Gå til innhold
  • Bli medlem

Under 22kg tråden - australeren - squidman kom seg ut på tur endelig.


squidman

Anbefalte innlegg

Beklager - jeg har enda ingen webside, da blir det ingen bilder på dere enda (sukk!)

Bakrunn: mange solo turer alene om sommeren, og flere dodgy turer i australia. Solo turer i Norge om vinteren = 0
Penger brukt = ikke spør - altfor mye
Mål - ta en solo-tur om vinter i Vestlandet alene for noen dager med pulk, i kupert tarreng..

Dag/Morgen En (onsdag morgen): være oppe hele kvelden med hjelp av Lakka liqør og øl med å pakke om liten tur til mjølfjell - resultat: sitter bakfull på toget med paris-pulk og ryggsekk som veier 40kg.

Ankomst: Feel like shit. 40 ungdommer ser på meg rart men heldighvis drar til ørnaberget. Jeg må slite meg oppoverbakke imot Børgarebuvatnet med circa 40 kg, igjennom nysnø, løype så vidt synlig. Jeg er nærmere 40 en 30, røykere, og i dårlig form. Går på randonne-ski med tunge fjell-støvler og stort-sett ingen erfaring med å telte i vinter-fjellet i norge. Snør kontinuerlig, men pulken velter ikke alfor mye. Må tråkke løype ighværtfall da det kommer hvåltsom med nysnø (allerede over en meter der).

Innser at jeg kommer ikke opp til vannet, tross bakruset, og at jeg må slå leir og sove i circa 15 timer. Går forbi gården Borgerabu?, circa 1 km, men er usikker om rasfaren fra vær siden av dalen. Snur og drar tilbake til gården og sikkerhet, slår leir en stusselig 200m fra gården, samme fra stien der jeg er ighværtfall bak noen ås, men desverre synlig.

I snøfokk forsøker å sette opp min TNF montain 25 som kostet meg nærmere 5 kg på pulken...tar nesten en time (etter at jeg fant ut for å bardunere skikkelig det trengs 13? barduner). Brukte mine 4 snø-barduner, ski, staver, min DMM deadman, og gran/kvister). Til slutt fikk middag igang, XKG'en ihvaertfall funkent. Sov i nesten 15 timer.

Dag 2-3: Gadd aldri å flytte, det regnte eller var kontinuerlerlig sludd, jeg måtte ighværtfall få tørket ut teltet før jeg kunne flytte meg. Men nei det var heller 5-8 varmegrader om dagen, kontinuerlig sludd/regn, så det ble noen korte dags turer isteden. Målet var å komme opp til Borgarevuvotni å ta dagsturerer derfra, menn 'it didn't happen'.

Dag 4 - Var på et kort dags-tur rundt dalen (Ljosanbotn), til venstre siden da det var for mange mennesker på hovedsstien...sannsynlighvis en hel jakt-parti med hunder osv. Gikk i dypt vått løssnø, ganske sketchy, var med avalungen i beredskap hele tiden, var flere nede i dalen som følgte med hva jeg gjorde..jeg må si det 'sketchet meg ut!!' mer enn jeg ville ha likt over fler partier/slopes..etter regn, tungt snø osv. Men samtidig så at flere blåste i rasfare og bare gikk under steder som så veldig utsatt ut..

Totalt whiteout, forsøkte å sette opp hdv kamerae'n på hjelmen med litt sølv-tape, men var for redd å ødelegge nakken - den veier rett å slett for mye. Kjøp heller en vio-sport! Bare den er ikke i HD! Det ble desverre for mye skrot på en av lensene til kameraen til at den kunne fokusserre på min hjemmemekket 'helmet cam'. (all mine 'helmet cam' opptak ble ødelagt da det var for mye skrot på lensen...).

Kom meg tilslutt tilbake til 'basecamp' ved borgerabu, men da det ikke ble bedre vær etter 12 tiden, måtte jeg nesten gi opp..det var fortsatt varmegrader. (Søndag). Straks jeg kom meg på toget til Myrdal/Bergem, begynnte det å klarne..faktisk knall-vær men dårlig ski-føre( tidligere 5-8 varmegrader og regn, kuling spådd - skare osv).

