Gå til innhold
  • Bli medlem

Frokost på vintertur?


Jakob

Anbefalte innlegg

Annonse

Tidligere gikk det i havregrøt eller risgrøt men nå har jeg gått over til egg og bacon eller middagsrester. Med et skikkelig fett og proteinholdig måltid på starten av dagen går jeg to timer lenger enn med grøt. Karbohydrater i en eller annen form trengs også, men ikke så mye. Litt rosiner eller annen tørka frukt duger. Et par knekkebrød med smør er også knall.

Har ikke prøvd dette på lengre turer men jeg regner med at det blir tørka kjøtt eller fisk for å spare vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å holde meg til frokostblanding, klarer aldri å spise nok grøt av gangen til å klare meg lenge nok. Da blander jeg musli med ekstra tørket frukt, kanskje også nøtter, har på tørrmelk og heller over varmt vann. Det varmer godt og er nok til å holde meg på beina i 3-4 timer, men andre trenger kanskje brød også ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å holde meg til frokostblanding, klarer aldri å spise nok grøt av gangen til å klare meg lenge nok.

Akkurat det samme her.

A propos fet frokost:

Det var forresten er program på TV i forrige uke der de bl.a. testet om folk med stor fysisk aktivitet fungerte bedre etter en fet frokost eller etter en karborik frokost. Resultatet var slående. Karbo-folket hadde betydelig mer energi. Aktivitetene var terrengsykling med bakker, sleping av trær osv.

Dette skulle si at egg og bacon fungerer fint, så lenge du kan holde pulsen relativt lav. Det er avhengig av oppakningen og terrenget om du får det til. Hvis du går høyt opp i puls på turen, er det bedre med karbo.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A propos fet frokost:

Det var forresten er program på TV i forrige uke der de bl.a. testet om folk med stor fysisk aktivitet fungerte bedre etter en fet frokost eller etter en karborik frokost. Resultatet var slående. Karbo-folket hadde betydelig mer energi. Aktivitetene var terrengsykling med bakker, sleping av trær osv.

Dette skulle si at egg og bacon fungerer fint, så lenge du kan holde pulsen relativt lav. Det er avhengig av oppakningen og terrenget om du får det til. Hvis du går høyt opp i puls på turen, er det bedre med karbo.

Vil kommentere litt...

Karbohydrater er kroppens drivstoff. Fett er kroppens "reservetank". Fett gir dobbelt så mye energi som karbohydrater, men det forbrennes ikke umiddelbart ved fysisk aktivitet. Fettforbrenningen i mengder verdt å nevne starter først i det de gjenverende karbohydratene reduseres til et visst nivå. For et gjennomsnittlig menneske vil det si etter først 45-75 minutter med moderat puls.

Ang. denne testen

Kun egg og bacon gir mye proteiner og fett. Proteiner er kroppens byggeklosser.

Egg og bacon kombinert med feks børd/grovt brød gir også endel karbohydrater.

Om det i testen du refererer til ble servert kun fettrik mat, blir det som om to biler skulle kappkjøre, en med full tank og en med bensin kun på reservetanken samt med ekstra reservedeler - så kan man tenke seg hvordan det ville gå etter en stund.

Å starte dagen med kun fettholdig inntak for så å gå rett på hard fysisk aktivitet vil for mange mennesker gi en kvalmende følese, på samme måte som å trene "på tom mage" eller med lavt blodsukker. Jeg vil ikke fraråde folk å spise egg og bacon (i rimelige mengder) til frokost, men jeg vil si at et par brødskiver eller noe annet bør høre med.

Linda, jeg vil ikke nødvendigvis si meg enig i at det er et spørsmål om lav eller høy puls. Karbohydrater trenger man uansett, men du har rett i at kroppen trenger ekstra tilførsel av enkle karbohydrater ved meget høy intensitet. Enkle karbohydrater (typisk druesukker) kalles ofte "raske" fordi de består av enkle koblinger som det er lett å "splitte" i kroppen. Komplekse karbohydrater (eks. de i grovt brød) kalles ofte "lange", da de har mange bindinger og tar lenger tid å løse opp til nytte for kroppen/gir energi over et lenger tidsrom. Vi bør være bevisst på de forskjellige typene karbohydrater, og skille mellom de i slike sammenhenger.

