min., deretter blander jeg i en pose av min Toro suppe.

Steikje godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er vel også verdt å se på hvor kaloriene kommer fra. Er en del forskjell på hvor godt kroppen klarer å nyttiggjøre seg energien fra ulike næringskilder. Her er det vel også en del individuelle forskjeller. For mitt vedkommende funker det best med karbohydratrik kost. Supplert med proteiner til middag. Jeg vil helst en blanding mellom raske og mer langsomme karbohydrater. Søte havrekjeks/havrebomber er fine saker. Brunostbiter er også bra. Marsipan er fin høyoktankost. Varmt vann + frokostblanding er en fin lunsj. Gir væske også, noe som er viktig. I jobben har jeg ofte hatt med folk med ganske lite erfaring med flerdagersturer. Det typiske da er stort konsum av søte kjeks, sjokolade o.l. på dag to, i den tro at det hjelper opp bakken. Det som oftest er problemet er væskeunderskudd fra dagen før! Tar gjerne litt tid å lære dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ei oppskrift på havrebomber som du kan få. Overraskande gode, og med masse energi. Overlevde på desse på tur i Dividalen då det var så kaldt at eg ikkje prioriterte å få tak i mat som kravde at eg tok av meg vottane...

Her er den (stole frå Fjell og Vidde):

500g havregryn

500g smør

500g sukker

2 nevar tørka aprikos (fiken er sikkert også ok)

2 nevar rosinar

1/2 plate kokesjokolade

2 never mandlar

Hakk aprikosar, sjokolade og mandlar og bland med rosinar, sukker og havregryn. Smelt smøret, tilsett alt det tørre og bland godt. Hell blandinga over i ei langpanne - deigen skal vere 2-3 cm. Steik heile greia i omnen på 170 grader i 15-20 minutt. Du ser når det er klart. Ta ut, la kjøle seg og skjær i høvelege bitar.

Denne var veldig god! Brukte den på tur i hele forrige uke. Tok i litt mindre sukker, la til honning, byttet ut tørket aprikos med mango, og la til ett egg. Mindre gryn, men dekket opp grammene med müsli. Neste gang tar jeg sikkert i ett egg eller to til, pluss litt hvetemel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hei,

Lagde dette i kveld med en ny vri. Hadde ikke muligheten til å handle inn aprikoser o.l, så jeg brukte smør, havre, frokostblanding med frukt, sukker og saftkonsentrat (eple & pære smak).

Røra smakte akkurat som power-barene man før kjøpt i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Abonnerer på bladet Backpacker og i siste nummer sto det en oppskrift på Power Oatmeal (kraftig havregrøt):

1/2 cup rolled oats

3 tablespoons dried milk

2 tablepoons wheat germ

1/4 cup raisins

1/4 cup almonds (or pecans)

1 tablespoon sugar

pinch of salt

2 tablespoons almond butter

1 1/4 cups water

Fritt oversatt og cup avrundet til nærmeste 0,5dl:

1dl havregryn

3 ss tørrmelk

2 ss hvetekim

0,5 dl rosiner

0,5 dl mandler (eller pekannøtt, minner om valnøtt)

1 ss sukker

litt salt

2 ss mandelsmør

3dl vann

Bland alt det tørre (alt utenom mandelsmør) med vann, kok opp under omrøring og la det småkoke i 5 minutter. Skru av varmen og bland inn mandelsmør.

Har ikke sett mandelsmør eller pekannøtter i butikken men etter litt googling ser jeg at det er å få kjøpt i enkelte dagligvarebutikker og helsekostbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.