Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt eller lavvu? (Femundsmarka i august)


huldra1975

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og samboeren skal på 2 ukers tur til Femundsmarka i august. Det skal være kosetur med overnatting ute og masse fisking. Det jeg lurte på var: Bør vi gå for et skikkelig telt, eller skal vi spandere på oss en av de nye lavvu-modellene? Kommer til å forflytte oss til fots, og det kan godt hende at vi blir flere dager på ett sted hvis det passer seg slik.

Noen meninger om dette?

Har aldri vært i Femundsmarka før. Noen forslag til rute (14 dager)? Vil helst ligge litt unna folk, da dette kanskje blir bryllupsreisa vår 8)

Vil gjerne ha alt.. Fisk, litt fjell, badevann, ved til bålet... Trenger ikke å være lett tilgjengelig rute, da begge er fjellvant.

Håper på svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært en uke i Femundsmarka i august. Jeg oppfattet ikke terrenget som direkte lettgått. Det var til tider tøft for anklene når vi gikk utenfor stiene, spesielt for meg som hadde lave fjellsko. Jeg ville gått for lett sekk. En lavvu veier nok en del mer enn et tremannstelt.

Ellers virker det som om terskelen for å dra med seg et lett telt generelt er lavere enn den for å dra med seg en lavvu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det slik at dere blir bare 2 i følget, eller i det minste 2 i boligen, og at innkjøp av nytt telt eller lavo står for døren?

De tradisjonelle fjellteltene (tunnel eller kuppel) har sjelden takhøyde som tillater en godt voksen person å sitte godt oppreist. Fordelen med disse er at de er langt mer vindstabile enn lavo`en og er en kilo eller tre lettere i vekt. Vektsammenlikningen kommer an på hvor stor lavo, men for 2 personer er det greit med en lavo for 4-6. Trekk fra 2 - 3 i antallet som produsenten angir for sin lavo.

Lavo har fordelen med ståhøyde ( om ikke annet i midten) og at man kan ha kosen med å fyre bål "innendørs". I de fleste lavo`er er innertelt ekstrautstyr med dertil hørende kondensproblemer i rått og kjølig vær, noe som ikke er usannsynlig å oppleve på en 14-dagerstur i Femundsmarka.

Om jeg får komme med et tips, ville jeg lagt tanken om fjelltelt og lavo på is, og vurdert et telt fra Holmeslet i stedet. Selv bærer jeg tidvis på en Riverside fra nevnte produsent på aleneturer. Dette er et telt med grei soveplass for 3. Det leveres komplett med innertelt og er 1,80, altså ståhøyde i innerteltet. Det har også den fordelen at ytterveggen på teltet er tilnærmet loddrett den første snaue meteren, og dermed mye bedre plassutnyttelse enn f.eks. lavo. Dere kan fint dele opp teltet i 4 deler slik at dere fordeler vekten mellom dere. Eksempelvis bærer en yttertelt og plugger og den andre innertelt og stenger. Tross sin store høyde, tåler dette teltet mye vind. Vektmessig er det nødvendigvis tyngre enn fjelltelt, men lettere enn lavo dersom dere skal ha innertelt og bunnduk i lavo`en. Vekten er verdt slitet når drittværet setter inn. Det er plass til klestørk og matlaging uten at du føler det blir trangt. Prisen er nok godt i overkant av hva du må gi for et godt fjelltelt, men mine egne erfaringer sier at det er verdt hver eneste krone.

Noen konkrete tips til rute på turen har jeg ikke, den blir til underveis, Men å holde seg unna Røavassdraget og Grøtåa rundt Krokethåen kan være lurt dersom man ønsker å være litt for seg selv.

God tur i marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo slenge inn en kommentar om teltet jeg bruker om dagen: Exped orion extrem. Det er et tomannstelt, og har masse plass for to personer. 1,3 meter under taket, og teltet er formet sånn at begge fint kan sitte samtidig. Til og med min kompis på 196 cm har langt igjen før han ødelegger luesveisen :( .

To fortelt, myggnetting, sterk duk, vindstabilt (har testet det i 20 m/s, og skal legge meg ut så fort bodøvinden blir enda sintere :? ). Lufting: knall, pga døråpning i hver ende. Jeg er kort sagt meget fornøyd med teltet mitt!

Uansett, lykke til med valget, både på telt og fremtidig kone :cry: !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at noen må tale lavvoens sak her :-) Var på en 11 dagers tur i Femundsmarka sommeren 2006, 2 mann og 2 vorstehre. Vi brukte da en 4-6 manns lavvo fra Helsport. Denne koster kr 1999,- hos XXL. Det var den perfekte boligen for en slik tur. I Femundsmarka er det også plenty med ved, og har du lavvo kan du fyre så mye du orker. Ståhøyde og innendørs bål høyner komforten mange hakk. Så for en slik tur var dette den perfelte bolig. Har senere prøvd den under mer luftige forhold, og den tåler atskillig. Vekta er ikke mer enn 1,5 kg mer enn et vanlig telt.

