Gå til innhold
  • Bli medlem

Gnagsår


Andreas

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Så lenge du tar deg god tid når du setter på Compeed - plasteret, er det vel ingen ting som er bedre.

Når det gjelder preventive metoder, kan jeg bare gi deg to tips som alltid funker for meg:

1: Ha alltid sko med riktig passform, både i lengde og ikke minst bredde, samt at du må ta deg tid til å "gå inn" nye sko før du legger ut på tur.

2: Jeg bruker alltid ull nærmest huden, uansett årstid.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd mot gnagsår er tydelig individuelt.

Gode og helst godt inngåtte sko er viktigst.

Selv bruker jeg tynne nylonsokker innerst og ull utenpå (unngå sømmer på kritiske steder). Jeg bruker også salicyltalg preventivt der jeg erfaringsmessig vet at det lett blir gnagsår. Vanlig Vaselin hjelper også.

Compeed funker ikke for meg, - selv om jeg avfetter huden før jeg legger den på, så løsner den lett ved mye svetting. Jeg vet at mange har gode erfaringer med sportstape. Både Compeed og sportstape krever fettfri hud for at de skal sitte godt. :D

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er best at ha dobble sokker men den innerste bør ikke vara av nylon då det er "hardt" mot huden og river og skaper gnagesår. tynn ull + tykk ull er best. Lurt at ta på compeed eller liknande før du får vondt. Når du fått vondt har du allerede en blåse.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er av de lykkelige som sjelden får gnagsår. Men merker du den minste tendens til skognag, av med skoa, på med sportstape.

Har selv best erfaring med ullsokker innerst - veldig glad i Ullvang. Kunstfiber er det som har gitt meg mest gnagsår. Men jeg har en usedvanlig voldsom fotsvette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som passer foten er veldig individuellt, ull eller nylon innerst, sportstape eller ikke, er evig et diskusjonstema. Du må tusle, traske og vandre, og forsøke deg frem selv, desverre. Skostr og passform er essensiellt, selvfølgelig, men noenganger så virker det som foten absolutt vil løse seg opp for enhver pris. Her er hva jeg har funnet ut funker suverent:

Preventivt:

* Før lange turer, stell godt med føttene. Klipp negler og fil bort hard hud. Gjør det en uke i forveien, så den tynne hyden får tid til å sette seg.

*Ull innerst og ull ytterst - hele året. (Nylonstrømper og annet ble bare tull.) Men skaff noen uten sømmer over tærne. Eller vreng sokkene.

*Litt luft på tottelottene skader ikke. Våt hud er usedvanlig lite motstandsdyktig mot blemmer. Bytt innersokker når sjangsen byr seg.

Når skaden har skjedd:

* Sportstape og compeed funker ikke over lang tid, Compeed blir ofte for tykt og ingenting sitter. Noenganger er jeg i situsjoner som gjør daglig stell av fot og plaster umulig, dessuten er det kjekt kunne og "glemme" føttene istedenfor å dille med vonde sår her og der på turen, det ødelegger mye for meg. Kjøp "Tensoplast" og "Duoderm" på apoteket. Tensoplast kan best beskrives som elastisk støttebandasje med sinnsykt seigt lim. Finnes i ca 5 og 10 cm bredde. Duoderm, "falsk" hud, kjøper du i en plate på ca 10*5 cm, og klipper til. (Må ofte spørres spesiellt om/spesialbestilles)

Jeg bruker D. på huden, med Tensoplast over. Kombinasjonen kan godt sitte på i 3-4 dager på krevende turer! Limet på Tensoplasten suger seg gjennom tapen, og setter seg fast til sokken, som gjør at vannblemme, Duoderm, Tensoplast og sokk sitter som støpt. Ingen gnisninger, ingen større/flere sår/blemmer, og "null" smerte! Kombinasjonen overlever også bading, dusjing og mine svette føtter. :)

Duoderm løser seg gradvis opp under bruk, og forvandles til en type sur guffe som forhindrer bakterier å vokse opp i gnagsår.

Bare preventivt - bruk kun Tensoplast rett på huden. Men det kan være litt køddent å få av om det kommer en liten vannblemme under... :)

* Ta med en sprøyte og en tynn/en tykk kanyle. Hvis vannblemme på "utsiden", tømmer jeg denne men en tykk kanyle. Lag hullet der blemmen trykkes ned mot, slik at den blir melket for ny væske v. gange. Bruk tykk kanyle for å unngå at hullet går igjen med en gang. V. blemme "under" huden, feks mellom tykk hud og kjøttet, bruk den tynne knylen til å tømme blemma. Å rote rundt inni hælen med en tykk sprøyte gjør bare vondt. Og til de som forteller meg at jeg ikke skal tømme blemma - så avhengiger det av hvor langt jeg må gå før turen er ferdig... Hittil har regelmessig tømming det vært den desidert beste løsningen for meg! :D

Ved kjempegnagsår er det ikke dumt å ha med en tube Bacimycin for desifisering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar så langt...