Yes, dette var bare noen tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil kommentere litt...

Karbohydrater er kroppens drivstoff. Fett er kroppens "reservetank". Fett gir dobbelt så mye energi som karbohydrater, men det forbrennes ikke umiddelbart ved fysisk aktivitet. Fettforbrenningen i mengder verdt å nevne starter først i det de gjenverende karbohydratene reduseres til et visst nivå. For et gjennomsnittlig menneske vil det si etter først 45-75 minutter med moderat puls.

Yes, dette var bare noen tanker.

Sitèrte deg litt stykkevis lagfører.

Forøvrig absolutt vettuge og oppklarende opplysninger.

Normalt behov i det daglige hverdagslivet er Grovt sett ca:

- 10 % protein

- 30 % fett

- 60 % karbohydr ( "raske/lange" har lagfører forklart på en fortreffelig måte)

Frem til midten av 90 tallet benyttet lengre ekspedisjoner (Polturer etc) mer el mindre denne energikoeff.

Etter mange magre exp.deltageres hjemkomst, kom man frem til at fettforbrenningen var langt høyere (langvarig konstant belastning på kroppen).

Ergo byttet man om på fett/karbohydr, dvs fett 60% og karbohydr 30%.

Dette medførte samtidig et langt høyere kalloriinntak jfr det lagfører nevner.

Vil tro at en 7-10 dagers tur midtvinters ligger midt imellom dette, uten å ha belegg for det?

Nå skal jo Jakob på en ukestur+ på Hardangervidda så vidt jeg forstår. Mao ikke no intensiv belastning på kroppen, men jevn slitasje mtp skigåing, kulde, vind etc. Såfremt været blir kaldt og kanskje litt vind, er jeg ganske trygg på at energitapet er like stort pga av kulde/vind som fremdrift/skigåingen i seg selv.

Mao spis det du mest føler for til frokost:

- Havregrøt med sukker/rosiner/kanskje litt dansk og fet pølse, evt syltetøy.

- eller vanlig frokostblanding...

Men dra nå for pokker ikke med deg mange snes egg opp dit da :D

God tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jo Jakob på en ukestur+ på Hardangervidda så vidt jeg forstår. Mao ikke no intensiv belastning på kroppen, men jevn slitasje mtp skigåing, kulde, vind etc. Såfremt været blir kaldt og kanskje litt vind, er jeg ganske trygg på at energitapet er like stort pga av kulde/vind som fremdrift/skigåingen i seg selv.

Mao spis det du mest føler for til frokost:

- Havregrøt med sukker/rosiner/kanskje litt dansk og fet pølse, evt syltetøy.

- eller vanlig frokostblanding...

Men dra nå for pokker ikke med deg mange snes egg opp dit da :D

God tur :D

Greit med pølse!

Kjøp en snabb hos den rullende spekematbua på torget, ypperlig å ha ved siden av grøten til frokost. Saltet binder alt vannet man drikker, det er greit i og med en svetter en del der oppe.

Også er det jo godt etter en søøøt frokost.

God tur ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A propos fet frokost:

Det var forresten er program på TV i forrige uke der de bl.a. testet om folk med stor fysisk aktivitet fungerte bedre etter en fet frokost eller etter en karborik frokost. Resultatet var slående. Karbo-folket hadde betydelig mer energi. Aktivitetene var terrengsykling med bakker, sleping av trær osv.

Linda

Det er flere undersøkelser som viser det motsatte også. Tror dette kommer til å bli mye diskutert i noen år framover.

En ting som bør understrekes ang. de/oss som holder seg til fettrik diett er at det tar litt tid for kroppen å omstille seg til å utnytte fettet. Hvis man altså vanligvis lever på karborik frokost og så blir med på en test som på dette programmet vil den fete frokosten slå negativt ut. (Ikke at jeg så det aktuelle TV programmet.) Er testen langvarig kan det fort bli anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej alle.

