Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva må jeg gjøre med Omnifulen min for å bli kvitt den gule flammen?


Busken

Anbefalte innlegg

Håper noen av primuseksperten her kan hjelpe meg litt.

I fjor vinter brukte jeg parafin som drivstoff men siden det sotet noe ville jeg prøve å bytte til bensin. Da jeg brukte parafin brant den i tillegg til en blå jevn flamme med en liten gul flamme. Jeg trodde det lå noe dritt i dysa som jeg ikke fikk pirket ut. Har byttet til bensindysa og prøvde i dag å fyre med 4-taktsbensin beregnet for grasklipper. Ved lite guff brant den med en jevn fin blå flamme og jeg men ved mer guff kom det en liknende gul flamme (se bilde) som den jeg hadde med parafinen. Flammen kommer ikke jevnt utfra dysa men i en sektor på hver side og bunnen av kjelen ble helt nedsotet på de stedene den gule flammen kom ut.

Jeg har prøvd å ta ut og rense reguleringsspindelen. Den så ren og fin ut og rensingen virker ikke å ha hatt noen effekt.

Så:

1) Dysa er ren, så jeg kan ikke skylde på den

2) Reguleringsspindelen er ok

3) Er ikke 4-taktsbensinen egnet?

4) Hva må jeg bytte / rense?

5) Hvem utfører evt overhaling av hele primusen?

På forhånd takk!

post-2487-133474515387_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg Optimus nova, men prinsippet er vel det samme. Det eneste stedet det skal komme drivstoff ut av er dysa, så hvis du har en gul flamme fra et sted ved siden av dysa, synes jeg det høres ut som en liten drivstofflekkasje. Er du sikker på at alle koplinger er strammet og tette, og alle pakninger er smurt?

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av dysa, kjør gjennom eit par desiliter drivstoff medan du held brennaren opp ned (ikkje bruk det drivstoffet igjen). Det skulle rense ut eventuelle slaggrester/andre partiklar som kan ha satt seg i systemet. Dette har fiksa problem med uvjamn flamme for meg eit par gonger.

Elles viktig å sjekke om gjengene i brennaren er reine, då eventuell sot kan føre til at dysa ikkje blir heilt tett. Lekkasje her kan vera vanskeleg å oppdage.

4-takts miljøbensin går kjempegodt på denne brennaren. Viss du har brukt parafin tidlegare, så kan du ha vore uheldig å ha fått noko dårleg parafin, som kanskje har etterlatt seg partiklar i røyrsystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres og ser ut som lekkasje rundt dysa.

Ta vekk dysa, bløtlegg med forgasserrens (den på sprayboks)

Skru dysa litt hardere på plass.

Forhåpentligvis har du da løst problemet.

En anna løsning, er å bytte din Nova med en pent brukt Coleman 533

:lol::D

Jeg mangler Nova i samlinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for gode forslag. :lol:

Prøvde gjennomspylingstrikset til Ragnar og nå er flammen som kommer fra dysa kun blå. Det er noe gulaktig på "toppen" av flammen men jeg tror kanskje det er fordi det er noe sot på "trekanten" over flammen. Har det noe å si for fargen på flammen?

Opplever også litt puffing. Kan ikke se at den endrer seg selv om jeg pumper mer trykk i flaska.

Hva bruker man til å smøre inn pakningene med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smøre dei inn med silikon, fekk ei lita tube med i rep.settet. eller bruk silikon du får kjøpt på spray for bilen din. Sånn så du bruke på dør-pakningene. Smøre dei etter hver tur eg. Ein gang eg får giddå ska eg bytte dei ut med noe greier han runegutt123 anbefalt. Huske ikkje hva det hva men, men han slenge sikkert inn ein liten melding om det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, jeg har innsett dette.

Både av egen erfaring og av andre primustråder her på forumet kommer det fram at det meste av trøbbel skyldes mangel på vedlikehold og kunnskap om redskapen. Må innrømme at respekten for å mekke på noe som skal spy ut 3000 watt inne i et nylontelt langt til fjells absolutt er tilstede. Til eget forsvar må sies at mikroskriften på veiledningen som følger med ikke akkurat er noen idiotsikker IKEA-manual og det er ikke innlysende hva man bør skru på selv og hva man bør holde labbene unna.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har innsett dette.

Både av egen erfaring og av andre primustråder her på forumet kommer det fram at det meste av trøbbel skyldes mangel på vedlikehold og kunnskap om redskapen. Må innrømme at respekten for å mekke på noe som skal spy ut 3000 watt inne i et nylontelt langt til fjells absolutt er tilstede. Til eget forsvar må sies at mikroskriften på veiledningen som følger med ikke akkurat er noen idiotsikker IKEA-manual og det er ikke innlysende hva man bør skru på selv og hva man bør holde labbene unna.

:-D

Det er jo som regel ikke nødvendig å reparere på noe som allerede virker!

Service: Sjekke evt rense bytte filter. Smøre pumpelær (bade det i tynn motorolje/matolje eller hva du har) Forøvrig reparere når noe er slitt, eller ikke virker. Sørg for å bruke god ren og filtrert parafin/bensin.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv en Nova for ca. 4 år siden. Var så smart ved ett tilfelle å bruke parafin, det var skikkelig tabbe! Da fikk jeg ikke Novaen til å fungere. Forsøkte å rense noen av de delene jeg trodde var tette, med ren bensin, det hjalp ikke. Til slutt måtte jeg skru ALLE delene fra hverandre og rense dem med ren bensin. Da fungerte Novaen! Etter det har jeg fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke, og det fungerer helt brillefint :-D med ren bensin som drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.