Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke "duk" bruker du? Undersøkelse!


infore

Hvilken Jerven fjellduk bruker du?  

57 stemmer

  1. 1. Hvilken Jerven fjellduk bruker du?

    • Fjellduk orginal
      14
    • Fjellduk Thermo
      6
    • Fjellduk hunter
      13
    • Fjellduk Extreme
      5
    • Fjellduk multimate
      1
    • Fjellduk thermo king size
      10
    • Fjellduke mini hunter
      0
    • Annet
      10


Anbefalte innlegg

Jerven thermo xtreme eller fjellduken orginal osv osv.

Kunne vært artig å sett hvem som bruker hva.

Og hvis du har flere nevner du den som er mest brukt.

PS! Gi en lyd hvis jeg har glemt noen :):wink:

Jeg bruker fjellduk thermo.

PS! Det er ikke forskjell på skog, fjell osv, bare rams opp type betegnelse.

PS! 2, dette er bare Jerven sine, har du andre som skal legge til, vennligst legg dem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hva med å legge til alternativet "Ingen" for oss som aldri helt har skjønt poenget med noen av disse dukene?

Og dette var ikke ment som kritikk av duk-bærere :D

jervenduk er genial på mange måter, men først og fremst som nødbivouakk, f.eks. blåser det virkelig opp og du havner i en whiteout midt på fjellet kan du bare legge deg rett på et liggeunderlag hvis du har det, jervenduk og sovepose så sover du godt til været har lagt seg, blir du kald kan du sette deg inn i en jervenduk og fyre opp et stearinlys eller esbit (da blir det varmt!!) osv... også fin bare å tre utenpå soveposen i teltet, kan bli litt klamt men du fryser hvertfall ikke hehe! så det er vell mer eller mindre sikkerhetsgrunner jeg har den med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Thermo King Size er - uten tvil - det beste friluftskjøpet jeg har gjort. Aldri mer sure og kalde unger på tur! :D

Selv har jeg overnattet ute i den som en "soveposeforsterker", godt med blå om natta, men aldri hatt det bedre!

Minuset er vekta selvfølgelig, men dette er min luksus...

Skjønner forresten ikke at folk tør å vandre i fjellet uten duk. Det blir som å ræse rundt i skjærgårdsjeepen uten redningsvest, spør du meg. Blir du liggende værfast bak en knaus og er så heldig at du har med deg duken, så kan du slippe skuldrene ganske langt ned.

Uten duk... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jervenduk er genial på mange måter, men først og fremst som nødbivouakk. F.eks. om det virkelig blåser opp og du havner i en whiteout midt på fjellet kan du bare legge deg rett på et liggeunderlag hvis du har det, jervenduk og sovepose så sover du godt til været har lagt seg, blir du kald kan du sette deg inn i en jervenduk og fyre opp et stearinlys eller esbit (da blir det varmt!!) osv... Også fin bare å tre utenpå soveposen i teltet, kan bli litt klamt, men du fryser hvertfall ikke hehe! Så det er vel mer eller mindre av sikkerhetsgrunner jeg har den med!

Det er ikke det at jeg ikke har hørt disse argumentene før, men for min del har alltid med meg telt, og da er en duk litt mindre nødvendig. Er det møkkavær holder jeg meg i nærheten av teltet, eller i det. Og går jeg noe lengre unna teltet for å fiske gjør jeg det når været tillater det. Har til gode å havne i en situasjon der det ikke har vært mulig å få opp telt og finne frem soveposen :D Og så må det jo også sies at jeg aldri er i fjellet på vinterstid fordi balansen min ikke tillater ski...

For jegere som "må" ut og jakte uansett vær (pga begrenset tid de kan jakte på osv) kan jeg jo se at det er lurt å ha en vindsekk eller Jervenduk i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at jeg ikke har hørt disse argumentene før, men for min del har alltid med meg telt, og da er en duk litt mindre nødvendig. Er det møkkavær holder jeg meg i nærheten av teltet, eller i det. Og går jeg noe lengre unna teltet for å fiske gjør jeg det når været tillater det. Har til gode å havne i en situasjon der det ikke har vært mulig å få opp telt og finne frem soveposen :D Og så må det jo også sies at jeg aldri er i fjellet på vinterstid fordi balansen min ikke tillater ski...

For jegere som "må" ut og jakte uansett vær (pga begrenset tid de kan jakte på osv) kan jeg jo se at det er lurt å ha en vindsekk eller Jervenduk i sekken.

selvfølgelig, om du bare camper i nordmarka og fisker og har god stemning er det jo ikke nødvendig med en jervenduk, men hvis du liker å forflytte deg hvor været fort kan snu om og skape h*lvette synes jeg det er direkte uansvarlig å ikke ha slikt. og du kan jo bruke truger eller gå til fots hvis du ikke liker ski :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, om du bare camper i nordmarka, fisker og har god stemning er det jo ikke nødvendig med en jervenduk. Men hvis du liker å forflytte deg hvor været fort kan snu om og skape h*lvete synes jeg det er direkte uansvarlig å ikke ha slikt. Og du kan jo bruke truger eller gå til fots hvis du ikke liker ski :lol:

I Nordmarka har man da hytte, ikke telt :D

Ellers tilbragte jeg vel omtrent 7 uker i høyfjellet i jfor sommer, men som jeg sa har jeg alltid med meg telt når jeg forflytter meg over lengre avstander. Beveger jeg meg til noen fiskevann 5-6 kilometer unna er det begrenset hvor mye været får slått om før jeg rekker tilbake til leiren. Er ikke så opptatt av flua på vannet at jeg ikke holder et øye med været :D Men jeg er enig i at om jeg bestemte meg for å ta en dagstur over Glittertind eller noe sånt hadde det vært fornuftig med en vindsekk eller noe annet i sekken, men dette er ikke turer jeg legger ut på. Så lenge teltet er i sekken mener jeg at Jervenduken ikke er nødvendig for sikkerheten.

Har vurdert truger. Men det slo meg plutselig at jeg egentlig ikke har noe utstyr for vinterbruk, foruten telt, så det ble så j..vlig dyrt å skulle begi seg ut på vintertur. Så den årstiden bruker jeg til isfiske i Nordmarka og planlegging av neste sommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Jerven Orginal nå på rypejakt, temperaturen vekslet mellom 0 og -10 på 4 dager, vi hadde vindstille og liten storm.

De som ikke hadde duk frøs etter kort tid under pausene, mens vi som hadde duk ikke hadde noen problemer med å sitte stille, droppet faktisk å ta på genser under pausene.Et lite tips er å ha sitteunderklaget inne i duken.Da blåser det ikke bort og komforten øker .

En av gutta har en king size kombiduk der foret kan taes av, han syntes strengt det ble litt varmt noen dager.Og den veier ganske mye sånn til bruk på dagsturer ,mener jeg.

Min egen orginal holdt varmen godt nok under disse forholda, men kondens må påregnes også for den fora utgava.Jeg synes også at det er litt plundrete å få stengt posen i bunnen, mulig jeg ikke har rette teknikken, men tror jeg ville gått for king size om jeg skulle handlet i dag.Den kan man stå i, det går ikke med orginalen.

Dersom du slipper bikkja inn så stiger temperaturen betydelig, men min synes ikke det er morro selv om han har hodet ute. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.