Gå til innhold
  • Bli medlem

Familie tur i Femundsmarka.


kjrunj

Anbefalte innlegg

Vi er en familie på 5 som planlegger en ca 8 dagers tur i Femundsmarka.Barna er fra 4 til 11 år.

Trenger noen innspill og forslag til tur ruter fra noen som har vært der med barn selv.

Ikke vært i Femundsmarka før.

Håper på svar fra noen som kan hjelpe. :wink::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags tur har dere i tankene. Hytte? Telt? Kano? Fottur?

Finnes mange muligheter i området! Kano fra Femunden ned tømmerrennene og videre i retning Røros kan være en mulighet. Telt i området ved Røvoltjønnan kan være fint. DNT har også noen hytter i området som kan være fine som utgangspunkt for dagsturer.

Det finnes også en del åpne koier som er innenfor rekkevidde med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Hadde tenkt oss telting på turen.Da er det lettere og ta stans underveis hvis det blir sånn.

Skal ikke bli en stress tur.Får å ha sagt det er vi medlemmer av DNT.Så det kan jo også bli aktuelt med en overnatting på hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært der med barn selv, men har rusla en del i området og har barn. Så jeg prøver meg likevel.

Med en 4-åring er det jo litt begrensa hvor langt man kan gå, samt at terrenget ikke bør være for steinete! Jeg tror jeg ville begynt på Haugen og gått opp til Røvoltjønnan. Her er det barnevennlig terreng, gode teltplasser og brukbare fiskemuligheter. I ruskevær kan det imidlertid være litt smårøfft ettersom det er snaufjell. Videre kan dere gå innover mot områdene rundt Korstjønna og Krokethåen. Her er det lunere, men også mere mygg!

Nedover langs Roasten og stien på nordsiden av Røa kan være fin avslutning. Her ligger også DNT hytta Røvollen. Ved brygga der båten legger til ved Røoset er det åpen bu som er fin til siste natta. Også fine teltplasser der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knutis.

det du skriver høres virkelig innteresangt ut.

Har bestilt kart og sånn over nevnte område.

Skal sjekke dette ut jeg.

For det er en drøm for oss alle denne turen.

Så jeg vil takke deg gjertelig for hjelpa og informasjonen du har gitt oss.

Gjelder å planlegge i god tid da.

Vi og barna er vant med forskjellige værtyper.

Og minstejenta er rimelig utholden av seg og kan gå mye i skogen før hun blir sliten.

Så jeg tror det skal gå veldig greit.

Vi får ta det som det kommer og ikke stresse,vi gjør det for barna sin skyld,fordi dette er demmes drøm og våres.

Mvh.

kjrunj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i Femundsmarka med barn selv, men som andre også har foreslått vil jeg henge meg på anbefalingen om å ta utgangspunkt fra Haugen. Dit kommer man med Fæmund II enten fra Synnervika eller Elgå. Fra Haugen er det en relativt grei etappe opp til Røvoltjønnan. Når man først har kommet dit opp er det masse muligheter hva vann angår, og det er kanskje spennende for barna å ha leir på et par forskjellige steder på Røvolfjellet? Det er som nevnt ganske overkommelig hva mygg angår på Røvolfjellet, men skulle dere få en periode med mye sol er det lite trær å finne skygge fra. Husk godt med solkrem til barna.

Etter et opphold på Røvolfjellet vil det kanskje være hensiktsmessig å gå stien som går til Roastbuan ved øvre Roasten. Om man herfra velger å gå videre opp mot Gressihåen, eller tar peiling på å komme seg i retning Røvollen kommer an på hva barna eventuelt orker av dagsmarsjer. Å slå leir ved roastsundet mellom øvre og nedre Roasten kan anbefales. Her er det fiskemuligheter i Roasten, og enkelte mindre vann i nærheten. Fra utoset til nedre Røa og t-stien via Røvollen til Femunden igjen, blir lett en kjedelig transportetappe dersom man velger å holde seg til t-stien. Sørsiden av nedre Røa er litt kronglete ned til Djuphåen, men derfra er det relativt lettgått med mange fine muligheter for å telte.

God tur og skitt fiske :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.