Gå til innhold
  • Bli medlem

Tre dager på Oppdal og to toppturer.. (Storhornet 1589 moh og Okla 1580 moh)


askogvoll

Anbefalte innlegg

En årlig event på skolen er en tur til Oppdal med aktiv bruk av minibankkort og dansing på bordene på afterskien.
For min del ville jeg prøve en annen vri enn hva jeg hadde erfart på tidligere turer til Oppdal.

Når jeg pakka for denne helgen så var ikke hovedlasten drikkevarer, men fjellski, feller, ryggsekk, turmat, jervenduk, primus og kokekar. Avreisen var torsdagskveld etter skoletid, mens den første toppen skulle bestiges fredag. Jeg avsluttet kvelden betydelig tidligere enn mine romkamerater, og våkna til et par trøtte ansikter som ikke helt forstod hva jeg skulle på fredagsmorgenen.

Fredag 08 feb

Etter en lang natt med fest på nabohyttene, tror jeg faktisk at jeg klarte å karre meg til rundt 7 timer søvn denne natten. Første stopp var Statoil på Oppdal der jeg fylte opp kaffikruset og kjøpte en pose med hveteboller som inneholdt rosiner. Dagens mål var Storhornet, en enkel topp i følge noen bekjente som jeg parkerte hos på Festa ved foten av Storhornet. Etter å ha gått på en smell helgen i forvegen, måtte jeg gå noen turer som kunne hjelpe til å bygge opp igjen selvtilliten. Med en solid pakka ryggekk, innsmørt med nyinnkjøpt kuldekrem, startet jeg å gå oppover hyttefeltet i retning Storhornet på den vintermerka ruten til toppen. Noe seig var jeg i kroppen, men slitet lønte seg da jeg måket vekk snøen foran døren på hytten på toppen og intok en god "real" turlunsj. Uten noen god kjøreteknikk på fjellskiene lurer jeg egentlig hva de tre ungdommene jeg møtte på veg ned tenkte da de så meg kjøre i mitt tradisjonelle plog-z-mønster.
Vell hjemme i hytten på Oppdal hadde det kommet flere personer denne dagen, og de hadde egentlig litt andre intensjoner for kvelden enn hva jeg hadde. På nabohytten som hadde fest kom jeg tilfeldigvis i prat med en som hadde andre planer enn "nor og ned" denne kvelden, og som kunne tenke seg en tur på en topp. Mitt forslag var da Okla dagen som fulgte og han var keen på å bli med på tur. Da maxi-taxien rulla ut fra Vangsliatunet hoppa jeg samtidig i senga. I halv firetida da maxi-taxien rulla inn på tunet igjen var det som om det var et jordskjelv som løsna, men det var heldigvis kortvarig. Klokken 09.00 da jeg stod opp kunne jeg se hva jordskjelvet hadde ført til.. Det var tomgods på gulvet med diverse typer snacks overalt.

Lørdag 09 feb

Spiste ikke frokost alene på Statoil i dag da jeg hadde fått med en ny turkompis som heter Terje. Noen boller på Statoil og ett par pakker med kjeks, var vi på veg til Storlidalen. Parkerte ved et lite grustak rett etter Bårdsgården som er en ubetjent DNT hytte (tror jeg).
Været var helt storslagent denne dagen. Hadde en følelse av påske da vi gikk opp ved Hammarbekken. Hadde en følelse av påske helt til det kom et lite vindpust som minnet på hvilken måned vi var i. Etter paseringen av Bårdskampen begynner Terje å kjenne noen små problemer med skoene. Jeg bruker fjellski som er meget god å gå på, mens han gikk med et mer tradisjonelt alpinannleggskitype som var noe værre å gå lengre distanser med. Han ber meg gå til toppen i det at han ser at det kan ta noe tid. På toppen tar jeg flere bilder, og blir nesten lamslått av den fine utsikten toppen gir meg. Jeg kjører nedover, og blir tatt igjen av Terje litt nedenfor Bårdskampen. Han hadde gått til toppen, men jeg hadde vært der hele 40 minutter før han. Dette igjen gir en liten indikasjon på at jeg ikke er noe rask i nedoverbakke med fjellski. :)
Vi kommer ned til bilen og er egentlig veldig fornøyd med dagens arbeid.
Hvordan helgen fortsetter skal jeg ikke gå noe dypere inn på, men konklusjonen er at det var to kjempefine turer.

NB:

Jeg kommer ikke til å skrive noen utfyllende informasjon på bildene fordi jeg vil la dem tale for seg selv :)

askogvoll

post-2512-133474514743_thumb.jpg

post-2512-133474514755_thumb.jpg

post-2512-133474514766_thumb.jpg

post-2512-133474514779_thumb.jpg

post-2512-133474514798_thumb.jpg

post-2512-13347451481_thumb.jpg

post-2512-133474514822_thumb.jpg

post-2512-133474514833_thumb.jpg

post-2512-133474514845_thumb.jpg

post-2512-133474514856_thumb.jpg

post-2512-133474514868_thumb.jpg

post-2512-13347451488_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flotte bilder fra Storhornet og Okla, dette!

