Gå til innhold
  • Bli medlem

Reisadalen, Mollisfossen og Imofossen - noen med erfaring vinterstid?


krisryen

Anbefalte innlegg

Heisann !

Leker litt med tanken om en ny tur. Denne gang til Reisa Nasjonalpark i Troms. I den forbindelse ønsker jeg å komme i kontakt med noen som har vært opp langs Reisaelva på vinterstid tidligere. Helst opp mot Mollisfossen og videre inn til Imofossen.

Har fra Halti Nasjonalsenter fått tips om at elven er farbar og isen trygg å ferdes på til i starten av april.

Dersom det er noen som har vært i dette området på vinteren og som har tips til traseer, ruter osv er jeg kjempetakknemlig for alle innspill.

Turen er tiltenkt en ukes varighet.

Med vennlig hilsen

Kristen Ryeng

http://www.kristenryeng.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært der sommerstid. Har kjentfolk som har vært der vinterstid mange ganger. Kan skaffe deg nummer. Send i tilfelle mail.

Det går ikke offentlig skuterløype innover, men det burde gå greit å følge skuterspor fra reinsdrift e.t.c. Det er ikke mange alternativene innover der.

Det kan være mye løs snø- spesielt på tidligvinteren. En kompis brukte en hel dag med å tråkke spor fra Imohytta til gamma litt lenger opp i dalen .

Fint område.

god tur

Jan-Eilert Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også planer om en tur der i området og tok også kontakt med Halti nasjonalparksenter. Jeg er ennå ikke sikker om jeg får tid til å gjennomføre turen denne vinteren, men jeg håper det.

Dette er det jeg spurte nasjonalparksenteret og svaret jeg fikk:

-------

Hei,

Jeg og en kompis har tenkt å gå en lengre tur på ski (fjellski) i Reisa nasjonalpark i begynnelsen av februar. Planen er å gå opp fra Saraelv til Somashytta, videre forbi Sidusgohpi og til Deatnomuotkihytta. Spørsmålet er om det lar seg gjøre å følge reisaelva nedover fra Deatnomuotkihytta på isen. Det er en bratt kanyon, men hvis isen har lagt seg på elva må det vel være mulig? Vi har aldri vært i området, så vi tar gjerne imot tips. Lar det seg gjøre å komme forbi de store fossene lenger ned i elva vinterstid?

Vi kommer til å ta med telt for sikkerhets skyld, men vi ønsker å bruke de åpne koiene i området mest mulig.

Takk på forhånd

-----

Svar:

Turen dere planlegger å gå er en flott tur! Fra Saraelv til Somas er det veldig greit skiterreng, videre til Sidosgohpi og Deatnumuotki er det også helt ok. Fra Deatnumuotki og nedover langs isen har jeg personlig ikke gått etter isen, men har forespurt Fjelltjenesten. De råder alle til å være svært varsomme her, da det alltid er åpne partier i en slik elv som dette. Nå har det riktignok vært mye frost uten snø så langt i år, men jeg antar at dere vil få problemer etter elveisen nedover. Å ensidig følge elveisen nedover kan bli en vanskelig veg!

Alternativene er å følge dalen og elva nedover på en av sidene øst eller vest. Da vil dere selvfølgelig gå høyere (mulig mer værutsatt), men likevel ha god utsikt/godt innsyn i naturområdene. Om man velger å gå østlig rute kan det være et godt alternativ å eeterhvert gå inn i Miethavaggi, følge omtrentlig sommerstien (merket på kartet) nedover til Nedrefoss. Deretter Reisaelva ned til Saraelv.

Om man velger å gå vestlig rute kan det være et godt valg å gå ned til Nedrefoss vest/nordvest for Spanijåkka og Jierta, evt å gå ned i Reisadalen ved Vuomatakka like øst for kraftlinja der den går ned i dalen.

På elveisen fra Nedrefoss til Sraelv er det stort sett greit, men også her må man se opp for råker i elveisen!

----------------

Denne turrapporten kan være fint å lese, det er forøvrig ingen jeg kjenner som har skrevet den:

http://www.naturfoto-jro.no/reportasjer/turer_2007/skitur_reisa.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.