Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski (mest i fjellet o 1000m)


Jotne

Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe fjellski av god kvalitet og tenkte å høre om noen tips her...

Skal gå mest i fjellet o 1000m og blir mest gåing med feller.... og viktig at det er norske ski , som åsnes feks.... om de fortsatt er norske da.... og at det er gode svingegenskaper på turen ned igjen... og tip om feller om det er kommet noe nytt der.....

takknemlig for alle tips

mvh stig m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Velkommen til forum.

En bønn til alle nye på forum. Bruk søk så får du svar.

'Ski er diskutert i x antall tråder fra før.

Gi nå Jotne en sjangse da. Du har vel vært ny på forumet du også en gang Bjørn Erik :-)

Madshus Glittertind er gode ski som har fått mye positiv omtale. Mener å huske at de har vært testet på en polekspedisjon for et år eller to tilbake med gode resultater. Har slike selv og er godt fornøyd sålangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madshus Glittertind er kjempeski, har de selv og er meget godt fornøyd. Mener jeg leste (før jeg kjøpte mine) en artikkel på friluftsliv.no der skinen var brukt over Grønland (smørefri variant), det var dette som tilslutt overbeviste meg og jeg har ennå ikke ankret. Jeg har smørevarianten, så slipper jeg den irriterende lyden overalt hvor jeg går. :-):):lol: :lol: :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på å kjøpe fjellski av god kvalitet og tenkte å høre om noen tips her...

Skal gå mest i fjellet o 1000m og blir mest gåing med feller.... og viktig at det er norske ski , som åsnes feks.... om de fortsatt er norske da.... og at det er gode svingegenskaper på turen ned igjen... og tip om feller om det er kommet noe nytt der.....

takknemlig for alle tips

mvh stig m

Når du sier du skal gå mye med feller, regner jeg med at det blir en del kupert, evt toppturer?

Åsnes Vetletind evt kanskje Storetind med integrert kortfellelås?:

http://www.asnes.com/ShopProduct.aspx?productid=15

Blir de for heftig og bortover-egenskaper også ønskes prioritert, hva med Nato-planken:

http://www.asnes.com/ShopProduct.aspx?productid=14

Glittertind er en kanonbra allround fjellski, passe lett og med myk og tilstrekkelig høy tupp, men har nok ikke helt de svingegenskapene du sannsynligvis ønsker fra en nedkjøring fra ca. 1000,- høydemeter. Kortfellelåssystemet er dessverre heller ikke mulig å få på Glittertind (patent Åsnes).

Hvis det var/er mest småkupert bortovergåing i høyden med eksempelvis tung pulk og kanskje helfeller du tenkte på, fins det mange gode modeller fra eksempelvis Madshus, Åsnes og Fischer å velge i.

Hversågod å bli forvirret, lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glittertind er en kanonbra allround fjellski, passe lett og med myk og tilstrekkelig høy tupp, men har nok ikke helt de svingegenskapene du sannsynligvis ønsker fra en nedkjøring fra ca. 1000,- høydemeter. Kortfellelåssystemet er dessverre heller ikke mulig å få på Glittertind (patent Åsnes).

Jeg mener å ha lest det en plass at man kan får montert kortfeller på gamle ski hos åsnes, hvis det stemmer er det jo ingen sak å få det på madshuski heller, men på den andre siden, hva skal man med korfeller når man går toppturer. er vel ikkno som slår vanlige brede feller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Hei,

selv er jeg svært fornøyd med Åsnes Nansen. Har smørelomme på mine. Da jeg kjøpte kunne du velge å få uten smørelomme og. Hvis du skal nesten bare bruke feller er jo smørelomme ikke vits i.

Jeg bruker mine til å både gå og stå telemark, også i alpinløyper, og det går fint. Man synker endel i pudder, men hvis du vil unngå det så må du ha kjempe breie som visstnok skal være kjipe å gå med. Videre får du ikke like krappe svinger som med rene telemark ski, og man må jobbe litt mer for å få skien til å lystre.

Ellers tror jeg forrige generasjons Combat ski er svært bra, mens dagens visst nok skal være veldig stive (sjekk dette, er ikke sikker). Denne har bare en liten smørelomme.

Begge disse er kombinert gå/telemark ski, blant annet fordi de ikke er så fryktelig breie.

Hvis du derimot kun skal gå toppturer (rett opp, rett ned), så gå for noen skikkelige topptur ski.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde Sportsnett, http://www.sportsnett.no/ :

"Ekstra feller for ski med Åsnes´ patenterte fellelåssystem. Kommer i to bredder, 35 og 45mm bred. Normalt velges 35 til Amundsen-skia og 45 til Nansenskia og enda breiere ski. Feste har imidlertid samme bredde på alle modeller, så du står fritt til velge om du vil gå opp eller ned i bredde.

Lengde ca 70 cm"

Vi landet på månen i 1969, så det meste er vel mulig i dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Hei igjen

vil rette opp litt i forrige innlegg, om Åsnes Nansen:

De er noe myke, slik at hvis du skal gå i svært dyp snø (der du ikke treffer hardere lag under), vil skien bøye set litt. Det gjør det litt slitsomt å gå. Men det er vel denne mykheten som gjør den egne til å stå telemark med.

Men igjen: telemark med myke ski på hardt underlag (som i alpinbakke) resulterer fort i klapring/pulserende slag normalt på skien som forplanter seg opp i foten : svært lite kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

selv er jeg svært fornøyd med Åsnes Nansen. Har smørelomme på mine. Da jeg kjøpte kunne du velge å få uten smørelomme og. Hvis du skal nesten bare bruke feller er jo smørelomme ikke vits i.

Om man velger kortfeller på Nansen skiene er jo smørelomme så absolutt å foretrekke, faktisk det som gir systemet en verdi. Man får superfeste, samt gli. Forutsetter at skia har riktig spenn i forhold til kropsvekt.

Enig i at Nansen er gode ski. Har selv flere par og ulike modelle av disse.

Kjørte selv telemark med disse når for mange år siden, men da med tidlig modell uten særlig spenn. Tror neppe det ville blitt en like brukbar opplevelse med modellen jeg nå har.

Men ærlig talt.... å kjøre telemark med fjellski er som å kjøre Dakar rally med moped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.