Gå til innhold
  • Bli medlem

oppsummering av egenskaper for vintersoveposer


Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Anbefalte innlegg

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Hei,

Har prøvd å orientere meg i jungelen av anbefalinger og info om soveposer til vinterbruk, og følte at jeg druknet i info. Derfor har jeg forsøkt å lage en oppsummering av generell info og gode tips.

Hvis man leser her på fjellforum finnes det også et utall av spesifikt anbefalte soveposer, men noen går igjen (disse skal jeg forsøke å kartlegge etterhvert).

Oppsummeringen er myntet på poser til vinterbruk, men det finnes sikkert også litt nyttig info for 3-sesongsposer.

Jeg har brukt dette forumet som kilde, sammen med egne erfaringer og tips jeg har hørt fra andre. (Vil benytte anledningen til å rose Ute butikken i Trondheim).

Jeg kan ikke garantere for at alt som står i oppsummeringen er riktig, derfor tar jeg svært gjerne imot andre meninger. Tips også hvis det er ting jeg ikke nevner (evt. ikke nevner grundig nok).

Oppsummeringen er skrevet i Word, og finnes her:

http://folk.ntnu.no/andh/vinterposer/vinterposer.doc

Håper det kan være til hjelp!

p.s.: Ikke tenk på copyright el.l. Bare spre det som er riktig, og kast det som er feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest UtPåTurOgAldriSUr

nettside er bra, det kommer kanskje etterhvert! Jeg kan jo litt html og css, så det skulle funke. Kan også lagre det i .pdf.... Kal dette for beta-versjonen da :-) Så får dere komme med knusende kritikk slik at dokumentet kan bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint sammendrag.

Når det er sagt.

Bortsett fra vekt, så jeg ingen fordeler med dun, bare en hel masse ting du må passe på.

Har holdt meg til Ajungilak Tyin W (Synt) , i den kalde årstiden og har ennå tilgode å fryse skikkelig i den. Men er jo en god del å gå på når det gjelder vekt/isolasjon ved overgang til dun.

Skal teste dunposen nå i vinterferien, og håper du tar feil på en del av tingene i oppsummeringen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Hei,

Da har jeg formulert meg dårlig.

Mitt inntrykk er at dun er best, så lenge man bruker det riktig! (Merk at jeg bruker inntrykk: selv har jeg ikke hauer av erfaring ennå, men har drevet en del research i det siste).

Kanskje jeg er for ivrig etter å advare mot å bruke dun feil. Men igjen: hvis man bruker dun feil (f.eks. med for dårlig liggeunderlag), så kan det få kjipe/kalde konsekvenser (der har jeg erfaring!)

Derimot er dun helt klart en favoritt hos mange her på fjellforum.

Håper dette var oppklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Da har jeg formulert meg dårlig.

Mitt inntrykk er at dun er best, så lenge man bruker det riktig! (Merk at jeg bruker inntrykk: selv har jeg ikke hauer av erfaring ennå, men har drevet en del research i det siste).

Kanskje jeg er for ivrig etter å advare mot å bruke dun feil. Men igjen: hvis man bruker dun feil (f.eks. med for dårlig liggeunderlag), så kan det få kjipe/kalde konsekvenser (der har jeg erfaring!)

Derimot er dun helt klart en favoritt hos mange her på fjellforum.

Håper dette var oppklarende.

Absolutt interessante betraktninger du har vedr Dun kontra syntetiske poser UtPåTurAldriSUr :D

Dog syns jeg den praktiske bruken i "felt" er mer eller mindre glemt.

Her syns jeg også mange brukere på FF, etter mitt syn, bommer ganske, igjen etter mitt syn!, Katastrofalt :D

Er man mye ute i vinterkulda, setter opp telt dag ut og dag inn (eksempelvis ukestur) etter lange dagsmarsjer, feier man opp teltet på 2-3min ved bra vær.

Kokkuleringen starter, og middagen bespises sittende/halvveis liggende i posen.

Kanskje har man bare kakket av den kalde og tørre snøen på skistøvlene og hoppet rett i posen med støvlene på, vel vitende om at man skal ut litt senere for fotografering, nødvendig ærend, kort sightseeing etc....

Innerpose for å ta vare på selve soveposen syns jeg for min del er no herk.

Mao, dette medfører stor slitasje på soveposene, men du verden hvilken kompfort nevnte scenario gir.

Har svært mange kalde vinterkvelder hvor jeg selv har kost meg i posen med middagen, mens turkamerater har sitti med beina nedi kuldegropa og hutret i seg samme middag fordi de var redd for den dyre dunposen sin.

Et tankekors :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt dunposen min i 2 vintre og er strålende fornøyd med den. Det skal være bra mange minusgrader før jeg kan sove i den med glidelåsen igjen!

Angående middagspising i soveposen: det har jeg aldri hatt behov for. Jeg tar av skoa, legger de i ytterteltet, skifter sokker og tar på bivuaksko og dunjakka. Da fryser jeg ikke. Hvis det er skikkelig kaldt tar jeg også på meg en fleecebukse.

Jeg kryper aldri i soveposen med ytterklærne på og i hvertfall ikke med støvler på, så jeg behandler soveposen pent og unngår at den blir våt. Jeg synes dunposer er helt fantastiske! Det er Ajungilak Goose Bay Arctic jeg har, den har gått ut av produksjon nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Må få si at også du har interessante betraktninger her.

Jeg tillater meg å rydde litt i tankene:

Uansett om man bruker dun eller syntetfiber bør man børste av seg snø før man går i posen.

Så sant buksene og/eller føttene da ikke er svært våte, så er ikke fuktighet noe problem (heller ikke med dun).

Problemet er da slitasje fra skiskoene på soveposens innside. Hvis innertrekket får en rift i en dunpose så vil dunet fra det aktuelle kammeret rimelig raskt dette ut, noe som er svært kjipt. På den annen side er dette bare *hvis*. Reperasjonsaker bør man ha med seg uansett hvis man kjøper dunpose. Videre er vel innertrekket i dunposer ikke gjennomgående svakere enn innertrekket i syntetposer.

Et annet problem kan være ansamling av skitt og boss, noe som raskere forringer en dunpose enn en syntetpose. Her er det vel også skoene som bidrar mest, og buksene minst.

Da tror jeg faktisk at jeg ville dele dine kameraters vurdering: Hvis man beholder skoene på, så ville jeg ikke hoppet i dunposen hvis ikke jeg måtte.

Men når det er sagt, så er det som Steggen nevner mange som tar av seg skiskoene så snart man har satt opp teltet (eller før for den del). Da er hele problematikken vekke.

Eventuellt kan man la føttene stikke ut nederst (hvis man har glidelås i full lengde), men dette er kanskje ikke like varmt.

Eventuellt kan man bruke lakenpose (hvilket man bør gjøre med dun uansett), og da er hele problematikken vekke, ettersom det er lakenposen som får riften og skitten, i stedet for soveposen.

Men jeg forstår kameratene dine som er bekymret for dunposene sine, de er mest sannsynlig dyre og!

For øvrig finnes det i denne tråden https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10436 mange gode tips om hvordan å holde seg varm på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.