Gå til innhold
  • Bli medlem

2 ukers tur i femundsmarka, august 2008.


huldra1975

Anbefalte innlegg

Skal på tur med kjæresten i femundsmarka i august. Turen blir på minst 2 uker, og vi skal i utgangspunktet gå og sove i telt. Ingen av oss har vært i dette området tidligere.

Mest sannsynlig blir dette bryllupsreisa vår, så det er flott hvis dette blir en minneverdig (i positiv forstand) opplevelse.

Er det noen som har flotte turtips? Vi vil gjerne oppleve det meste: fisking, bading, bålkos, flott natur, mangel på andre turgåere.... 8)

Vi er fjellvandt!

Huldra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Dette er et flott område. Jeg regner med at dere får litt færre mygg i august enn det som er vanlig i høysesongen. Ta allikevel med god beskyttelse mot mygg og andre stikkfluer.

Jeg har et par ganger teltet ved elva Røa og det er det desidert mest travle stedet i Femund. Mange fiskere og kanopadlere. Hvis du leter etter ro, anbefaler jeg deg å dra til hvilket som helst annet sted i Femund. Det finnes mange vann. Fiske i Røa eller heller ikke så god lenger. Jeg vil tippe det er mye bedre på steder med færre folk. Jeg antar at du vet at du kan bruke båten Femund II til transport?

Fiskekortet går sør eller nord for Røa. Det sørlige fiskekortet går helt ned til Engerdal.

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange muligheter i dette området. Røavassdraget er motorveien i området så hvis dere vil være alene er ikke det stedet. Samtidig er områdene rundt øvre Røa nydelige så litt tid ville jeg brukt her alikevel. Med 14 dager til disp har dere virkelig muligheten til å nyte området! Jeg vil tro at dere vil se lite folk i områdene nord for Røa. Rundt Styggsjøan og Revsjøan er det flott. Muggavassdraget også. Selv om dere har med telt kan det være hyggelig å stikke innom noen av de åpne koiene. Send meg en pm hvis dere vil ha mere info om disse!

Et forlag til tur kan være i starte på haugen eller Røosen og gå innover på sørsida av Røa. her er det mange fiskevann med ørret og røye. Samtidig kan det være en god del folk. Spesielt rundt Røvoltjønnan og i områdene rundt Krokethåen. Vil anbefale områdene rundt Kløfthåen og Storfisktjønnan. Her finner dere virkelig det karakteristsike landskapet med blokkmark, furuskog og vassdrag. Øverst i Røa er det bru. Herfra kan dere gå sørover mot Revsjøan og Styggsjøan. Over til Muggavassdraget og videre til Langen og Synnervika lengst nord i Femunden. Med 14 dager kan dere selvsagt ta flere avstikkere også. Rundt vonsjøene og kratltjønnan skal det være flott. Har ikke vært der selv. Grøtådalen er også verdt å få med.

Et tips til slutt: Gode sko! Mye stein i femundsmarka. Tunge sekker blir ekstra tunge i slikt terreng. Det kan være en god ide i ligge flere netter på samme sted og ta dagsturer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker på tur i Femundsmarka må jeg si jeg misunner dere litt. Skulle jeg gjort samme turen selv, ville jeg antageligvis gått omtrent følgende rute med utgangspunkt enten fra Synnervika eller Elgå:

Hopp av båtet (Fæmund II) på Haugen. Gått derfra via den såkalte Oasen til Krokethåen og funnet meg en leirplass på nord-øst siden. Neste etappe gått på nord-øst siden av Grøtåa til f.eks Rundhåen. Fortsatt videre østover til Vonsjøen til Larsholm, så nordover til Lille Vonsjøen. Nå skulle dere være så langt inn i marka at det blir litt lengre mellom hvert turfølge dere møter. Videre langs vestbredden til Lille Vonsjøen så langt at den bøyer av mot øst. På dette punket satt kursen mot Storfisktjønnan. Leirplasser kan være like greit å velge ut selv underveis. Videre fra Storfisktjønnan langs T-stien til denne krysser Røa ved lille Buddhåen. Herfra kan man velge om man vil krysse "steinhelvetet" å gå på kompass mot Styggsjøan, eller fortsette T-stien til Reva ved svenskegrensen. Selv hadde jeg kanskje tatt sjansen på steinvandringa mot Styggsjøan og gått langs alle vikene og oddene på sørsiden. Videre opp til Revsjøen via Styggsjøkoia. Her finnes også restene etter "Styggsjøenes turisthotell" som StorHans kalte koia si. Så fulgt Vestsiden av Revsjøen til den nordvestlige vika og gått i kanten av myrene opp til Volsjøan ved Gråvola. Deretter kommet meg inn på T-stien som leder til Muggsjølia, men tatt av i retning Nordvika ved vadestedet rett før nedre Muggsjøen. Om man følger stien eller går langs elvebredden til Mugga ned til Norvika kommer an på om dette blir en ren transportetappe eller om man fortsatt har tid for en overnatting eller to.

Fra Nordvika går det nærmest en slags kjerrevei over til Langen. På Langen kan man f.eks. ha sin siste natt i leid rom eller hytte før man trasker eller tar bussen til Synnervika. Tok dere utgangspunkt i Elgå tar dere båten fra Synnervika tilbake til Elgå.

Å forstå noe som helst av dette uten å ha kartblad 1719-1 Røa og blad 1819-IV Vonsjøen, blir kanskje håpløst. Denne turen skulle dekke det meste av vandring både i relativt folketomme og litt mer folkerike områder, mulighet for bålkos, fiske og alt som hører Femundsmarka til.

God tur. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag.

Har nettopp bestilt meg en bok om femundmarka via villmarksliv. Gleder meg til å få den :-)

Mens jeg venter får jeg trøste meg med alle Lars Monsen bøkene mine. Holder på med den om Børgefjell.

Er kanskje litt tidlig å glede seg til turen allerede nå, men klarer ikke å la være!!! Drar på meg sekken og turutstyret så fort jeg får sjangsen og trøster meg med nærmarka. Får i allefall testet bål og primusen!!

Noen som vet hvordan det er med matsopp i femundsmarka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.