Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av 2-3-mannstelt prisklasse 3-4000,-


Zabel

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå til anskaffelse av et nytt telt, og søker derfor råd her. Som tema sier ønsker jeg et telt beregnet for 2-3 personer i prisklasse 3-4000,-. Egenskaper jeg ønsker teltet skal ha følger under (ikke prioritert rekkefølge).

- Vekt ikke viktig, men ønsker ikke noe "kjempetungt".

- Må kunne brukes i de tre årstidene uten snø, men også fint om det går an å bruke vinterstid, dog ikke på de ekstreme turene.

- Grei plass i fortelt (bagasje/matlaging ol.).

- Tåle vind, ikke nødvendigvis ekstremvær.

- God ventilasjon

- Enkelt å sette opp (det er vel de fleste telt av seriøse produsenter?).

- God holdbarhet (tåle litt lyng i bunnduken osv)

Vil dette være mulig å tilfredstille i denne prisklassen?

To duker? Én duk? Fordeler og ulemper?

Mulig å skille innertelt fra yttertelt? Fordeler og ulemper?

Tunnel eller kuppel? Fordeler og ulemper?

Har sett en del rundt på nettet og funnet aktuelle modeller, men da jeg ikke har mye kunnskaper om telt og det som eksisterer av bilder storst sett er teltet sett utenifra, er det vanskelig for meg å bedømme hva som er OK (i den grad man kan bedømme et telt ut i fra et bilde på nett). Spør derfor etter deres tips og erfaringer med ulike modeller her :lol: Jaggu ikke lett når man oppdager at det finnes flere teltprodusenter enn Helsport 8):)

http://www.oslosportslager.no/product/2668/7776/379937/Exped_Sirius_Extrem%2C_2-manns_telt.html Exped Sirius Extreme

http://www.oslosportslager.no/product/2668/7776/418965/Exped_Sirius%2C_2-manns_telt.html Exped Sirius

Disse har jeg funnet aktuelle, men tilfredstiller disse mine "krav"? Praktiske forskjeller på disse to? Kvalitet på stoffet?

Håper noen tar seg tid til å hjelpe. Vet det er mye kunnskap her inne.

På forhånd, takk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirius Extreme har samme teltduk som Orion Extreme. Den vet jeg av erfaring at tåler storm. Det er ikke dermed sagt at Sirius tåler det samme som Orion, siden konstruksjonene er forskjellig, men duken er i hvertfall sterk og har høy vannsøyle (ref testen til forbrukerportalen.no) Jeg har bare gode erfaringer med mitt Exped Orion, og kommer nok til å bruke det over Grønland om et par år.

Det får du hvis du slenger inn en tusing ekstra, eller hvis du har is i magen, siden oslo sportslager har de på tilbud til 3000 kr i ny og ne...

Men til ditt bruksområde tror jeg sirius passer bedre, men noter at jeg aldri har ligget i et. Jeg baserer antakelsen på mine erfaringer fra et annet telt fra samme produsent. Anbefaler deg å stikke innom butikken og prøve det, hvis du ikke bor så langt unna.

Lykke til. Jeg kan med god samvittighet anbefale Orion. Selv om det er en tusenlapp over budget.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et Fjellreven Akka telt på Oslo Sportslager i fjor høst. Har brukt det et par ganger i vinter og er veldig fornøyd. det går kjapt å sette opp og det har kjempegod plass, spesielt i ytterteltet. Det veier drøye tre kilo, hvilket ikke er så ille. Bra ventilasjon. Jeg bruekr et tremannstelt alene og har det som en konge der inne. To burde gå helt prima, mens tre nok blir for trangt. Eneste ulempe er at innerteltet er litt kort, men det er sjelden noe avgjlørende problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Fordelen med å kunne dele innertelt fra yttertelt er at man kan kutte ut innerteltet hvis man ikke trenger det på en tur. Da får man mer plass og mindre å bære på. At det drypper litt kondens er bare å akseptere. Det er ikke så kritisk som folk vil ha det til.

Ellers er muligheten til innertelt bra for å holde myggen ute (med kun en duk vil disse lettere komme inn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, kjøp online fra websider i USA! For det første, er gode telt ofte på salg, for det andre betaler du stortsett bare MVA (25%) og frakt (det finnes ikke import tariff på den slags utsstyr så vidt jeg hvet) , og sist men ikke minst er norske priser fra 175% til 300% høyere! Et annet alternativ er vel europeiske websider, men jeg er ikke så godt kjent med de (danske sider noen, eller tyske? eller www.pyrenees.com).

