Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om feller


gjest

Anbefalte innlegg

Har kjøpt Åsnes Amundsen med kortfeller, og har et par spml: Jeg festet fellene på en helt upreparert ski og testet en tur i isete, preparerte løyper. Resultatet var at det festet seg små "klumper" av skismøring i fellene.

1) Kan fellene renses for skismøring, og hvordan? Blir smøringen på fellene slitt vekk på skikkelig fjell-føre?

Nå har skiene stått noen dager uten å bli brukt, og jeg ser at fellene løsner fra skien, av seg selv. Fellene ruller seg 5-10 cm opp bakfra, og løsner også litt på siden.

2) Er det vanlig at fellene løsner fra skiene når de lagres? Skal fellene fjernes fra skiene når skiene lagres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har kjøpt Åsnes Amundsen med kortfeller, og har et par spml: Jeg festet fellene på en helt upreparert ski og testet en tur i isete, preparerte løyper. Resultatet var at det festet seg små "klumper" av skismøring i fellene.

1) Kan fellene renses for skismøring, og hvordan? Blir smøringen på fellene slitt vekk på skikkelig fjell-føre?

Nå har skiene stått noen dager uten å bli brukt, og jeg ser at fellene løsner fra skien, av seg selv. Fellene ruller seg 5-10 cm opp bakfra, og løsner også litt på siden.

2) Er det vanlig at fellene løsner fra skiene når de lagres? Skal fellene fjernes fra skiene når skiene lagres?

Mine kortfeller står på heile tida. Men det er viktig å vaske rein skia før man monterer fellen. Vist ikkje, så sitter den ikkje. Eg bruker renset bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortfeller skal normalt ikke sitte på skiene. Det beste er å legge fellene mot hverandre. Se forøvrig:

http://asnes.com/Article.aspx?articleid=24

På overnattingsturer har jeg latt fellene stå på skiene. På sist tur i vinterferien holdt fellene på å blåse av den ene skia på den tredje dagen. Det gikk dårlig å tørke fellene på primusen. Sølvtape ble løsningen. Har derfor gått til innkjøp av ekstra feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spray bittelitt Swix Basecleaner e.l. og bruk en ordinær skisikle av hardplast etterpå. Neppe noen superoppskrift dette, men det funker. Ring evt Åsnes og/eller din lokale forhandler og spør. Tror vel uansett neppe du vil oppleve dette så veldig mange ganger...

2) Har samme erfaring (noe med temperaturen/temperaturendringer?). Jeg tror det beste uansett, og som har blitt min vane, er å ta av fellene umiddelbart etter hver tur, legg dem sammen limside mot limside, og tørk dem i tillegg i romtemperatur. Men også på dette punktet tipper jeg det er flere meninger ute å går... 8) (heldigvis er smaken som baken).

Forøvrig tror jeg kortfellesystemet vil gi deg betydelig mer glede enn besvær, funker såpass bra synes jeg at mine ordinære smørbare Åsnes Sondre og mine smørefrie Fischer E99 står i boden og samler det berømte støvet... :).

Kan legge til at både jeg og fruen benytter både 35 mm og 45 mm feller; vi har klippet ned de smaleste fellene, akkurat tilpasset smørelommen med vår vekt på skiene (hun 171 cm/59 kg, 190 cm Rago, 48 cm fellelengde, jeg 174cm/74 kg, 190 cm Nansen, 53 cm fellelengde). 50 mm Montana helfeller benyttes på de bratteste og lengste toppturene, men stort sett må sies at 70 cm lange 45 mm kortfeller gir imponerende godt feste i motbakkene, samt småbremser sånn akkurat passelig i nedoverbakkene.

Lykke til med nyskia, tipper du blir godt fornød etter en stunds bruk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ut ifra det som skrives, så kan kanskje en fremgangsmåte for å få fellene til å sitte bedre, være:

- rubbe festesonen under fellene med sandpapir (finhet 180?) i fartsretningen

- vaske med renset bensin

- feste fellene på nytt

?

På telttur over flere dager skal jeg vel ikke måtte fjerne/tørke fellene hver kveld? De bør vel kunne holde seg på skiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ut ifra det som skrives, så kan kanskje en fremgangsmåte for å få fellene til å sitte bedre, være:

- rubbe festesonen under fellene med sandpapir (finhet 180?) i fartsretningen

- vaske med renset bensin

- feste fellene på nytt

?

På telttur over flere dager skal jeg vel ikke måtte fjerne/tørke fellene hver kveld? De bør vel kunne holde seg på skiene?

- rubbe festesonen under fellene med sandpapir (finhet 180?) i fartsretningen

Jeg bruker sandpapir 100, såpass grovt at under gitte omstendigheter trenger jeg verken festesmurning eller feller (har ok teknikk, en forutsetning for dette)

- vaske med renset bensin

Ja. Ingen betingelse, men absolutt en fordel!