Men går det an å angripe saken fra en annen vinkel..? Jeg tenker på skoene. Sliter for tiden med nye fjellsko, og etter ca. 12 timers aktiv bruk får jeg forsatt gnagsår på hælene etter 1-2 timer på tur. Sitter her med sår på begge hælene i dag, etter en tur over Vidden.

Går det an å få skoene tilpasset? Har hørt om noe som kalles "blokking". Skinnet mykgjøres, før det formes/tilpasses. Noen som har erfaringer med dette? Utføres av skomaker?

Problemet mitt er at hælene presses mot "bakveggen" i skoene, med stygge gnagsår som resultat. Mulig at jeg var litt for rask med skovalget, men tror det blir bedre om jeg får utvidet skoene litt i bakkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg Torgeir, sist jeg kjøpte meg fjellsko, smørte jeg dem inn med et tykt lag med vasselin, lot de stå med dette en uke, før jeg tok det av igjen. Skinnet var fantastiskt mykt og fleksibelt. Fungerte suverent!!!

"Blokking" av sko, gjøres dersom skoene er for små. Har gjort det noen ganger med klatresko, men aldri med fjellsko.

Tommy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter for tiden med nye fjellsko, og etter ca. 12 timers aktiv bruk får jeg forsatt gnagsår på hælene etter 1-2 timer på tur. Sitter her med sår på begge hælene i dag, etter en tur over Vidden.

quote]

Skistøvlene mine er brukt noe mer enn 12 timer og jaktstøvlene mine er brukt MYE mer og ingen av de er inngått. Mao tar det tid, jaktstøvlene begynner å bli bra...

(skistøvlene er i ferd med å rykke ut av vinduet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKO

Gjør i alle fall ikke denne tabben: Siste fjellskopar satt som hansker på beina i butikken og de første turene. Etter hvert ble de mer og mer slamsete og slarkete og er nå ikke noe særlig i ulendt terreng.

Fjellsko SKAL være litt stive de første turene og kanskje gi noen gnagsår. Problemet er selvsagt hvor mye ubehag som er passe til å begynne med. Fabrikantene har litt forskjellige lester , så finner du et merke du er fornøyd med så fortsett med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vil bare gjøre oppmerksom på noe jeg har opplevd et par ganger, nemlig at innleggssålen som følger med skoen kan ha en tendens til å skli opp bak på hælen og blir krøllete og ekkel og kan lage gnagsår. Går en lenge med sålen slik blir det trøbbel. Derfor limer jeg ofte innleggsålen fast i skoen før tur.. Har skaden allerede skjedd, hjelper det ofte å bare ta ut hele sålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror snart jeg har brukt ei god årslønn på sportstape, med du verden det er verdt det. Taper alltid beina før jeg drar på tur, mens de er tørre. Dette holder fint 2-3 dager for min del.

Ellers er jeg svært nøye med hvilke sko jeg kjøper. Jeg har asymetriske bein, dvs at stortåa er lengst. Derfor er jeg nødt til å ha asymetriske sko, dvs skotuppen er lengst forran stortåa. Dette fører også til svært god stabilitet for resten av foten.

Godt poeng, dette med skosåler Espen. Jeg for min del fikk tilpasset sålene etter fotsålen min (oppvarmet og avstøpt). Ypperlig!!! Fotsålen glir ikke èn mm i nedstigningene. Disse sålene bruker jeg i både ski-, fjell- og telemarkstøvlene. 450 kroner!!Faktisk bedre innvistering enn skifellene.

Til slutt: joda, gamle sko (2-4 år) kan være gode på beina, men sålene blir som gamle bildekk. Drittglatte, selv på de tørreste svaene i Lofoten, og der er det friksjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for min del fikk tilpasset sålene etter fotsålen min (oppvarmet og avstøpt). Ypperlig!!! Fotsålen glir ikke èn mm i nedstigningene. Disse sålene bruker jeg i både ski-, fjell- og telemarkstøvlene. 450 kroner!!Faktisk bedre innvistering enn skifellene.

Hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uansett hvilke fjellsko jeg bruker (vinter/sommer) så bytter jeg ut den håpløse syntetsålen med en god ullsåle. Favoritten er den med gummibelegg under, som gjør at den ikke sklir inne i skoa.