Når I er på vinterfjeldtur, hvad spiser I da til frokost?

Jeg savner lidt inspiration og ikke mindst variation til en forestående tur.

Mvh

Jakob

Hehe, mulig vi alle har svart deg feil Jakob??

Frokost på norsk er jo morgenmat(d)? på dansk, mens dansk frokost = lunsj / midt på dagen mat her i norge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt med en nøtteblanding og rosiner mens man går. Greit å hive inn et par never mens man tar en kort pause. Da kan man holde det gående ganske lenge uten å ta lange pauser.

Det er jaggu sant. Spiser frokost, så nøtteblanding og vann/kopp kaffi, til en real middag inntas ved leirplass.

Holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager dundermiks når jeg skal tidlig opp og ta skikkelig hardt i, f.eks på topptur. Blander Whey Tech proteinpulver, melkepulver, havregryn og fruktose. Har gjerne på bare litt smør og sukker i tillegg. Trenger ikke voldsomme porsjonen for å få plenty energi som skal holde en stund. Har bare kokt ihop smørja hjemme, men jeg ser ikke hvorfor det ikke skulle fungere godt om man blander alt i hop tørt hjemme og tar det med i en egnet boks på overnatting ute.

Ellers er jo havregryn en evig klassiker! Melkepulver og/eller proteinpulver er heller ikke så dumt å ha med attåt. Melkepulveret gir litt ekstra smak, næring og energi, og proteinpulveret gir både langvarig energi og økt kapasitet over tid. Nøtter, rosiner, sjokkis er jo også evige klassikere!

Men ofte går det også i middags/kveldsrestene fra dagen før! Kald, stekt fisk i størknet fett er heeeeerlig på brødskiva! Tro det eller ei, men det er ikke helgærnt oppi havregrøten heller...

Forresten noen som har prøvd å erstatte sukker med fruktose? Inneholder jo også duganes med energi, men har langt lavere glykemisk indeks og vil kanskje gi større muligheter for å cruise på et jevnt tempo over en lengre periode enn hva en kort sukkerboost vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mulig vi alle har svart deg feil Jakob??

Frokost på norsk er jo morgenmat(d)? på dansk, mens dansk frokost = lunsj / midt på dagen mat her i norge 8)

Nej, Håvard har helt ret! Frokost på dansk er jeres "lunsj"! Det er dette måltid, jeg synes hurtigt bliver lidt kedeligt som dagene går.

Mvh

Jakob

Jeg har dog da fået mange gode muligheder for morgenmad og lidt frokost :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager dundermiks når jeg skal tidlig opp og ta skikkelig hardt i, f.eks på topptur. Blander Whey Tech proteinpulver, melkepulver, havregryn og fruktose. Har gjerne på bare litt smør og sukker i tillegg. Trenger ikke voldsomme porsjonen for å få plenty energi som skal holde en stund. Har bare kokt ihop smørja hjemme, men jeg ser ikke hvorfor det ikke skulle fungere godt om man blander alt i hop tørt hjemme og tar det med i en egnet boks på overnatting ute.

Ellers er jo havregryn en evig klassiker! Melkepulver og/eller proteinpulver er heller ikke så dumt å ha med attåt. Melkepulveret gir litt ekstra smak, næring og energi, og proteinpulveret gir både langvarig energi og økt kapasitet over tid. Nøtter, rosiner, sjokkis er jo også evige klassikere!

Men ofte går det også i middags/kveldsrestene fra dagen før! Kald, stekt fisk i størknet fett er heeeeerlig på brødskiva! Tro det eller ei, men det er ikke helgærnt oppi havregrøten heller...

Forresten noen som har prøvd å erstatte sukker med fruktose? Inneholder jo også duganes med energi, men har langt lavere glykemisk indeks og vil kanskje gi større muligheter for å cruise på et jevnt tempo over en lengre periode enn hva en kort sukkerboost vil?