- feste fellene på nytt?

Verdt et forsøk etter det foregående ja

- På telttur over flere dager skal jeg vel ikke måtte fjerne/tørke fellene hver kveld? De bør vel kunne holde seg på skiene?

Ingen vesentlige temperaturendringer ved teltturer, skiene står jo da ute hele tiden. Med "resepten" som nevnt over, så skulle nok fellene sannsynlig sitte ja.... (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Enda et spml: Da jeg testet fellene (i isete løyper) så synes jeg at det lugget/hang ganske kraftig i fellene, og jeg ser at fellene strekker seg ca 5cm bak midten av helplaten/helen på støvelen. Bør de kuttes til midt under helplaten? Skiene er 201cm, selv veier jeg 75kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I isete løyper er det vel kun en eller annen type klister (oftest isklister) som vil være optimalt mtp både gli og feste....

Nå var det vel ikke det du spurte om; synes du fellelåsen lugger? Eller kjenner du at det er i bakkant av fellen det lugger?...

Svaret er sannsynligvis ja til det siste, til det kan jeg si at ved avkutting på lengden på både mine og fruens feller så husker jeg at jeg kuttet og kuttet og kuttet (et par-tre cm av gangen). Minnes at ved ca. 56-57 cm lengde så lugget det, om noe redusert ift opprinnelige 70 cm, så allikevel en del lugging. Stor overraskelse ved neste kutting: kom da ned i ca. 53 cm lengde, og plutselig var lugging/bremsing borte og rytmen inntakt!

Ved å stå på begge skia samtidig, og med hjelp fra en annen, kan du finne eksakt smørelomme for deg på dine ski. Hvis du/dere fører eksempelvis et papirstykke eller en bit fiberlene under skia fra eksempelvis tåbindingene og bakover, merk da av punktet hvor papirstykket stopper. Kutt fellen av på dette målet (legg gjerne til noen centimeter og prøv først, lugger det fortsatt så hent frem saksa igjen!).

Dette fungerte godt på våre to par, vil sikkert funke for deg også. Men som nevnt tidligere: supplere gjerne med fullengde 45 mm kortfeller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om jeg er den eneste som oppbevarer fellene klistret mot den originale plasten som følgte med.

Det er lett å la seg friste til å bruke kortfellene på Åsnes altfor ofte. Men husk at hvis du får feste med vaks, at det er mer komfortabelt å vakse skiene enn gå med feller. Det er mindre hardt jobbing for å komme bortover og mer komfortabelt i nedoverbakkene. Jeg har forresten også opplevd å få tykke kladder under fellene (på håpløst føre).

Men generelt: hvis du vil bruke kortfeller, er Åsnes sitt system genialt. Vanlige kortfeller er håpløse. Jeg har prøvd begge deler og vet hva jeg foretrekker. Jeg har også kuttet mine av, slik at de er like lange som smørelommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I isete løyper er det vel kun en eller annen type klister (oftest isklister) som vil være optimalt mtp både gli og feste....

Nå var det vel ikke det du spurte om; synes du fellelåsen lugger? Eller kjenner du at det er i bakkant av fellen det lugger?...

Svaret er sannsynligvis ja til det siste, til det kan jeg si at ved avkutting på lengden på både mine og fruens feller så husker jeg at jeg kuttet og kuttet og kuttet (et par-tre cm av gangen). Minnes at ved ca. 56-57 cm lengde så lugget det, om noe redusert ift opprinnelige 70 cm, så allikevel en del lugging. Stor overraskelse ved neste kutting: kom da ned i ca. 53 cm lengde, og plutselig var lugging/bremsing borte og rytmen inntakt!

Ved å stå på begge skia samtidig, og med hjelp fra en annen, kan du finne eksakt smørelomme for deg på dine ski. Hvis du/dere fører eksempelvis et papirstykke eller en bit fiberlene under skia fra eksempelvis tåbindingene og bakover, merk da av punktet hvor papirstykket stopper. Kutt fellen av på dette målet (legg gjerne til noen centimeter og prøv først, lugger det fortsatt så hent frem saksa igjen!).

Dette fungerte godt på våre to par, vil sikkert funke for deg også. Men som nevnt tidligere: supplere gjerne med fullengde 45 mm kortfeller!

Regner med at du skal ha med sekk på turen så vekten vil varriere fra tur til tur. Så selv om det går greit på tur så kan det gått lugge på neste tur. Og hvis du hele tiden skal klippe vekk fellen vil du etterhvert sitte på en felle som ikke får feste når du går med lett sekk/ingen sekk. Slik at du da burde skaffe deg feller for og uten sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.