De jeg brukte:

www.backcountry.com og backcountry outlet

www.rei.com og rei outlet

www.ems.com

www.alpenglow.com

www.altrec.com

og selfølgelig mange, mange andre...

Største ulempe er at enkelte merker har en 'deal' med sine utsalgs-kanaler at de ikke frakter diverse merker til Europa (prisdiskriminering - Black Diamond og andre) - men jeg har funnet at det er alltid noen mindre operatører som blåser i det (særlig kanadiske). Enkelte websider nekter å frakte internasjonalt...og det er problemer med 'grå' selvskaper (slå opp på Consumer Reports e.l. for å sifte igjennom 'dodgy' selskaper'). Har du tid kan det være vært det. Eksempel: Teltet mitt (TNF mountain 25), på Sportsnett (NOK 5.495 før frakt) og backcountry.com USD 449 (2.411 NOK på dagens kurs via DNBNor - 5.3074). Garanti er ett annet problem...Jeg kjøpte mitt på salg til USD 350 (NOK 1879) - sannelig litt å spare !!! :? Frakt blir nok USD 30-50 men neppe 2.000 kroner!!

hope that helps...Cookie :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp, folkens! Etter litt søking rundt om på nett og hjelp her inne bestilte jeg i går et Andromeda Extreme (2999,-). Satser på en prøvetur neste helg, så skal legge ut rapport :wink: Et litt større fortelt gjorde utslaget for min del. Sto til slutt mellom det og Akka.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, kjøp online fra websider i USA! For det første, er gode telt ofte på salg, for det andre betaler du stortsett bare MVA (25%) og frakt (det finnes ikke import tariff på den slags utsstyr så vidt jeg hvet) , og sist men ikke minst er norske priser fra 175% til 300% høyere!

Når man snakker om å handle telt fra USA, sitter her og vurderer et Big Agnes Emerald Mountain SL3..

Veier kun 2.2 kg, og har greit med plass til og med for 3 pers.

http://www.backcountry.com/store/BAG0061/Big-Agnes-Emerald-Mountain-SL-3-Person-3-Season-Tent.html

Har fått veldig bra kritikk på flere amerikanske nettsteder.. Har noen her erfaring med dette merket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er mitt andromeda extreme i hus, men lurer på følgende:

duken på inngangssiden (langsiden) av teltet når ikke helt ned til bakken. det er en strammereim for hver teltstang der, men selv om de strammes går ikke duken helt ned. snakk om en glippe på ca 10 cm. nå skal det sies at teltet ikke ennå er slått helt opp. har bare satt i stenger og strukket det ut hjemme på kjøkkenet. uansett tror jeg ikke duken kommer lenger ned når man får satt i plugger osv.

skal det være slik? nå er riktig nok glippen på le-siden av teltet (inngangssiden). er denne glippen der for luftingen sin del?

håper dere skjønner problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener. Det er det samme på mitt orion. Hvis jeg har forstått det rett er det en liten glippe mellom teltduken og bakken på den siden hvor du putter teltstengene ned i "koppen". I felt trykker jeg bare disse koppene ned i bakken/snøen, så går teltduken ned til bakken. Keine problem!

I og med at det ikke er stormmatter, er det god lufting rundt teltet forøvrig, så jeg tror ikke dette er gjort mtp lufting. Heller at man skal ha litt å gå på når det kommer til stramming av duken over stengene (med reima)

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om å handle telt fra USA, sitter her og vurderer et Big Agnes Emerald Mountain SL3..

Veier kun 2.2 kg, og har greit med plass til og med for 3 pers.

http://www.backcountry.com/store/BAG0061/Big-Agnes-Emerald-Mountain-SL-3-Person-3-Season-Tent.html

Har fått veldig bra kritikk på flere amerikanske nettsteder.. Har noen her erfaring med dette merket?

Hei.

Jeg kjøpte dette teltet fra http://www.basegear.com/. Enda ikke fått prøvd det ut skikkelig, men det er utrolig enkelt å slå opp, lav vekt og virker solid.

Blir stor stas å teste det ut til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte dette teltet fra http://www.basegear.com/. Enda ikke fått prøvd det ut skikkelig, men det er utrolig enkelt å slå opp, lav vekt og virker solid.

Blir stor stas å teste det ut til våren.

Kult! Du får underrette oss om hvordan det er i bruk.

Forøvrig har Big Agnes kommet med et nytt telt nå nettopp, oppdaget det tidligere i dag: Big Agnes Copper Spur ( http://www.bigagnes.com/str_tents.php?bid=17 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.