Kjøp sålen 3-4 nummer stor. Når du kommer hjem legger du den i skoa og kjenner etter hvor den er for stor. Jeg har ofte opplevd at såler som er alt for lange likevel er for smale midt under foten. klipp sålen slik at den passer i skoa, men pass på så den er litt for stor i lengde retningen. Når du har brukt skoa noen ganger og blitt sålen har blitt fukitg, krymper den slik at den passer akkurat!

Da har du en myk og ikke minst varm såle i laaaang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dersom du skal gå om sommeren kan et par joggesko i sekken være redningen.. Eller bruke joggesko hele veien 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ad nylonsokker, - må være tynne damenylonsokker (som ødelegges etter få gangers bruk). ullsokken utenpå glir da på nylonsokken mens nylonsokken ligger i ro. Funker bra for meg !

Ved slarkete støvler bruker jeg inntil tre stk såler. Det bedrer også dempingen og avlaster derved knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tape bena før du legger ut på tur!

Selv bruker jeg kun sportstape og det funker utmerket. Taper alltid når jeg skal ut på tur uansett om skoene sitter godt eller ikke. Har man først fått sår hjelper ingenting. Sørg for at tapen legges slik at den ikke ligger å gnager, dvs. gjerne runder rundt foten. Selv legger jeg tape fra under foten over helen og et stykke opp på leggen så det er hel tapeflate der hvor det er mest friksjon.

Dersom bena er tørre og rene sitter dette i en uke og blir faktisk bare bedre og bedre siden tapen former seg etter foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg Torgeir, sist jeg kjøpte meg fjellsko, smørte jeg dem inn med et tykt lag med vasselin, lot de stå med dette en uke, før jeg tok det av igjen. Skinnet var fantastiskt mykt og fleksibelt. Fungerte suverent!!!

"Blokking" av sko, gjøres dersom skoene er for små. Har gjort det noen ganger med klatresko, men aldri med fjellsko.

Tommy :D

Jeg skal på påsketur om 1 uke fra i dag. Er det for sent å smøre inn med vaselin i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Er det noen som har prøvd å gå inn støvlene mens de er våte? Eks. helle kokende vann i støvlen, la det trekke litt, hell ut og gå en tur...

Jeg brukte lunka vann (ikke kokende!) i de nye fjellstøvlene mine, lot dem stå ca en time og gikk en halvtimes tur. Tror nok det hadde virka bedre hvis jeg hadde gått lengre. Det ble bedre, men jeg får fortsatt gnagsår på hælene. (Har bare brukt dem ca 15-20 timer)

De gamle fjellstøvlene mine fikk jeg gnagsår av helt til jeg hadde gått endel turer i vått terreng. Begynte med korte turer, og utvida etter hvert. Hver gang jeg kom hjem spylte jeg støvlene og tørket av dem før jeg smurte dem inn med et eller annet flytende skinnpleiemiddel (Husker ikke hva det het...). Nå er de perfekte, og jeg kommer til å gråte en skvett når de takker for seg :wink:

Virker som om tålmodighet er det viktigste - ikke kjøp nye sko uka før du skal på tur. I alle fall ikke hvis du vet at du får gnagsår av nye sko :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest Anonymous
Er det noen som har prøvd å gå inn støvlene mens de er våte? Eks. helle kokende vann i støvlen, la det trekke litt, hell ut og gå en tur...

I k k e bruk kokende vann! Det er ikke bra for lærtet! Gjør heller følgende:

1. La de stå i vann (samme hvilken temperatur, bare den ikke er over 40 grader), hell det så ut...

2. Gå en 30 minutters tid. Sett dem så på et sted hvor de ikke utsettes for sollys eller annen varme, slik at de ikke tørker.

3. Gjenta så trinn 2 i en 6 dagers periode. La dem så tørke og sett dem inn med impregnering

Bon apetit :-)

Hvor?

Jeg har veldig gode erfaringer med Sole Ultra, du finner dem under "Sole innlaggsåler". Koster ca. 400 kr på XXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er som tidligere nevnt å bruke tynne strømper innerst (f.eks. føttene på strømpebukser eller nylonstrømper/sportsstrømper i kunststoff som transporterer fuktighet) . Utenpå dette brukes ullstrømper/sokker. En ting som er sikkert: ALDRI bomullssokker (det som ofte kalles "sportsstrømper") de transporterer ikke fuktighet, men blir kliss våte. I verste fall kan man også bruke uparfymert talkum. Et siste triks - som lange utmarsjer i feltstøvler har lært meg - hvis man har en hvil, prøv å legge seg til slik at beina ligger høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.