Og du har rett angående Indre og Midtre Gjevilvasskam.

Jeg sliter litt med en bil som er blitt litt vrang på sine gamle dager, og ikke vil starte, så i helgen kom jeg meg ikke lenger enn til Estenstadmarka. :)

Forrige helg fikk jeg imidlertid start på faenskapen, og kom meg til Trollheimen, men da var det jo så kaldt og grått og fælt, så jeg måtte nøye meg med Høghøa (den vesle toppen som ses midt på det ene bildet ditt rett foran Ilfjellet). Det var steinete og forblåst der oppe, hvordan var skiføret der du var nå? Er det bra med snø i sentrale deler av Trollheimen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Der jeg var i helga var føret nesten upåklagelig. Mesteparten av turen jeg hadde i helgen, og da mener jeg både Storhornet og Okla, var ganske bra. Det var hard snø under med 3-5 cm styrsnø på toppen. Enkelte plasser var det avblåst slikt at det var isete og hardt, men det blir overskygget av resten av turen med styrsnø og fint underlag.

Jeg vil annta at føret er bra innover i Trollheimen, men det kan jo sikkert være plasser der det er mindre bra også.. Kjedelig at bilen ikke var medgjørlig denne helgen, men fjellene står å venter i helgene som kommer også :)

Mvh Askogvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Heisann

Der jeg var i helga var føret nesten upåklagelig. Mesteparten av turen jeg hadde i helgen, og da mener jeg både Storhornet og Okla, var ganske bra. Det var hard snø under med 3-5 cm styrsnø på toppen. Enkelte plasser var det avblåst slikt at det var isete og hardt, men det blir overskygget av resten av turen med styrsnø og fint underlag.

Jeg vil annta at føret er bra innover i Trollheimen, men det kan jo sikkert være plasser der det er mindre bra også.. Kjedelig at bilen ikke var medgjørlig denne helgen, men fjellene står å venter i helgene som kommer også ;)

Mvh Askogvoll

Interessant ;)

For meg fortonte seg Høghø turen som en pine oppover skogen i hard skare over Okshaugan, superskarpt føre som ble isglasur utpå kvelden da jeg endelig listet meg ned igjen.

Men oppå 1000 - 12oo moh derimot, nesten fantastisk silkeføre, synd at den var så tynn og så lite av den, det fristet mer med fottur.

Har klemt ut noen bilder så kan du sammenligne med dine.

PS

Vil du ha navn på fjella på bildene dine så skal det ordne seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant :-)

For meg fortonte seg Høghø turen som en pine oppover skogen i hard skare over Okshaugan, superskarpt føre som ble isglasur utpå kvelden da jeg endelig listet meg ned igjen.

Men oppå 1000 - 12oo moh derimot, nesten fantastisk silkeføre, synd at den var så tynn og så lite av den, det fristet mer med fottur.

Har klemt ut noen bilder så kan du sammenligne med dine.

PS

Vil du ha navn på fjella på bildene dine så skal det ordne seg :-)

Heisann Fjellfinn

Å fått navn på fjellene jeg så på fredag og lørdag hadde vært kjekt, men det er ganske mange fjell man har mulighet til å se i fra der jeg var. Var interessant å se Snøhetta fra baksiden, men på grunn av begrensede kameramuligheter fikk jeg ikke det på film. Jeg har et ganske beskjedent spørsmål egentlig, og det er hva fjellet som er i mellom Okla og Indre Gjevilvasskammen på bilde DSC00368.JPG heter...

Om du har mulighet til en videre navngivning får du gjøre om du har tid, men det er ikke et must.

Mvh Askogvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Fjellfinn
he he... Utrolig artig. Den toppen kneiser i ensom Majestet

Det er to typer mennesker i denne verden, de som forstår Google earth og de som ikke...

Jeg har serrriøst bruk for Google earth, men klarer ikke å begripe denne teknikken :roll:8)

En kamerat av meg, i Trondheim, leker rundt omkring meg i sin eminente forståelse av google earth og sendte meg pr e-post bekreftelse av at det er Honnstadknykjen jeg så så klart fra Vassfjellet.

Neådalsnota fra Okla krever ingen fantasi, det er bare å logge seg inn på itrollheimen.net / Okla så får du alt forklart til minste detalj:

Dvs her:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=8817&g2_imageViewsIndex=1

Men langt hjemmafra sliter Fjellfinn:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=12808&g2_imageViewsIndex=1

For en vits! Hogna er knapt nok med!

Finns det kveldskurs i Google Earth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.