Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur i Rondane med nybegynnere?


pereinar

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg planlegger en tur rundt den 26. februar med noen venner fra Frankrike. De har ikke gått noe særlig på langrenn før, men stått mye på slalom og gått en del i fjellet om sommeren. De er unge og i god form.

Planen er å gå fra Høvringen til Smuksjøseter (5 km, for å bli vant med skiene...), så til Rondvassbu (11 km tror jeg), så evt til Bjørnhollia (13 km) før vi vender tilbake til Høvringen.

Virker dette realistisk? Jeg prøvde å finne en lett tur som likevel gir muligheten til å gå fra hytte til hytte.

Hvordan er det med rasfare på denne traséen og i denne perioden? Jeg tenker spesielt på dalen mellom Rondvassbu og Bjørnhollia.

Takk for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rondvassbuselvbetjenten er utbrent, men de har kanskje åpna betjenten til da?

De engelske klønesoldatene som klarte å tenne på Rondv har visst gjort d samme på en a de andre selvbetjenthyttene og (Bjørnhollia? er d selvbetjenthytte der?) Denne var visstnok ikke så skada, men sjekk ut m turistforeningen!!

Veldig mye snø der i vinter (men ikke på 2000-toppene, har blåst rimelig hardt), så hvis det ikke har pakka seg blir det fort tungt å brøyte løyper sjæl. (men har vært en del trafikk m scooter og weasel fra både Mysuseter og Smuksjøseter grunnet brannen, så kanskje d er oppkjørt? inn te Rondvass?).

Faktisk sa dem i Otta forrige uke at de ikke har sett så mye snø der på 50 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rondvassbuselvbetjenten er utbrent, men de har kanskje åpna betjenten til da?

De engelske klønesoldatene som klarte å tenne på Rondv har visst gjort d samme på en a de andre selvbetjenthyttene og (Bjørnhollia? er d selvbetjenthytte der?) Denne var visstnok ikke så skada, men sjekk ut m turistforeningen!!

Veldig mye snø der i vinter (men ikke på 2000-toppene, har blåst rimelig hardt), så hvis det ikke har pakka seg blir det fort tungt å brøyte løyper sjæl. (men har vært en del trafikk m scooter og weasel fra både Mysuseter og Smuksjøseter grunnet brannen, så kanskje d er oppkjørt? inn te Rondvass?).

Faktisk sa dem i Otta forrige uke at de ikke har sett så mye snø der på 50 år

Det er mye snø i fjellet nå, men mye av snøen har satt seg så det er ikke noe problem å gå.

Var i fjellet i går og da var det ganske så skarpt føre!

To bilder jeg tok i går.

vinterbilde.jpg

vinterbilde2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har hørt vil det være lagt løype til Rondvassbu iallfall f.o.m. vinterferien. Hvordan det er med Illmannsdalen vet jeg ikke.

Det går også an å leie hytte® på Peer Gynt og bruke dette som utgangspunkt for dagsturer.

Var rundt Rondvassbu på mandag og tirsdag. Vi møtte ei lokalkjent der som var veldig skeptisk ift. rasfare i Illmannsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg erfaring med å ta en gjeng Nederlendere på skitur i Nordmarka i fjor. De var alle turvante og en var god på alpinski. Den ene som kunne alpint, klarte seg desidert best. De andre 2 slet en god del. De fleste datt i alle bakker, enten oppover eller nedover, i hvert fall de første 2 dagene. Vi begynte turen uten at de kunne prøve seg litt uten sekk. På dag 2 gjorde vi 20 km og det var i overkant lang og noen gikk det siste stykket (en mulighet du ikke har på fjellet). Nå er det slik at løypene i Nordmarka ikke er de aller enkleste. De gikk også de bratteste nedoverbakkene til fots.

Jeg tror at din plan med 5 km tilvenning og deretter 11 km og 13 km går veldig bra. Hvis de skulle plukke det opp veldig fort, hadde de nok klart mer enn 11 km. Men det er litt risky å satse på det på fjellet.

Du må regne med at de bruker utrolig mye tid på å komme seg opp igjen etter hvert fall. Å ta av skiene, fjerne snø fra under skoen og ta på skiene igjen tar også veldig mye tid.

Du må sørge for at de har veldig lette sekker. Jeg hadde bedt dem om å ikke ta med mer enn 10kg. En hadde tatt med over 15kg allikevel og han slet noe voldsomt med balansen.

Ellers forbruker de mye mer energi enn vi gjør. Blir derfor også mye varmere. De har jo ingen teknikk, slik at de skyvende framover fot for fot og det blir dermed mye venting på deg. Hvis du er en god skiløper, gjelder det å kle deg ekstra varmt!

Jeg anbefaler deg å la dem øve en time uten sekk hvis du har mulighet. På den andre siden, hvis det begynner flat på Rondane, bør det være relativt lett å begynne også med sekk. Men husk at alt er vanskelig for dem, de klarer til og med å dette på flate strekninger.

Hvis det er noe fare for at nivået i gruppen blir veldig ugjevn, må du tenke litt på strategi. Hvis dere skal dele gruppen opp, må du egentlig ha 2 gruppeledere med. Ellers er det bedre å holde hele gruppen samlet. Jeg hadde 2 venner med i fjor. Da kan også noen av turlederne ta seg en ekstra omvei med litt fart innimellom.

Hvis været på fjellet er bra, bør dette gå veldig bra med så korte avstander. Med dårlig vært (tenk på Birken i fjor), skulle jeg vært meget skeptisk. Da kreves det faktisk litt skierfaring fra deltakerne.

Linda

(som skal prøve seg med en ny gruppe om 2 uker i den ikke spesielt snøsikre søndre delen av Nordmarka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh ja, hvis det skulle vært veldig løs snø som noen nevner, passer det jo veldig bra for den sterkeste å gå foran. Det har jeg også en gang gjort da jeg gikk på fjellet med en som gikk litt saktere enn jeg. Det bremser den første litt opp og gir nesteman bedre gli. Det er meget irriterende og gli langsommere enn hanforan deg og havne på skituppene hans hele tiden.

Fiskebein i løs snø blir meget vanskelig for dem. Samt å krabbe opp etter fall nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.