Heisann Bugge.

Har forsøkt akkurat det du skriver om her med proteinpulver og havregryn. Det var reneste brekkmiddelet :D

Dro på flerdagerstur til Rondane og det var eneste frokost. Greide heldigvis å få silt vekk melke- og proteinpulver, men jeg hadde tårer i øynene når jeg åt. I teorien er det kjempefin miks, men det funka ikke for meg. Om noen vil prøve det, så smak i alle fall på det før dere drar hjemmefra 8)

Jeg åt det kaldt, bare så det er sagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe :D Joda... Du har forsåvidt rett i at det kan smake juling! Jeg prøvde det første gangen med sjokoladesmak, og needless to say, det var ikke helt lett å få ned. Banansmak funker rimelig ok for de som bruker banan i havregrøten ellers, men nå bruker jeg pulver uten smak, og fruktose eller rosiner til det begynner å smake tålelig igjen. Man trenger jo litt raskere energi også vøtt 8)

Prøvde skogsbærsmaken til Proteinfabrikken en gang, og det smakte virkelig... intenst! Men jeg hadde oppi ei skje med bringebærsyltetøy og vips greide jeg å lure hodet mitt til å tro at den litt snåle bismaken var he-elt vanlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må da for svingende spise mat som smaker godt på tur! Maten må være lett, smake godt og gi mye energi. For en ukestur trenger man etter min mening ikke å spise "ekspedisjonskost". Til frokost (morgenmad) synes jeg det er fint å variere mellom havregrøt med tørket frukt (synes det er godt med tørkede tranebær på), frokostblanding fra drytech og brød (grovt rugbrød/pompernikkel/polarbrød ol. med pålegg. Fint å spise det tyngste først (brød, egg, bacon, pålegg). Til lunch (frokost) er drytech fint. Evt brød med pålegg, i tillegg til sjokolade, tørket frukt etc. Potetmos er også fin lunch med litt tørkede grønnsaker, smør og spekepølse/ salami/fenalår ol. i (ha i de tørkede grønnsakene når du koker opp vannet til potetmosen). Både til lunch og middag er pasta og couscous bra. Kort koketid og mye karbo. Det er fint å tørke grønnsaker (og evt. kjøtt) selv å stæsje maten med (forvell i 1 min. og tørk i stekeovnene). Drytech er også bra til middag. Gjerne med potetmos til. Lett vekt, bra med karbo og god smak. Har alltid med ei lita pepperkvern for å sette litt ekstra piff på smaken. En hvitløk og litt tørkede krydderurter veier heller ikke stort, og setter en spiss på smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten må smake godt ja.

Synes alt mellom morgenmat og kvelds er noe herk og stress på vinterturer.

Så jeg kjører rett og slett nøtteblanding med vann og kaffi, som nevnt tidligere.

I tillegg har jeg med fiberrik/knekkis og sardiner i olje/makrell. De boksene veier ikke stort.

Ellers spiste jeg potetmos og peppermakrell en tur i julen. Det smakte fortreffelig, og du verden så mett man ble. Makrellboksen kan man legge over primusen i et minutt eller to så får man litt lunk på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mye fokus på vekt her, trivsel og energi er viktig i vinterfjellet .Og med pulk, som er ideelt på Hardangervidda så er det bare å fyllet opp. Ei uke i fjellet kan neppe kalles en ekspedisjon og litt ekstra vekt styrker kondisen i løpet av uka. 8)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er bare meg, men jeg synes vekt og trivsel henger ganske tett sammen..

Og det er forskjell på 15, 20 og 25 kgs pulk.. men bevares, kosen skal man ikke kimse av!

Mange av diskusjonene her inne foreslår jo ekspedisjonsutrustning og -mat til enhver tur. Blir litt hysterisk kanskje.

Dessuten er vel danskene mye flinkere med god mat enn nordmenn, så det er vel egentlig vi som burde spørre trådstarter om tips :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.