Men Jeg var allikevel d-sur for det!!et par timer hvis jeg hadde ventet ...litt kjøring i vått korn...man what's it gonna friggin take???????After spending 4 nights in a fri... tent waiting for the fr... snow??? :) :) :):D:evil: :evil:

Equipmemt eval:

TNF Mountain 25: Totally bomber! Hadde ikke kondens, og den tålte en liten storm da jeg var der + ganske mye snø på toppen, for ikke å si regn i 3 dager...ikke en dråpe ovenfra!. Jeg hadde ikke med underlag heller. Cons...Det var bare 4 gang jeg hadde satt den opp, og de var i stuen...men i dypt snø (2 meter) det tok meg allikevel nærmere en time...og jeg kunne aldri gjort det alene i storm... (det var jo derfor jeg valgte et 'trygt sted' å prøve dette da til å begynne med).
Det kommer kondens gjennom gulvet uansett...ikke mye, men nok til at en 'travel towel' er nødvendig. Ikke glem den!

Ski og bindinger:
Atomic Diran montert med Silvretta's 500 LSV? (Slå det opp da!). Funket veldig greit, ikke mye tyngere enn mine vanlig fjell-ski, men det var et par 'hiccupps' da de utløste tidlig (sidelengs) og jeg visste ikke hvordan å sette dem tilbake igjen. Jeg fant ut endelig på siste døgn. Randonnee støvlene var heller ikke så gærnt som jeg trodde de skulle være, men litt trangt da jeg låste dem skikkelig..jeg trenger nok litt øving på bakkene ...de var ighværtfall varme når man kom seg av gårde (skulle bare mangle, plast-støvler).
Nepal-evos- mine vanlige 'turstøvler' - som passer inn i bindingene. Varme, men ble faktiskt litt kald, og trengte at man gikk i dem for å bli varm i tærne. Obs, alt lå stort sett i teltet som hadde gjennomsnitts temp på circa 0, under turen. + is underlag osv. Men ellers kan jeg ikke klage på Evo's, andre støvler hadde blitt (med vassing i snø, etc. etc.) gjenommvåt og kald.

Skallbekledning: Jeg brukte ikke Goretex, men Marmot og Moonstone et-lags yttertøy. MEN jeg vasket og impregnerte de før jeg dro, og det funket veldig bra (Nik....vask og impregregnering).

Mid-layer - min softshell- topp var alltid med, og funket bra (Tilak). Ganske dyr hos Vertical et. al. og ikke skikkelig 'soft-shell' da det har en wind-stopper lag (jeg kjøpte en kikkelig soft-shell Schoeller dynamic jakke for under 100 USD hos EMS USA) men her i norge funker det bra som mid layer eller som første layer - skall jakke kommer ut i emergency. Det eneste jeg kan si til de som fortsatt henger med ull...JA det funker...men du må kunne tørke plaggene...mine syntestiske tørket i teltet eller på kroppen stort sett. Jeg kunne ha holdt ut i flere dager, med tørt plagg, men valgte å dra hjem..
OBS - skal man investere i en så-kalt 'soft-shell' (mange meninger der) da må man i det minste kjøpe en hoodie! Jeg kan ikke underskrive det nok......(A SOFTSHELL MUST BE BREATHABLE AND INCLUDE A FRIGGIN' HOOD!!!)

Jeg er da tross alt fan av gammel-dagse måten å gå på tur..har bomull gammeldags 'skall' med ulv frinse, flere lag med ull, osv, men det hadde neppe holdt da i (Februar!!!!) det var + 8!!. Problemet er å tørket det, og vekten...

Soft-shell bukser - ja jeg ville hatt dem med enda engang...men jeg knapt brukte dem..jeg brukte isteden underlag og mine salopettes.

Skin Layer: det var aldri noen bra ide å dra ut etter en lang kveld (read - på toget totalty wasted) - (allerede svett og alkohol i base layer) - men da dette er ' the cookie' so hear my most prescient advice on base layers...
NZ Icebreaker? funkent ekstremt bra - merino ull osv...jeg levde i toppen fra ons til søndag - kan tenke dere jeg var populær på toget!

Houdini unders: vanlig powerstretch greie, formsydd eller hva de vil mene, men merket jeg ble kaldt på knærne.

Hva jeg satte aller mest pris på underveis!