Hvis det derimot er slik at dere skal invistere i en nylonbolig som skal brukes til alle mulige slags turer året rundt både på høyfjellet og i skogen, så vil et telt være å foretrekke. Men med litt lur handling så har dere råd til begge deler......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at noen må tale lavvoens sak her :lol: Var på en 11 dagers tur i Femundsmarka sommeren 2006, 2 mann og 2 vorstehre. Vi brukte da en 4-6 manns lavvo fra Helsport. Denne koster kr 1999,- hos XXL. Det var den perfekte boligen for en slik tur. I Femundsmarka er det også plenty med ved, og har du lavvo kan du fyre så mye du orker. Ståhøyde og innendørs bål høyner komforten mange hakk. Så for en slik tur var dette den perfelte bolig. Har senere prøvd den under mer luftige forhold, og den tåler atskillig. Vekta er ikke mer enn 1,5 kg mer enn et vanlig telt.

Hvis det derimot er slik at dere skal invistere i en nylonbolig som skal brukes til alle mulige slags turer året rundt både på høyfjellet og i skogen, så vil et telt være å foretrekke. Men med litt lur handling så har dere råd til begge deler......

Var det bunnduk på lavvoen? Har nettopp gått til anskaffelse av en helsport varanger 4-6 med bunnduk, som jeg gleder meg til å prøve da jeg tidligere har brukt bare telt :) Bunnduken veier ca en kilo og det er jo vekt det og når det må bæres på ryggen... Har lagt merke til at det er mye mere maur og kryp i Femundsmarka enn jeg er vant til her hjemme på Nordmøre så da kan vel bunnduken være god å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det bunnduk på lavvoen? Har nettopp gått til anskaffelse av en helsport varanger 4-6 med bunnduk, som jeg gleder meg til å prøve da jeg tidligere har brukt bare telt :) Bunnduken veier ca en kilo og det er jo vekt det og når det må bæres på ryggen... Har lagt merke til at det er mye mere maur og kryp i Femundsmarka enn jeg er vant til her hjemme på Nordmøre så da kan vel bunnduken være god å ha?

Nei, kjører uten bunnduk. Har opplevd få maurproblemer i Femundsmarka. En gang var det for mye maur ved et sted hvor vi hadde lyst til å slå oss ned, men da var det bare å velge et annet sted. Er ellers modellen som heter Reinfjell som jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnduk til lavvo kan være lurt, da unngår du masse kondens inne i lavvoen. Jeg var på kanotur i Telemarkskanalen med lavvo, og det regnet, MASSE, inni lavvoen var det tørt og fint.

Når du tar opp bunnduken etter en natt og ser hvor våt den er under, forstår man at man sparer seg for MASSE fuktighet og kondens inne i lavvoen. Ville ikke reist på tur uten bunnduk. Selv ikke på sommeren med kun fint vær.

1 stemme på lavvo her, men det er tyngre en telt ja, men du hildrane du hvor god plass man har i forhold til telt.

Hilsen Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnduk til lavvo kan være lurt, da unngår du masse kondens inne i lavvoen. Jeg var på kanotur i Telemarkskanalen med lavvo, og det regnet, MASSE, inni lavvoen var det tørt og fint.

Når du tar opp bunnduken etter en natt og ser hvor våt den er under, forstår man at man sparer seg for MASSE fuktighet og kondens inne i lavvoen. Ville ikke reist på tur uten bunnduk. Selv ikke på sommeren med kun fint vær.

1 stemme på lavvo her, men det er tyngre en telt ja, men du hildrane du hvor god plass man har i forhold til telt.

Hilsen Håvard

Plassen i et telt sammenlignet med lavvo kommer jo an på typen telt. Et holmeslettelt har faktisk bedre plassutnyttelse enn en lavvo. Dette pga at nederste del av veggen er loddrett slik at man ikke dunker oppi teltduken når man nærmer seg ytterkantene.

Har ellers adskillige netter i lavvo og trives bra med det. har aldri brukt bunnduk, og har heller ikke savnet det. Aldri opplevd noe problem med kondens, trolig pga at røykhullet i taket og lufttilstrømming under duken gir såpass god lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har man jo selve flaggskipet fra Holmeslet også da,.. Modellen som heter Taiga. Takhøyde på 2,30 og den kan fint fyres med bål. Med Taiga`en begynner vekten riktignok å bli ganske så merkbar, men om man sammenlikner med f.eks. en Varanger lavo fra Helsport 8-10 og setter bunnduk og innertelt i den så er ikke forskjellen veldig stor.

Nå kommer er jo modellen Backwood fra Holmeslet tilbake igjen. Sies å være verdens største 2-mannstelt. Den har samme Takhøyde og konstruksjon som Riverside, men altså litt mindre gulvareal. Kommer vekten på Backwood ned på 5kg, selger jeg min Riverside tvert og kjøper Backwood.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.