1: Bomber telt; ja den veide altfor mye, men det holdt i 4 netter under uvær...
2: En skikkelig dun-pose: den begynnte å bli litt fuktig til slutt, men jeg kunne vært ute flere døgn til...
3:En ordentlig god dun-jakke med DWR eller impregnering som tåler en skur - obligatorisk om vinteren.
4:En primus som bare går! Den skal bare smelte snø 'after - all'. Helst fortigst mulig.
5. Hvis du går sånn 'traditional-style' med lær støvler og fjell-ski...må du få deg 'dun-booties'- får å holde tærne varme.

Other ideas: alle de 'lightere'rne som jeg kjøpte på bensin-stasjon (6) - av de er det bare 2 som funker (de var da alle gass)...
Jeg forsøkte å finne en 'bomber' skikkelig lighter i stavanger..jeg vet de finnes i utenlandet (som tåler fukt, regn, vind osv). Hvis dere på forumet kan finne enn såann burde vi slå hos sammen å importere (OK det må være noe mer enn et par Zippos da!!=)

Well whatever, recovering from the tur...men jeg må si, selv om turen var ikke imponerende, video'en (i HD) av galemannen i fjellet kan nok bli en youtube klasissk! Jeg lo meg nesten ihjel ved å se på den ikveld..
Per usual, Sorry Norsken!!

Cookie

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dust.

Vet fra sikre kilder at Ravnen er et tretten gammelt pikebarn fra Karmøy som akkurat ble dumpa a typen på 16 (han fikk nemlig nettopp mopedlappen og kunne endelig kjøre over på andre sida av øya og prøve seg på hu søte som jobber i kafeen der).

Hun er derfor ganske bitter for tiden, så la henne nå få slenge litt kommentarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No worries 8) Jeg har nok lagt inn noen tåpelig innlegg selv...det må man bare tåle skal man være på forum. Det var nok fullstendig amatørmessig hele turen, men det er nok det som skjer hvis man går på byen kvelden før :) Lærte mye for det..

Har ikke webside der jeg har lagt opp bilder..ble mest HD video uansett..ganske drøyt også ble det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagt ut video av første dag på youtube. Litt amatørmessig, første gang jeg har redigert video :arrow:. Skal gjøre de neste kortere - var lagt ut for familie og venner da (ble litt lange). :P

Beklager! Måtte 'render' alle video klippene igjen, slette de gamle og legge ut på nytt på you tube....

For de som gidder (de er ikke så spennende da, ment for familie og venner) søk wogman66 på 'www.youtube.com'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette grenser til mobbing av Ravnen.Hvor er administrator ? Vel er vi bergensere svære i kjeften, men gå i fjellet kan vi. Gikk over de syv fjell før jeg var ti år jeg.

Voldsomt til hårsår for å være flåkjæfta bergenser, ravnen..

I Bergen tar barnehagene med seg 5 åringene opp på de 7 fjell.. Og du var nærmere 10 år høhø :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte å finne en 'bomber' skikkelig lighter i stavanger..jeg vet de finnes i utenlandet (som tåler fukt, regn, vind osv). Hvis dere på forumet kan finne enn såann burde vi slå hos sammen å importere (OK det må være noe mer enn et par Zippos da!!=)

Silva Stormlighter kjøpte jeg hos Clas Ohlson for 169,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyelige klipp Squid.

Gleder meg til å se en tur du er skikkelig fornøyd med og :lol:

Hvor mange turer har du planer om å ta før vinteren er over?

Skal tilbake til Mjølfjell med min gamle mor før hun blir for skrøpelig (den gamle stasjonsmesters hytta isteden for telt), drasser med både fjell-ski og randonnee. Tenkt å prøve meg på toppene lenger sør rundt selve mjølfjell, men litt usikker om rasfare igjen (toppturene blir solo). Selve mjølfjellet har visst noen rasutsatte områder... 8)

Lenkene til videoene forandrer seg stadig da jeg fjerner de gamle og setter opp 16:9/letterbox versjoner..det er bare å lete etter wogman66 på youtube (sorry Wogs! no offense meant..got that listening to Guido Hatzis..).

Jeg syntes det var en kul tur! Litt vått og ingen utforkjøringer, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.